آیا به دلیل رژیم غذایی نادرست در معرض خطر هستیم؟

0

در ابتدا باید بگوییم اگر بین این دسته افراد هستید و رژیم غذایی نادرستی را پیش گرفته‌اید پس قطعا در معرض خطر قرار دارید:

  • نوزادان و کودکانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند
  • نوجوانان
  • افرادی که پوست تیره‌ای دارند
  • زنان قبل از یائسگی
  • زنان حامله
  • افراد معتاد به الکل
  • افرادی که رژیم‌های غذایی خاصی دارند(مانند رژیم غذایی وگان یا گلوتن)
  • افراد معتاد به سیگار کشیدن
  • افراد چاق
  • افراد مبتلا به بیماری التهاب روده
  • بیمارانی که تحت عمل دیالیز کلیه قرار گرفته‌اند
  • افرادی که به هر دلیلی آنتی بیوتیک‌ و قرص‌های ضد انعقاد خون، ضد تشنج و ادرار آور مصرف می‌کنند هم، در بین این دسته بندی‌ها قرار می‌گیرند.

اگر در بین این افراد هستید لازم است که به پزشک خود مراجعه کنید تا با مصرف درست مکمل‌ها و یک رژیم غذایی کامل از بروز هرگونه مشکلی جلوگیری کنید.

در ادامه به توضیح در رابطه با تعدادی از کمبود ویتامین‌های مهم و بیماری‌های شایع مربوط به آن‌ها خواهیم پرداخت.

۱-کمبود ویتامین C (بیماری شایع: اسکوربوت)

اگر علائم زیر را دارید ممکن است کمبود ویتامین C داشته باشید:

  • افسردگی
  • خستگی
  • جوش
  • دیر خوب شدن زخم‌ها
  • ورم لثه و افتادن دندان‌ها
  • ضعف سیستم ایمنی
  • کاهش وزن
  • درد و ورم مفاصل
  • خستگی و خلق و خوی بد
  • اسکوربوت (مشخصه اصلی آن خونریزی لثه است)

بیماری اسکروی یا اسکوربوت در اثر کمبود ویتامین C به وجود می‌آید. این بیماری سبب ظاهر شدن لکه‌هایی بر روی پوست، اسفنجی شدن لثه‌ها و خون‌ریزی غشاهای مخاطی می‌شود.

ورم‌هایی در بازوها و پاها و خستگی از علایم ابتدایی این بیماری است. در گذشته اسکوربوت در میان ملوانان و دزدان دریایی که طولانی مدت در سفر بودند و میوه و سبزیجات نمی‌خوردند بسیار شایع بود. درمان این بیماری مصرف زیاد ویتامین C به طور منظم است.

مصرف روزانه‌ی ویتامین C برای خانم‌ها حدود ۷۵ میلی‌گرم و برای آقای ۹۰ میلی‌گرم است. افراد سیگاری باید ۳۵ میلی‌گرم بیشتر از حد مجاز مصرف کنند زیرا تنباکو جذب ویتامین C را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

غنی‌ترین منابع ویتامین C شامل فلفل دلمه‌ای شیرین، گوجه فرنگی، پرتقال، کلم بروکلی، خرمالو، انگور، جعفری و لیمو است.

 

۲-کمبود ویتامین D (بیماری شایع: راشیتیسم و نرمی استخوان)

  • اگر علائم زیر را دارید ممکن است کمبود ویتامین D داشته باشید:
  • درد استخوان
  • خستگی مداوم
  • بیمار شدن مکرر
  • ریزش مو
  • ضعف عمومی
  • درد ماهیچه و عضلات

ویتامین D برای جذب کلسیم در روده و به طور کلی در جذب کلسیم بدن نقش اساسی دارد و برای تقویت رشد استخوان‌ها ضروری است. سطح کم‌تر از ۲۰نانوگرم در میلی‌لیتر نشان دهنده کمبود ویتامین D است.

علائم بیماری راشیتیسم عبارت است از نرمی و یا درد استخوان، پوسیدگی زودرس دندان‌ها و کمبود کلسیم در خون که برای درمان این بیماری شما باید از یک رژیم غذایی مناسب و سرشار از ویتامین D و فسفات پیروی کنید.

علت اصلی بیماری نرمی استخوان کمبود این ویتامین، سوء تغذیه و کمبود کلسیم و فسفر است. علائم این بیماری با کمر درد و دردهای عضلانی شروع و در ادامه با شکستگی کاذب و پوک شدگی استخوان‌ها به اوج می‌رسی و برای درمان این بیماری معمولاً مصرف خوراکی کلسی تریول و یا تزریق عضلانی ویتامین D استفاده می‌کنند.

گیاه‌خواران بیشتر از هر قشری در معرض خطر کمبود این ویتامین هستند زیرا بیشتر منابع طبیعی ویتامین D شامل ماهی، لبنیات و مرغ است.

