چگونه افکار مثبت داشته باشیم؟

0

تبدیل افکار منفی به افکار مثبت در ذهن با داشتن تفکرات منفی و وسواسی می‌تواند کمی دشوار به نظر برسد. این احساس درست شبیه به غرق شدن در یک سیاهچاله عظیم الجثه است. ما نور را نمی‌بینیم و احساس ناامیدی می‌کنیم. توانایی تبدیل افکار منفی به افکار مثبت نه یک نیاز بلکه ابزاری برای بقا است. یادگیری آن و استفاده از آن در زندگی روزمره احساس اضطراب را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود که به جلو حرکت کنیم.

متخصصان روانشناسی عاطفی می‌گویند که تنها داشتن سه فکر منفی در روز برای انسان مجاز است. به هر حال، مسئله این نیست که از طریق عینک قرمز به گل سرخ نگاه کنیم، یا از واقعیت چشم پوشی کنیم. مهم‌ترین چیز این است که اجازه ندهیم خودمان را به فکرهایی بیندازیم که غالباً احساس توانایی برای غلبه بر مشکلات و رشد در سطح شخصی را برای ما غیرممکن می‌کند.

بیاموزید که احساسات منفی را به احساسات مثبت تبدیل کنید.

همه ما قربانی این موضوع شده‌ایم. گاهی اوقات ما افکاری را تجربه می‌کنیم که به ما چیزهایی از جمله “شما ارزش این را ندارید”، “شما شکست خواهید خورد” یا “هر چقدر تلاش کنید، موفق نخواهید شد” را می‌گوید. همه‌ی ما انسان هستیم و این اتفاق عجیبی نیست که ذهن ما هر از چند گاهی سرگردان و مأیوس شود.

تحقیقات تخصصی در آزمایشگاه مشهور علوم اعصاب دانشگاه کالیفرنیا نشان داد که همه افراد روزانه حدود ۷۰،۰۰۰ فکر را تجربه می‌کنند و بسیاری از آن‌ها منفی، محدود کننده و ناامید کننده هستند. تنها یک کار وجود دارد که می‌توانیم برای غلبه بر این افکار انجام دهیم: پذیرفتن و تغییر دادن، بیایید ببینیم که چگونه افکار منفی به افکار مثبت تبدیل می‌شوند.

یک حالت ذهنی منفی در نهایت باعث تغذیه افکار منفی تولید شده در ذهن می‌شود. بیش‌تر ما آن را درک می‌کنیم، اما همیشه این توانایی را نخواهیم داشت. دلیل این امر این است که ما واقعاً وقت لازم را به این افکار اختصاص نمی‌دهیم و یا از روش‌های کافی برای مبارزه با این احساسات مضر به درستی استفاده نمی‌کنیم.

به عنوان مثال، وقتی از محل کار به خانه برمی‌گردیم، معمولاً احساس خستگی، اضطراب و نگرانی می‌کنیم. به دلیل ناراحتی که احساس می‌کنیم، ترجیح می‌دهیم این احساسات را نادیده بگیریم تا این‌که علت آن‌ها را بررسی کنیم.

افکار منفی را بشناسید و آن‌ها را بدون مقاومت بپذیرید.

در سال ۲۰۱۲، دانشگاه رود آیلند مطالعه بسیار جالبی را در مجله Psychology & Aging منتشر کرد. هدف آن‌ها این بود که ببینند افکار منفی چگونه بر هر گروه سنی تأثیر می‌گذارد. نتایج واضح بود. فرقی نمی‌کند جوان یا پیر باشیم، این واقعیت‌های روانشناختی باعث اضطراب می‌شوند و اغلب به عنوان محرک بسیاری از بیماری‌ها عمل می‌کنند.

اول، روش اصلی برای تبدیل افکار منفی به مثبت، توانایی شناسایی گفتگوهای منفی است. این موضوع ممکن است در ابتدا ما را متعجب کند، گرچه کاملاً واضح است. بیش‌تر اوقات، ما نمی‌فهمیم که چقدر در برابر افکار وسواسی، واکنش منفی و محدود کننده داریم.

باید بدانیم که افکار منفی را چگونه درک کنیم. یادداشت برداری می‌تواند کمک بزرگی باشد. می‌توانید با انتخاب یک دفترچه یادداشت، در مورد هر چیزی که در طول روز به ذهن شما خطور می‌کند، نکته برداری کنید. این امر به شما کمک می‌کند تا نسبت به خود آگاهی بیش‌تری پیدا کرده و آنچه را که واقعاً احساس می‌کنید، پیگیری کنید. افکار منفی را پنهان یا مسدود نکنید. آن‌ها را همانطور که هستند بپذیرید. هنگامی که آن‌ها را پیدا کردید، تغییر آن‌ها برای شما آسان‌تر است.

