افزایش نمره میانگین امتحانات نهایی امسال

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به برگزاری حضوری امتحانات نهایی که می‌تواند معیاری برای بررسی میزان اثربخشی آموزش‌های ارائه شده در ایام کرونا باشد، گفت: میانگین نمرات امتحان نهایی امسال در مقایسه با سال گذشته نیم نمره افزایش پیدا کرده است.

0

به گزارش گاج مگ، به نقل از خبرگزاری ایسنا، محسن حاجی میرزایی با حضور در برنامۀ «نگاه یک»، با اشاره به بازگشایی مدارس از ۱۵ شهریورماه اظهار کرد: آگاه هستیم که چه مسئولیت خطیری در سال تحصیلی آینده بر عهده داریم. از یک سو خانواده‌ها عزیزترین خود را در اختیار آموزش و پرورش قرار می‌دهند و از سوی دیگر، آیندۀ حکومت در دست آموزش و پرورش است و از این جهت آموزش تعطیل شدنی نیست.

وی افزود: سال تحصیلی آینده به این دلیل زودتر شروع می‌شود که بتوانیم کاستی‌های آموزشی از سال قبل را جبران کنیم و زمان وسیع‌تری در اختیار داشته باشیم که اگر بحران کرونا شدت گرفت و ناگزیر شدیم از بستر مجازی کار آموزش را ادامه دهیم، آماده باشیم.

حاجی‌میرزایی با بیان اینکه شکل شروع سال تحصیلی متفاوت است، گفت: بستگی به نوع شرایط و وضعیت، روش‌های شروع سال تحصیلی متفاوت است.

وزیر آموزش و پرورش افزود: ما با اجماع نخبگان و افراد صاحبنظر که با چارچوب‌های بهداشتی آشنا هستند وضعیت آینده را در سناریوهای مختلف پیش‌بینی کردیم؛ یک وضعیت قرمز است که امکان حضور دانش‌آموزان وجود ندارد. در وضعیت زرد امکان حضور وجود دارد اما باید فاصلۀ اجتماعی رعایت شود. ۴۰ درصد مدارس به گونه‌ای هستند که می توان با رعایت فاصله کلاس‌ها را برگزار کرد، این مدارس زیر ۵۰ نفر دانش‌آموز و زیر ۲۰ نفر در هر کلاس جمعیت دارند.

حاجی میرزایی با بیان اینکه اما در مدارسی که تراکم بالاست دانش‌آموزان را به دو دسته تقسیم می‌کنیم گروهی روزهای زوج و گروهی روزهای فرد به مدرسه می‌روند، گفت: آن‌ها در ساعات غیرحضوری بخشی از درس و در ساعات حضوری بخش دیگری از درس را دریافت می‌کنند. روزهای پنجشنبه اجازۀ دایرکردن مدارس از سوی ستاد کرونا داده شده است.

وی با اشاره به وضعیت سفید تصریح کرد: در وضعیت سفید نیز امکان بازگشایی کامل مدارس وجود دارد. وقتی با عدم قطعیت روبرو می‌شویم هیچ کسی آیندۀ روشنی از آینده ندارد، بنابراین موظف هستیم منعطف باشیم و برنامه ریزی منعطفی داشته باشیم. برنامه ما به گونه ای است که می تواند از حالتی به حالت دیگر منتقل شود. ممکن است در یک بازه زمانی امکان حضور وجود داشته باشد و در بازۀ زمانی دیگری این امکان وجود نداشته باشد. بنابراین برنامه ترکیبی است.

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به اینکه آیا بازگشایی‌ها به صورت استانی و در تهران به صورت منطقه‌ای برنامه‌ریزی شده است؟ گفت: درصدی از معلمین ما تحرک دارند و از مناطقی به مناطق دیگر می‌روند و حتی بین شهرهای مختلف رفت و آمد می‌کنند. باید بر حسب شرایط استان تصمیم‌گیری کنیم.

حاجی میرزایی دربارۀ اخباری مبنی بر برگزاری کلاس‌های حضوری در برخی مدارس خاص در ایام تابستان  اظهار کرد: در مدارس دولتی به طور قطع این کار انجام نمی‌شود اما در برخی مدارس غیردولتی ممکن است به دلیل عدم آگاهی از مقررات این کار انجام شده باشد که تذکر داده‌ایم و مشکل برطرف شده است اگر هم تخلفات دیگری مشاهده شود شورای نظارت بر مدارس غیردولتی برخورد می‌کند.

