تغذیه در دوران امتحانات

3

از آنجا که در ایام امتحانات قرار داریم به ذکر موارد مهمی درباره تغذیه، خواب و روش مطالعه دروس می‌پردازیم.

تغذیه در دوران امتحانات

همان‌طور که می‌دانیم بیشتر امتحانات صبح‌ها برگزار می‌شود. اغراق نیست اگر بگوییم وعده غذایی صبحانه خصوصاً در ایام امتحانات، مهم‌ترین وعده غذایی است. خوردن صبحانه، ۲۰ تا ۲۵ درصد انرژی روزانه را تأمین می‌کند! سیستم بدنی خود را مانند یک ماشین تصور کنید، چگونه در شروع روز جدید بدون اینکه به آن سوخت و انرژی بدهید، انتظار کارکردی بسیار خوب را از آن دارید؟

به طور کلی بسیاری از مردم علاقه‌مند به صرف صبحانه نیستند و یا با خوردن صبحانه حالت تهوع می‌گیرند. شاید دور از واقعیت به نظر برسد، اما تحقیقات نشان داده که مصرف صبحانه و اینکه چه چیزهایی در صبحانه خورده می‌شوند، تأثیر ملموسی روی تمرکز و یادگیری و حتی یادآوری مطالب یادگرفته شده دارد.

خرید کتاب های مناسب شب امتحان برای مقطع دبستان از گاج مارکت

تغذیه در دوران امتحانات

تغذیه در دوران امتحانات

متخصصان تغذیه معتقدند که صبحانه باید ترکیبی از مواد کربوهیدرات (به مقدار کم) و ویتامین و پروتئین باشد تا بتواند انرژی مورد نیاز را برای شروع فعالیت‌های روزانه به شما بدهد. کربوهیدرات به مقدار کم، از افتادن قند خون شما جلوگیری می‌کند و بهترین کربوهیدرات برای صبحانه نان است.

تخم‌مرغ از منابع بسیار قوی پروتئین برای وعده صبحانه است و به هر روشی که پخته شده باشد (نیمرو، آب‌پز، پخته و عسلی) تا مدت طولانی شما را سیر نگه می‌دارد. لبنیات کم‌چرب مانند پنیر و شیر کم‌چرب نیز منبع بسیار کاملی از پروتئین محسوب می‌شوند.

از دیگر مواردی که بدن به آن به طور روزانه نیاز دارد، ویتامین‌ها مخصوصا ویتامین‌های گروه B (که در جوانه گندم، اسفناج، ماهی و مرغ، انواع لبنیات، حبوبات مخصوصا انواع لوبیاها و سویا، موز، گردو و تخم‌مرغ به وفور یافت می‌شود) است.

خرید کتاب های مناسب شب امتحان برای مقطع متوسطه اول از گاج مارکت

برای دریافت ویتامین‌ها و بهبود عملکرد مغز، مصرف یک عدد پرتقال یا یک لیوان آب پرتقال تازه در وعده صبحانه گزینه بسیار خوبی است و باعث شادی و نشاط شما می‌شود. جالب است بدانید مصرف ویتامین‌های گروه ب خصوصا در کودکی موجب تقویت ضریب هوشی و حافظه خواهد شد.

در نوشیدنی‌ها، نوشیدن یک فنجان چای همراه مقدار اندکی شیرینی در آغاز روز، موجب افزایش تمرکز است. اما یادتان باشد ۶ ساعت قبل از امتحان‌ از مصرف نوشابه‌های گازدار و چای و قهوه (ممکن است سبب بی‌خوابی، استرس و هیجان شود) بپرهیزید!
از خوراکی‌های بسیار مناسبی که می‌توان به عنوان صبحانه و مکمل غذایی در طول روز استفاده کرد، انواع مغزهاست که علاوه بر دارا بودن پروتئین و ویتامین‌ها احساس سیری را در شما به وجود می‌آورد.

