گنجاندن سوالات اختیاری در آزمون پایۀ دوازدهم

0

به گزارش گاج مگ، به نقل از ایرنا، علیرضا کمرئی، در مصاحبه‌ای در مورد امتحانات نهایی پایۀ دوازدهم گفت: پیش از ورود به مبحث کنکور، باید پایۀ دوازدهم تعیین تکلیف شود تا سازمان سنجش بتواند بر اساس تصمیم آموزش و پرورش برنامه‌ریزی کند.

وی افزود: برخی مباحث به صورت مجازی آموزش داده شده بود که دانش‌آموزان بسیاری توانستند از این محتواها استفاده کنند.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش با اشاره به اینکه تحقق اهداف درسی برای ما اهمیت بسیاری دارد، عنوان کرد: یادگیری دانش‌آموزان باید کامل شود، اما ممکن بود که دانش آموزان یا واحدهای آموزشی در برخی از مناطق نتوانسته باشند تمام و کمال از این آموزش‌ها استفاده کنند؛ بنابراین مبنا برای امتحان نهایی ۸۰ درصد اول محتوای درسی کتاب ها قرار داده شد.

بودجه بندی امتحانات نهایی:

کمرئی ادامه داد: با اطمینان می‌توان گفت که آموزش ۸۰ درصد محتوای درسی محقق شده است؛ بنابراین ۱۶ نمره از این بخش‌ها در امتحانات سوال داده می‌شود، هم‌چنین برای رعایت حرمت افرادی که در دوران تعطیلی مدارس وارد فضای آموزشی شده‌اند، برای ۲۰ درصد آموزش داده شده در دوران تعطیلی چهار نمره به صورت اختیاری سوال داده می‌شود.

وی هم‌چنین درباره حذفیات برخی از مطالب درسی پایۀ دوازدهم در کنکور سراسری اظهار داشت: موضوع حذفیات دروس پایۀ دوازدهم در کنکور قدری متفاوت‌تر از امتحانات نهایی است و باید این حذفیات را با قطعیت بیشتری برای سازمان سنجش اعلام می‌کردیم.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: تصمیم بر آن شد که برای کنکور همان ۸۰ درصد اول محتوای آموزشی مبنای سنجش قرار گیرد که از طریق سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی درسی حذفیات صفحه به صفحه مشخص شد و در اختیار سازمان سنجش قرار گرفت که این سازمان نیز صفحات حذفی را اعلام کرده است.

کمرئی یادآور شد: دانش‌آموزان در پایۀ دوازدهم دقیقا می‌دانند که محتوای کتاب‌ها که پایه سنجش آن‌ها در کنکور قرار می‌گیرد، کدام صفحات است.

آموزش و پرورش تاکیدی بر حضور دانش‌آموزان در مدارس ندارد.

وی هم‌چنین درباره بازگشایی مدارس و حضور دانش‌آموزان از ۲۷ اردیبهشت ماه گفت: در پایۀ هفتم، هشتم و نهم در پایه متوسطه اول بازگشایی داوطلبانه و اختیاری است و برحسب ضرورت خانواده و دانش‌آموز صورت می‌گیرد.

اگر احساس کردند دانش‌آموز در طول سال نتواسته به طرق مختلف از آموزش‌ها استفاده کند، می‌تواند از آموزش حضوری بهره‌مند شود.

معاون آموزش متوسطه افزود: اگر دانش‌آموز احساس کرد که در مبحث خاصی مشکل دارد، این امکان داده شده که با رعایت اصول بهداشتی در مدارس حاضر شود.

کمرئی با اشاره به اینکه فرصت برای آموزش و یادگیری دانش‌آموزان حاصل شده‌است، عنوان کرد: اگر خانواده‌ای احساس می‌کند که دانش‌آموز از طریق تلویزیون و فضای مجازی خدمات آموزشی را دریافت کرده است، نیازی به حضور در مدارس ندارد و ما هم توصیه‌ای در این زمینه نداریم.

وی هم‌چنین خاطرنشان کرد: بازگشایی مدارس ماهیت داوطلبانه دارد و به احساس ضرورت دانش‌آموز و خانواده و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی باز می‌گردد.

هنرجویان بین ۱۵ تا ۲۰ جلسه کارگاهی نیاز دارند.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش در ادامه درباره شرایط آموزشی هنرجویان فنی و حرفه‌ای و کارودانش اظهار داشت: دو تا مبحث در شاخه فنی و حرفه‌‌ای و کار و دانش وجود دارد که در واقع دروس مهارتی است که مشکل ایجاد می‌کند.

کمرئی افزود: یکی از مباحثی که دروس کارورزی و کارگاهی است که دانش‌آموزان باید ۴۵ روز را در محیط کارگاهی تمرین عملی کار را انجام دهند و یکی دیگر دروس مهارتی است که در آموزش کار و دانش استاندارد مهارت و در فنی و حرفه‌ای شایستگی‌های فنی نامیده می شود. این دو درس مهارتی لزوما به کارگاه نیاز دارد که با آموزش مجازی میسر نمی‌‍شود، این دورس لزوما بین ۱۵ تا ۲۰ جلسه کارگاه نیاز دارد.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ۵ پودمان در دروس عملی فنی و حرفه‌ای و کار و دانش وجود دارد، اظهار داشت: تاکنون سه پودمان به دانش‌آموزان آموزش داده شده و بین ۱۵ تا ۲۰ جلسه کارگاه برای پودمان‌های باقی‌مانده نیاز است.

کمرئی افزود: پودمان در برخی از رشته‌ها مانند حسابداری و کامپیوتر به گونه‌ای است که از طریق تلویزیون آموزش داده می‌شود و این دروس با آموزش از راه دور پیشرفت بیشتری داشته است.

وی یادآورشد: اما آن دسته از رشته‌هایی کارگاهی مانند تاسیسات، مکانیک و جوشکاری و غیره حتما باید وارد کارگاه شوند. طبیعی است که کارگاه برای یک پایۀ دوازدهم زمان بیشتری اختصاص داده شود.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: دانش‌آموزان دوازدهم پایه نهایی را طوری برنامه‌ریزی کرده‌ایم که آموزش‌ها را ببینند و خیا‌ل‌مان از نظر یادگیری آن‌ها راحت باشد که این‌ها فارغ التحصیل خواهند شد.

کمرئی عنوان کرد: پایۀ دهم و یازدهم نیز می‌توانند در امتداد بازگشایی و سال تحصیلی آموزش‌های لازم را ببینند. اگر واحد آموزشی کارگاه متعدد و امکان ارائه هم‌زمان آنها را دارد، با رعایت فاصله گذاری می‌تواند آموزش را هم‌زمان بدهد و هر زمان به اتمام رسید، فرآیند ارزشیابی را اعلام کند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.