وی افزود: وقتی مقام معظم رهبری با صراحت بر لزوم رعایت پروتکل‌ها و استانداردهای بهداشتی تاکید می‌کنند کسی نباید تخطی کند و اهمیت حفظ سلامت از همه چیز مهم‌تر است.

وی با بیان اینکه در نهایت برای اطمینان از تکمیل آموزش، مدارس در اردیبهشت‌ماه بازگشایی شدند و اعلام کردیم هر کسی ابهام و اشکالی دارد به مدرسه برود و با رعایت پروتکل‌ها اشکالاتش را رفع کند، اظهار کرد: در سطح روستاها تا ۲۰ درصد و درشهرها حدود ۱۵ درصد برای رفع اشکال مراجعه کردند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به برگزاری حضوری امتحانات نهایی که می‌تواند معیاری برای بررسی میزان اثربخشی آموزش‌های ارائه شده باشد، گفت: نمرات امتحان نهایی امسال در مقایسه با سال گذشته نیم نمره افزایش پیدا کرده است.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه دربارۀ شهریه مدارس غیردولتی گفت: سقف شهریه و فعالیت‌های فوق برنامۀ مدارس معین و تعیین شده است. چندین بار اعلام کردیم که اگر مدارسی در سال گذشته خدماتی ارائه نکردند باید آن را برگردانند یا آن را با موافقت خانواده برای سال آینده درنظر بگیرند. در تهران برخی مدارس مقاومت کرده بودند که شکایت شد و امتیاز چند مدرسه به این دلیل لغو شد.

حاجی میرزایی افزود: در ستاد کرونا و هیئت دولت ۱۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات کم بهره برای تمام مراکز آموزشی و فرهنگی درنظر گرفته شد که موسسان مدارس غیردولتی هم می‌توانند از این امکان استفاده کنند و به ازای هر نیروی خود ۱۶ میلیون تومان وام کم بهره بگیرند که تعدادی هم ثبت‌نام کرده و از این تسهیلات استفاده کرده‌اند.

وی دربارۀ اجرای سندتحول بنیادین نیز گفت: سندتحول مهمترین مأموریت آموزش و پرورش است. باید فعالیت‌های خودمان را با توجه به سند ساماندهی کنیم. سند ۹ سال پیش مصوب شد و در این مدت اقدامات زمینه‌ساز مختلفی انجام شده است. زیرنظام‌های سندتحول، تدوین شده و در شورای عالی آموزش و پرورش تصویب و از سوی رئیس جمهور ابلاغ شده است. اهداف دوره‌های تحصیلی نیز به تصویب رسیده است.

وزیر آموزش و پرورش افزود: بر اساس سند باید از آموزش محوری به سمت تربیت محوری سوق پیدا کنیم. انتقال از معلم به مربی و انتقال از محتوای آموزشی به سمت محتوای پرورشی که فرد را برای ورود به زندگی آماده می‌کند باید صورت گیرد. تربیت در ساحت‌های شش گانه باید انجام شود. رویه فعال، متکی بر آموزش صرف است و فعالیت‌های پرورشی در قالب فوق برنامه دنبال می‌شود.

حاجی میرزایی با تاکید بر اینکه جامعه مخاطب انتظار دارد تحول را به چشم مشاهده کند، عنوان کرد: معلم، خانواده و دانش‌آموز باید درک روشنی از سندتحول داشته باشند. روشی که همکاران ما در سال‌های گذشته انتخاب کردند این بود که برای گفتمان‌سازی به توضیح‌دادن دربارۀ سند اکتفا کردند. این توضیح‌دادن لازم است اما کافی نیست. به عنوان مثال اگر بتوانیم نشان دهیم که دانش‌آموز در طول تحصیل به یک مهارتی دست پیدا می‌کند که قابلیت‌های او را افزایش می‎‌دهد هم خانواده استقبال می‌کند و هم دانش‌آموز و معلم. وقتی اینها در حد گزاره‌های هدف و در حد گفت‌وگو باقی می‌ماند،  اثرگذاری لازم را ندارد اما وقتی در صحنۀ مدرسه ظهور و بروز می‌یابد اثرگذار و جذاب هم می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه ۲۵ برنامۀ تحولی را استخراج کردیم، به سیاست همسوسازی محتوای درسی با سند که چند سال قبل انجام شد اشاره کرد و گفت: این روش همسوسازی کافی و مناسب نبود. اکنون تولید محتوا بر اساس سند شروع شده و راهنمای تولید تمام بسته‌های یادگیری برای تمام پایه‌ها تا آخر امسال به اتمام می‌رسد و از سال ۱۴۰۰ بر اساس اهداف سند، محتوا تولید می‌شود که یک کار دراز مدت است.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.