آیا داشتن افکار منفی توجیه پذیر است؟

ذهن می‌تواند ما را فریب دهد. این اتفاق اغلب هم چون یک بازی کثیف رخ می‌دهد که می‌تواند ناشی از ترس یا نیاز به ماندن در یک منطقه امن (آرامش) باشد. افکار خود را ثبت کنید و به دنبال شواهدی باشید که هر فکر را نشان دهد یا با آن مغایرت داشته باشد.

روند تفکرات خود را به اندازه کافی ویرایش کنید.

تعریف یا ویرایش مجدد افکار ما به روشی مناسب‌تر برای مبارزه با منفی گرایی سوق می‌دهد. مهم این است که این کار را به روش صحیح انجام دهید و بر مثبت اندیشی ساده لوحانه و غیر واقعی تمرکز نکنید. بیایید به چند نمونه از این موارد نگاه کنیم:

  • “من از کارم اخراج خواهم شد”. با این حال هیچ چیزی وجود ندارد که ثابت کند که این اتفاق خواهد افتاد. من کار خود را به خوبی انجام داده‌ام. از طرف دیگر، اگر واقعاً چنین اتفاقی بیفتد، باید آماده باشم. اما در حال حاضر، من فقط بر خوب انجام دادن کار خود تمرکز خواهم کرد.
  • “فکر نمی‌کنم شریک زندگی من مثل گذشته من را دوست داشته باشد.” چه مدرکی دارم که اینطور فکر کنم؟ اگر واقعاً این را باور دارم، باید با او جدی صحبت کنم. من باید درک کنم که یک رابطه نیاز به تلاش و تعهد دارد و یک نگرش منفی فقط اوضاع را بدتر می‌کند.
  • “من می‌ترسم، احساس می‌کنم اتفاق بدی رخ خواهد داد.” چه احساسی به من دست می‌دهد؟ آیا در حال حاضر مشکلی در زندگی من رخ داده است؟ باید به خاطر داشته باشم که همه چیز خوب است و همه افراد اطراف من نیز خوب هستند. باید خودم را فریب دهم و کاری را انجام دهم که از آن لذت می‌برم. شاید من باید یک پروژه جدید را شروع کنم یا کاری انجام دهم که به من احساس انگیزه دهد.
تشخیص افکار منفی چگونه امکان‌پذیر است؟

نویسنده فرانسوی گای دو مپسان یک می‌گوید: “یک فکر بیمار می‌تواند آسیبی به مراتب جدی‌تر از تب را به بدن وارد کند”. هر کس هر از گاهی فکرهای منفی دارد، وقتی وسواس پیدا می‌کند مشکل به وجود می‌آید. اما چگونه می‌توانید جلوی این افکار منحرف کننده را گرفت؟

چه اتفاقی می‌افتد که ساعت‌ها یا حتی روزها افکار منفی تکراری داشته باشیم؟ آن‌ها می‌توانند به یک وسواس خطرناک تبدیل شوند و حتی می‌توانند سلامتی ما را تحت تأثیر قرار دهند. اما خبر خوب این است که شما فقط باید از روش‌های خاص برای تغییر عادت‌های ذهنی خود استفاده کنید و افکار منفی را منحرف کنید.

افکار مزاحم چیست؟

همه گاه گاهی افکار منفی دارند که لحظه‌ای به ذهنشان خطور می‌کند. آن‌ها فقط وقتی به مشکلات تبدیل می‌شوند که نمی‌توانید آن‌ها را رها کنید و در عوض اجازه دهید در اطراف ذهن شما گردش کرده و به افکار ریشه دار تبدیل شوند. در این مرحله افکار شما منحرف یا حتی مضر می‌شوند.

البته این افکار هیچ‌کس را خوشحال نمی‌کند. در غیر این صورت، ما با آغوش باز از آن‌ها استقبال خواهیم کرد. حقیقت ناراحت کننده این است که این افکار همیشه به ترس، نگرانی، ضربه یا آسیب‌پذیری عمیق منجر می‌شوند و اجازه نمی‌دهند که ما روی چیز دیگری تمرکز کنیم.

افکار منفی علاوه بر درد روانی، طاقت فرسا هستند. افکار منفی مکرر هم شخص رنج دیده و هم اطرافیان را خسته می‌کند. علاوه بر این، افکار منحرف کننده یا مزاحم واقعیت را تحریف می‌کنند تا جایی که شروع به تصور موقعیت‌های ناخوشایندی می‌کنید که ممکن است هیچ ارتباطی با واقعیت نداشته باشند.

