تأثیر شگفت‌انگیز موسیقی بر ورزش

موسیقی می‌تواند یکی از عوامل دورنی محرک جهت شروع ورزش و افزایش عملکرد ورزشی باشد.

0

همۀ ما می‌دانیم که ورزش‌کردن از مهمترین عواملی است که باعث می‌شود در طول روز و هنگام انجام فعالیت‌های روزانه، شادتر و پرانگیزه‌تر باشیم این عامل می‌تواند در زندگی از ما فردی سالم و شاداب بسازد. از این رو برای انجام دادن آن می‌بایست انگیزه و برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشیم البته گاهی ورزش‌کردن حتی با وجود هدف و برنامه‌ریزی نیز می‌تواند امرسختی باشد.
داشتن انگیزه برای ورزش همواره به قوی‌تر شدن یا تصمیم برای کاهش وزن منوط نیست. دلایل فراوانی وجود دارد که می‌تواند شروع یک انگیزه برای ورزش باشد. اما ذکر این نکته مهم است که اغلب تکراری‌بودن فعالیت‌های ورزشی موجب کم انگیزه‌شدن افراد برای ادامه ورزش می‌شود. از این رو موسیقی می‌تواند یکی از عوامل دورنی محرک جهت شروع ورزش و افزایش عملکرد ورزشی باشد.

از مزایای گوش‌دادن به موسیقی حین ورزش می‌توان به تقویت روحیه، افزایش سطح استقامت، افزایش سطح تلاش به صورت ناخودآگاه و  تغییر عملکرد متابولیسم بدن اشاره کرد.

معمولا حین انجام فعالیت ورزشی ریتمی در بدن وجود دارد، دانشمندان کشف کرده‌اند که گوش‌دادن به موسیقی هنگام ورزش می‌تواند در منظم و صحیح انجام‌دادن این رتیم کمک کند همچنین افراد را تشویق کند تا سرعتشان حین انجام فعالیت ورزشی بالاتر ببرند. افراد هنگام گوش‌دادن به موسیقی نه تنها می‌توانند سریع‌تر بدوند بلکه احساس انگیزۀ بیشتری برای ادامه‌دادن و استقامت بدنی از خود نشان دهند.

با بررسی این حوزه و براساس مطالعات تحلیلی‌ِ انجام‌گرفته این نتیجه حاصل شده است که موسیقی  به چهار طریق به انجام ورزش و تمرینات ورزشی کمک می کند:

۱- در طول انجام تمرینات منظم مانند دویدن، موسیقی می‌تواند موجب تمرکز بیشتر ورزشکار و منحرف‌کردن وجه او نسبت به احساس خستگی شود. این تکنیکی است که بسیاری از دونده‌های ماراتن و ورزشکاران ورزش‌های سه‌گانه به‌عنوان مسئله‌ای مهم و مجزا مدنظر قرار می‌دهند.

۲- موسیقی میزان برانگیختگی شخص را تغییر می‌دهد و بنابراین به‌عنوان شکلی از تحریک که اهمیت زیادی در مسابقات دارد؛ مورد استفاده قرار می‌گیرد یا به‌عنوان مسک‍ّنی برای فرو نشاندن اضطراب ورزشکاران تلقی می‌گردد. تولید کاست‌های صوتی که ترکیبی از موسیقی محرک و آثار کلامی هستند به مثابه راهکاری برای ایجاد اعتماد به نفس در افراد تلقی می‌گردد. همچنین نویسنده از موسیقی آرام‌بخش همانند پس‌زمینه‌ای در تکنیک‌های آرامش‌بخش استفاده می‌کند، که از طریق آموزش‌های کلامی عموماً به کار گرفته شده‌اند.

۳- با توجه به شباهت‌هایی که بین ریتم و حرکات بدن انسان وجود دارد موسیقی می‌تواند هنگام ورزش‌کردن مفید واقع گردد. بنابراین تطابق موسیقی با ورزش، همواره افزایش راندمان شرکت‌کنندگان در تمرینات ورزشی را نمایان ساخته است.

۴- در ارتباط با نکته قبلی، خصوصیات ریتمی موسیقی از الگوهای مهارت‌های فیزیکی تقلید می‌نماید، بنابراین موسیقی قادر است اکتساب مهارت‌های حرکتی را افزایش داده و محیط آموزشی بهتری را ایجاد نماید.

انتخاب موسیقی صحیح:

تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که چهار عامل مهم و تأثیرگذار در موسیقی وجود دارد که عامل مهم در برانگیختگی افراد برای فعالیت است:
اول، به این علت که مردم به عکس‌العمل نشان دادن نسبت به محرک‌های ریتمیک، تمایل نهفته‌ای دارند. در حقیقت پاسخ ریتمیک به موسیقی، نهفته‌ترین عامل است.
دوم، جنبه‌های هارمونیک و ملودیک موسیقی، اجرای شنونده را شکل می‌دهد و بر حالات روحی وی تأثیر می‌گذارد.

سوم، مشخصه فرهنگی‌ِ موسیقی از طریق پرورش فرهنگی ـ اجتماعی و موسیقی‌ای که شخص قبلاً در معرض آن بوده، بر پاسخ شنونده تأثیرگذار خواهد بود.
چهارم، عامل ارتباط که مربوط می‌شود به ارتباطات موسیقایی مفرط که توسط موسیقی برانگیخته شده‌اند؛ به این معنی که صدا می‌تواند باعث ایجاد اصوات دیگری شود که فعالیت‌های فیزیکی را خلق می‌کند. پاسخ ریتمیک و فاکتورهای موسیقایی در درون‌ِ طبیعت موسیقی وجود دارد، حال آنکه تأثیرات فرهنگی و عوامل ارتباطی نسبت به موسیقی، عوامل خارجی محسوب می‌گردند.

نتیجه:

موسیقی اغلب منبعی بکر برای انگیزش و الهام‌گرفتن در ورزش و تمرینات ورزشکاران محسوب می‌شود. یکی از مهم‌ترین نکات که باید به یاد داشته باشیم این است که سلیقۀ موسیقی در واقع امری شخصی است به همین دلیل از توصیه برای انتخاب یک نوع خاص موسیقی پرهیز شده است زیرا این مسئله کاملاً بستگی به تصمیم شخص دارد. به هر حال اکنون شما باید نسبت به عواملی که گوش فرا‌ دادن به موسیقی در امر ورزش را ارزشمندتر می‌کند، هوشیارتر باشید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.