یک رژیم غذایی متعادل که مقدار مناسبی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و چربی‌های ضروری را در اختیار بدن قرار دهد بهترین روش برای حفظ سلامتی است.

اصلی‌ترین منبع ویتامین D نور خورشید است و در تعداد کمی از غذاها موجود است که می‌توان از جمله این محصولات شیر غنی شده با ویتامین D را نام برد.
شما می‌توانید از مکمل‌های این ویتامین، لبنیات، ماهی ساردین، روغن کبد ماهی کاد، میگو، زرده تخم مرغ، قارچ‌ها و غلات جو دو سر هم استفاده کنید.

۳- کمبود کلسیم (شایع ترین بیماری: هیپوکلسمی)

اگر علائم زیر را دارید ممکن است کمبود کلسیم داشته باشید:

  • بی‌حسی
  • گرفتگی ماهیچه
  • بی‌حالی
  • احساس سوزش سر انگشتان
  • عصبانیت
  • اشتهای کم
  • ناخن‌های ضعیف و شکننده
  • حالت غش
  • حافظه ضعیف
  • آلوپسی (ریزش مو و طاسی)

هیپوکلسمی به دلیل عدم مصرف کلسیم کافی در طولانی مدت به ویژه در دوران کودکی به وجود می‌آید.

عوارض آن شکستگی استخوان‌های بدن، شکستگی ستون فقرات و مشکل در راه رفتن است.

کسانی که در معرض خطر هستند شامل خانم‌هایی که یائسه شدند و گیاه‌خوارن است.

غنی‌ترین منابع کلسیم شامل مواد غذایی غنی شده با کلسیم، سبزیجات، پرتقال، بادام و لوبیا چیتی است.

 

۴-کمبود منیزیم (بیماری شایع: هیپومنیزیمی)

اگر علائم زیر را دارید ممکن است کمبود منیزیم داشته باشید:

  • استفراغ
  • حالت تهوع
  • خستگی
  • ضعف
  • کم شدن اشتها
  • تشنج
  • ضربان قلب غیرطبیعی
  • مور مور
  • گرفتگی عضلات

علت اصلی کمبود منیزیم در بدن به دلیل رژیم غذایی نادرست و سوء جذب است علاوه بر این‌ها مصرف بیش از حد الکل و اسهال طولانی مدت باعث کمبود منیزیم خواهد شد.

روش‌ درمان این اختلال به صورت دهانی و تزریق وریدی است و در موارد شدید کمبود منیزیم از تزریق وریدی سولفات منیزیم استفاده می‌شود.

کمبود شدید منیزیم منجر به کمبود کلسیم و پتاسیم می‌شود و به طور کلی هوموستازی بدن را درگیر خواهد کرد.

غنی‌ترین منابع منیزیم شامل اسفناج، برگ چغندر، ماست یا کفیر، دانه های کدو تنبل، بادام، لوبیای سیاه، شکلات تلخ، موز و انجیر است.

 

۵-کمبود زینک (روی)

اگر علائم زیر را دارید ممکن است کمبود زینک یا روی داشته باشید:

  • از دست دادن اشتها
  • سیستم ایمنی ضعیف
  • ریزش مو
  • اسهال
  • بی‌حالی
  • عملکرد ضعیف عصبی
  • کاهش وزن

مصرف مشروبات الکلی یکی از دلایل اصلی کمبود روی در بدن است. دلایل دیگر شامل بیماری‌هایی مثل همودیالیز، دیابت، اختلالات کبد یا لوزالمعده و بیماری سلول‌های داسی شکل است.

افرادی که در معرض خطر بیشتری قرار دارند شامل افراد معتاد به الکل، گیاه‌خواران، افراد دارای مشکلات دستگاه گوارشی و زنان باردار یا شیرده هستند.

غنی‌ترین منابع منیزیم و زینک شامل دانه کدو، گوشت بره، نخود (لوبیا گاربانزو)، پودر کاکائو، بادام زمینی و مرغ است.

 

ما در مورد عوامل خطر و عدم مصرف مواد درست در رژیم غذایی صحبت کردیم اما در سطح کلی،گروه‌های بیشتری هست که در معرض خطر هستند و شما باید حتماً اقدامات پیش‌گیرانه در این رابطه داشته باشید.

تغذیه خوب مهم‌ترین عامل برای عدم ابتلاء به بیماری است و با ایجاد تغییرات کوچک در رژیم غذاییتان و رعایت آن می‌توانید از سوء‌تغذیه و کمبود ویتامین‌ها جلوگیری کنید.

همه چیز به انتخاب درست شما مربوط است و ما امیدواریم با دنبال کردن این مقاله مناسب‌ترین موارد را انتخاب کنید.

 

منبع: stylecraze

مترجم: عارفه حقیقی

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.