این تحریفات واقعیت می‌تواند برای سلامتی روانی شما بسیار مضر باشد، اضطراب را افزایش داده و بر روحیه شما تأثیر منفی بگذارد. در نتیجه، شما افکار منفی در مورد خود و زندگی خود تجربه می‌کنید. افکاری مانند:

  • ناامیدکننده است
  • واقعاً اشتباه پیش خواهد رفت
  • من بی‌ارزشم
  • از خودم متنفرم
  • من بی‌فایده هستم
افکار
شش تمرین موثر و واقعی برای مبارزه با افکار منفی:

استفاده از ابزارهای مؤثر برای توقف یک‌باره افکار منفی ضروری است. در اینجا چند نکته آسان اما مؤثر آورده شده است. اما پیش از اشاره به نکات ذیل، باید بدانیم که ساخت کوه از کاه در افکار منفی کار اشتباه و خطرناکی است. پذیرش تفکر مثبت تنها با توقف ساخت مشکلات از اتفاقات بی‌ارزش امکان‌پذیر است.

۱. سعی نکنید جلوی آن‌ها را بگیرید.

چندین مطالعه علمی تأیید کرده‌اند که این کار نمی‌تواند در توقف افکار منفی مؤثر باشد. حتی در برخی از موارد ممانعت از افکار منفی می‌تواند باعث بروز احساساتی به مراتب ناخوشایندتر در ذهن گردد.

۲. بپذیر و معقولانه با آن رفتار کن

با پذیرش اینکه اضطراب شما را فریب می‌دهد و باعث ایجاد چنین افکاری می‌شود، به خود کمک می‌کنید تا آرام باشید و کم‌تر درباره آن‌ها فکر کنید.

۳. یادداشت برداری

نوشتن افکار مزاحم نه تنها روش خوبی برای رسیدن به آرامش است، بلکه باعث می‌شود مغز شما آن‌ها را به صورت نوشته تفسیر کند. این به مغز شما کمک می‌کند تا آن‌ها را دائما تغییر دهد. به‌علاوه، پس از خواندن آن‌ها می‌توانید ببینید واقعاً غیر منطقی هستند.

۴. ورزش و مراقبه را فراموش نکنید.

ورزش میزان کورتیزول و آدرنالین را کاهش می‌دهد و باعث افزایش دوپامین، اندومورفین و سروتونین می‌شود. این امر اضطراب، استرس و غم را به آرامش، خوشبختی و عزت نفس تبدیل می‌کند. به شما کمک می‌کند آن افکار منحرف کننده را برای مدتی در قفسه‌ای گوشه ذهن خود قرار دهید.

از طرف دیگر، مدیتیشن راهی عالی برای شناخت خود است که می‌توانید احساسات خود را کنترل کنید و توجه خود را به لحظه فعلی معطوف کنید. مراقبه یا مدیتیشن همچنین می‌تواند روشی بسیار آرامش‌بخش نیز باشد.

۵. این ایده را رها کنید.

وقتی افکار منفی در ذهن شما ایجاد می‌شود، با آن‌ها برخورد وسواسی نداشته باشید یا سعی نکنید آن‌ها را متوقف کنید. فقط بپذیرید که آن‌ها وجود دارند. سعی کنید آرام باشید و با این کار، ذهن شما چیز دیگری پیدا می‌کند که می‌تواند روی آن تمرکز کند و فکر به خودی خود تغییر خواهد کرد.

۶. ویتامین B مصرف کنید.

کمبود ویتامین B می‌تواند به طور مستقیم بر عملکرد سیستم عصبی تأثیر بگذارد. مصرف آن را با خوردن سبزیجات، میوه‌ها، ماهی، گوشت و محصولات لبنی بهبود می‌یابد.

فواید مثبت اندیشی و چگونگی انجام آن:

یک مطالعه طی سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۲ نشان می‌دهد که خطر مرگ و میر ناشی از چندین علت عمده مرگ در افرادی که خوش‌بین هستند در مقایسه با دیگر افراد، بسیار کم‌تر است. این خطرات عبارت‌اند از:

  • بیماری قلبی
  • سکته
  • سرطان، از جمله سرطان‌های پستان، تخمدان، ریه و روده بزرگ
  • عفونت
  • بیماری‌های تنفسی

سایر مزایای اثبات شده مثبت اندیشی شامل:

  • افزایش کیفیت زندگی
  • تجربه انرژی بیشتر
  • سلامت جسم و سلامت روان
  • بهبود سریع بیماری‌ها
  • کاهش احتمال ابتلا به سرماخوردگی
  • کاهش احتمال افسردگی
  • مهارت‌های بیش‌تر در کنترل استرس
  • افزایش طول عمر

مثبت اندیشی یا افکار مثبت فرمولی جادویی نیست و باعث از بین رفتن همه مشکلات شما نخواهد شد. آنچه انجام خواهد داد این است که مشکلات قابل کنترل‌تر به نظر می‌رسند و به شما کمک می‌کند تا مشکلات را به روشی مثبت برطرف کنید.

همانطور که قطعاً می‌توانید تصور کنید، موارد زیادی وجود دارند که می‌توانند به شما کمک کنند افکار خود را منحرف کنید. با این حال تنها یک چیز یعنی “خواست و اراده شما” در تمامی این روش‌ها مشترک است.

خرید بهترین کتاب‌ها برای داشتن تفکرات مثبت با تخفیف از گاج مارکت

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.