هم‌چنین می‌توانید در ایام امتحانات  چند خرما و مغز گردو همراه خود به جلسه ببرید؛ زیرا خرما به دلیل شیرینی طبیعی و گردو نیز به دلیل چربی طبیعی‌اش می‌توانند بازدهی شما را سر جلسه امتحان و پاسخ‌دهی به سوالات بالا ببرند. اگر باز هم به دنبال خوراکی‌ای هستید که حافظه شما را تقویت کند و فرآیند به خاطر آوردن مطالب درسی را برای شما آسان‌تر کند، عسل و کنجد را امتحان کنید!

تغذیه در دوران امتحانات

تغذیه در دوران امتحانات

صبحانه‌های مفید دیگری که پیشنهاد می‌کنیم آنها را در وعده غذایی‌تان قرار دهید، شامل موارد زیر است:

یک کاسه عدسی، نان و پنیر و یک استکان چای شیرین، سیب، جوانه گندم یا فرآورده‌هایی از گندم و غلات

در آخر یادتان باشد برخی تصورات مثل مصرف مواد قندی و قهوه برای بیدار ماندن در شب امتحان اشتباه بوده و اگر شب امتحان استرس و اضطراب دارید از لبنیات کم‌چرب، موز، تخم‌مرغ، سویا، لوبیا، گردو و شیر استفاده کنید. از خوردن غذاهای پرحجم برای وعده صبحانه مثل باقیمانده غذاهای شب قبل اجتناب کنید؛ زیرا این غذاها حجم معده را افزایش می‌دهد و احساس سنگینی و خواب‌آلودگی ایجاد می‌کند.

پرهیز در استفاده از قندهای ساده نظیر قند، شکر، مربا، نوشابه، شکلات نیز در حفظ آرامش و تمرکز افراد تأثیر دارد. مصرف این گونه مواد، سبب بالا رفتن ناگهانی قند خون می‌شود که با بالا رفتن سطح انسولین، متعاقب آن افت قند خون و خستگی و بی‌حوصلگی و سردرد را در پی خواهد داشت که برای دانش آموزان و دانشجویان در ایام امتحانات و همچنین داوطبان کنکور مصرف آن ها توصیه نمی‌شود و به جای آن مواد حاوی فیبر مانند خرما به عنوان منبعی مناسب تأمین قند خون ،توصیه می‌شود.

خرید کتاب های مناسب شب امتحان برای مقطع متوسطه دوم از گاج مارکت

تغذیه در دوران امتحانات

البته ممکن است در مورد شکلات تلخ برای افراد سوالاتی ایجاد شود. توضیح لازم در این مورد این است که خوردن شکلات تلخ در صورتی که شخص در خوردن آن زیادی روی نکند به اندازه مصرف سایر انواع شکلات مشکل ساز نیست. نکته حائز اهمیت در این مورد این است که اولا این نوع شکلات، عاری از مواد قندی نیست و در ثانی مانند سایر انواع شکلات در تهیه آن از کره و انواع چربی‌ها استفاده شده است .

پس این تفکر غلط را از ذهن خود دور کنید که شکلات تلخ فاقد کالری است یا حتی کالری کم‌تری دارد زیرا اگر نگاهی به جدول کالری‌ها بیاندازید ،متوجه می شوید این شکلات‌ها نسبت به شکلات‌های دیگر کالری چندان کم‌تری ندارند . بنابراین هنگامی که مصرف شکلات تلخ زیاد شود، شخص را با مشکل چاقی و اضافه وزن روبرو می کند.

با این حال خوردن متعادل این شکلات نسبت به شکلات‌های دیگر بهتر است و تا حدی می‌تواند انرژی، شادابی و قدرت تمرکز را در افراد بالا ببرد. اما بازهم تاکید می‌شود این امر به شرطی است که خوردن آن متعادل و به اندازه باشد و از افراط در مصرف آن پرهیز شود.

خرید کتاب های مناسب شب امتحان از گاج مارکت بازگشت به گاج‌مگ

تغذیه در دوران امتحانات

3 نظرات
  1. محمد می گوید

    خوب بود

    1. نگین قدس می گوید

      ممنون از همراهیتون دوست عزیز

  2. Alireza می گوید

    یه مقاله کامل

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.