کنترل استرس در دوران امتحانات

0

استرس، حسی است که همه‌ ما سر جلسه‌ امتحانات مدرسه و دانشگاه تجربه‌اش کرده‌ایم. استرس در حد کم، کاملاً طبیعی است اما اینکه استرس به حدی زیاد شود که از کنترل خارج گردد، باعث می‌شود روی توانایی ذهنی و عملکرد تأثیر منفی بگذارد.

کنترل استرس در دوران امتحانات

اضطراب در دوران امتحانات می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد که گاهی مخرب و گاهی مفید است. اضطراب امتحان در شرایطی که منجر به ایجاد دغدغه و نگرانی نسبت به درس خواندن شود، باعث می‌شود برای امتحان آماده شوید. اما اگر این استرس از حدی معین خارج شود، نتایج بدی به دنبال خواهد داشت. اول از همه باید به‌ دنبال این باشید که چرا استرس دارید؟

  • آیا از آن دسته افرادی هستید که علاقه دارید همیشه در هر چیزی موفق باشید؟
  • آیا از آن دسته افرادی هستید که فکر می‌کنید، اگر در امتحانتان موفق نشوید دیگر راهی برای جبران نخواهید داشت؟
  • آیا تجربه‌های شکست قبلی در شما، خاطره بدی را در ذهن‌تان نهادینه کرده است؟
  • آیا به‌خاطر اینکه درس نخوانده‌اید برای امتحان خود استرس دارید؟

با  چندین راهکار کلی که در ادامه به شما معرفی می‌کنیم می‌توانید تا حد زیادی بر استرس خود غلبه کنید.

برنامه‌ریزی داشته باشید

حال که ایام امتحانات فرا رسیده است اولین قدمی که همیشه بر آن تأکید داریم، برنامه‌ریزی است. اگرچه تعداد کمی از دانش‌آموزان به این موضوع پایبند هستند؛ بنابراین توصیه می‌کنیم که حتما برنامه‌ریزی را جدی بگیرید؛ چرا که برنامه‌ریزی مانع از انباشته شدن مطالب درسی شده، کل مطالب برای شب قبل از امتحان باقی نمی‌ماند، فرصت کافی برای مرور و دوره دارید و در نتیجه می‌توانید به خوبی زمان خود را مدیریت کنید.

در جدول برنامه‌ریزی خود علاوه بر تخصیص زمانی برای مطالعه، باید زمان‌هایی را برای تفریح، استراحت و غذا خوردن معین کنید، در این صورت است که می‌توانید با یک برنامه‌ریزی حساب شده، منطقی و معقول  دروس خود را به خوبی بخوانید و در کنار آن به استراحت  و تفریح خود هم برسید.

خرید کتاب های مناسب شب امتحان برای مقطع دبستان از گاج مارکت

کنترل استرس در دوران امتحانات

تغذیه سالم داشته باشید

در ایام امتحانات داشتن تغذیه سالم نیز موضوع مهمی است. در انتخاب غذای خود دقت کنید و غذاهایی را میل کنید که مملو از ویتامین و پروتئین بوده، خوردن میوه‌ها و سبزیجات نیز ذهن شما را تازه و فعال نگه می‌دارد و باعث بهبود یادگیری شما و در نتیجه کاهش اضطراب‌تان می‌شود. در ضمن برای بیدار ماندن از نوشیدن قهوه و نوشیدنی‌های انرژی‌زا پرهیز کنید؛ اگرچه کافئین موجود در این نوشیدنی‌ها شما را بیدار نگه می‌دارد، اما مانع از به یادآوردن مطالب در ذهن می‌شود.

سعی کنید آب زیاد بنوشید؛ اگر بدن به اندازه کافی آب داشته باشد، سرحال می‌مانید و دچار خستگی نمی‌شوید.

خرید کتاب های مناسب شب امتحان برای مقطع متوسطه اول از گاج مارکت

کنترل استرس در دوران امتحانات

خود را باور داشته باشید

تمامی تلاش‌های خود، موفقیت‌هایی که داشته‌اید، توانایی‌هایی که دارید، نقاط قوت خود در دروس را باور داشته باشید و در ذهن خود آنها را مرور کنید و ایمان داشته باشید که نتیجه‌ای که کسب می‌کنید، مطلوب خواهد بود.

تمرکز خود را افزایش دهید

شب قبل از امتحان هر آن چیزی را که باعث حواس‌پرتی شما می‌شود، کنار بگذارید و به هیچ‌چیزی جز درس توجه نکنید. اگر روی مطالبی که می‌خوانید تمرکز نداشته باشید، ناخودآگاه دچار اضطراب می‌شوید.

(از طرف دیگر روز امتحان با افرادی که به شما انرژی منفی می‌دهند یا حس اضطراب به شما القا می‌کنند، ارتباط نداشته باشید و در مقابل سعی کنید با کسانی صحبت کنید که به شما انرژی مثبت می‌دهند و آرام‌تان می‌کنند. این کار باعث می‌شود تا با تمرکز بیشتر و حس بهتری در جلسه امتحان حاضر شوید.)

به اندازه کافی بخوابید

خواب کافی و به اندازه در دوران امتحانات اهمیت بیشتری دارد. در طول شبانه‌روز باید حدود ۷ تا ۸ ساعت خواب کامل داشته باشید. اگرچه برخی از دانش‌آموزان، شب قبل از امتحان بیشتر از سایر شب‌ها بیدار می‌مانند تا دروس خود را بخوانند. توصیه می‌کنیم سعی کنید روی برنامه‌ریزی خود پیش بروید تا شب امتحان خواب کاملی داشته باشید و روز امتحان سرحال و بانشاط باشید و بتوانید به راحتی مطالب را بازیابی کنید.

خرید کتاب های مناسب شب امتحان برای مقطع متوسطه دوم از گاج مارکت

کنترل استرس در دوران امتحانات

امتحان دادن را تمرین کنید

اگر فکر کردن به فضای جلسه امتحان و امتحان دادن شما را مضطرب می‌کند و با اینکه چندین بار در چنین موقعیتی قرار گرفته‌اید اما باز هم دچار استرس می‌شوید، راهکار ما به شما این است که امتحان دادن را تمرین کنید. اگر می‌توانید خود را در فضایی شبیه به جلسه امتحان قرار دهید (منظور شرایطی با همان قوانین و محدودیت‌های جلسه امتحان است) و با پیدا کردن سوالاتی از پیش تعیین نشده از خود امتحان بگیرید.

کنترل استرس در جلسه امتحان

استرس امتحان نوعی هراس است که فرد نسبت به قابلیت‌های خود دچار تردید می‌شود و توانایی او برای ارائه‌ بهترین عملکرد خود در امتحان کاهش می‌یابد. این نوع استرس باعث می‌شود فردی که به خوبی تمامی مطالب درسی را مطالعه کرده، آنها را فراموش کند، توان بازیابی مطالب آموخته شده را نداشته باشد و در نتیجه عملکرد ضعیفی در امتحان داشته باشد.

با چند راهکار ساده که در تصویر زیر آمده است استرس خود را کنترل کنید و بهترین عملکردتان را در جلسه‌ امتحان داشته باشید.

کنترل استرس در دوران امتحانات

کنترل استرس در دوران امتحانات

خرید کتاب های مناسب شب امتحان از گاج مارکت

بازگشت به گاج‌مگ

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.