تصمیم جدیدی دربارۀ تغییر زمان برگزاری کنکور ۹۹ گرفته نشده است

0

به گزارش گاج مگ، به نقل از خبرگزاری ایسنا، احمد وحیدی در برنامۀ تلویزیونی پرسشگر درباره بودجه ۱۴۰۰، سیاست‌های کلی جذب نیرو در آموزش و پرورش که معاون وزیر آموزش و پرورش به آن‌ها اشاره و برای پیشبرد آن و کمک مجلس اعلام آمادگی کرد گفت: در سیاست‌های کلی جذب نیرو یک نگاه ویژه وجود دارد و آن این است که آموزش و پرورش در مقابل مجلس معمولا منفعل عمل کرده و نیامده نیازسنجی کند و بر اساس آن ساماندهی نیرو کند.

وی افزود: آموزش و پرورش منتظر است که مجلس قانونی را بگذراند و بخشی از نیرویی که تعیین تکلیف نشده است را تعیین تکلیف کند و او این نیروها را جذب کند. نگاه کلی‌اش تا سال  ۱۴۰۴چه بوده است؟ اگر تا آن زمان ۶۴۰ هزار نیرو نیاز داریم و این همه نیروی بازنشسته داریم چه اقدامات و برنامه‌ریزی‌هایی برای جایگزینی نیرو در این سال‌ها انجام شده است؟

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نیروی مورد نیاز تنها از طریق ورودی دانشگاه فرهنگیان به تنهایی محقق نمی‌شود گفت: ناچاریم نیروی جدید بگیریم و برای آن راهکار داشته باشیم. نیروهای جدیدی نیز در آموزش و پرورش خدمت می‌کنند که تکلیف آن‌ها را مشخص نکرده‌ایم و هرساله جمعی از آن‌ها معترض هستند.

وی در پاسخ به اینکه آیا شما و آموزش و پرورش این آمادگی را دارید که یک طرح مشترک ارائه دهید؟ گفت: بله، آموزش و پرورش با کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش و تحقیقات یک طرح مشترک بنویسند تا برای یک دوره پنج ساله یک برنامه بنویسیم. ما هم آمادگی داریم در قالب جلسات مشترک با آموزش و پرورش، راه‌های تأمین منابع انسانی را بررسی و در نهایت به یک خروجی برسیم.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی دربارۀ سیاست‌های کلی جذب نیرو و ساماندهی نیروی انسانی اظهار کرد: این پیشنهادات خوب هستند و باید جمع‌بندی شوند که همگرایی مجموعه‌های اجرایی و تقنینی را می‌طلبد. اما دربارۀ اصلاح تقویم آموزشی که مورد اشاره قرار گرفت باید گفت که برنامه درسی ملی قبلا در شورای عالی آموزش و پرورش تصویب شده و اگر قرار است برنامه درسی ملی تغییر و یا اصلاح شود باید در آموزش و پرورش و از همین طریق انجام شود و به مجلس برنمی گردد.

وی ادامه داد: در سند تحول شش زیرنظام وجود دارد که یکی از آن‌ها برنامه درسی ملی است و تغییر در برنامۀ درسی ملی از طریق شورای عالی آموزش و پرورش قابل انجام است. اگر قرار باشد ساعات آموزش اصلاح شود باید کتاب‌های درسی هم ساده‌سازی شود و برنامه محور باشند. ولی تصمیم‌سازی دربارۀ برنامه درسی ملی برعهدۀ شورای عالی است و نیازی به مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی ندارد و زیرنظام برنامۀ درسی ملی در سند تحول بنیادین است.

وحیدی درباره زمان برگزاری کنکور سراسری ۹۹ اظهار کرد: تصمیم‌سازی برای اجرای کنکور با توجه به شیوع کرونا، کار یک مجموعه نیست و ستاد ملی کرونا درباره آن تصمیم گیری می کند. از نگاه مردم و آن‌ها که دارند برای کنکور آماده می شوند قطعا با توجه به اینکه کنکور امسال یک ماه به تعویق افتاده و عملا یک ماه دارد دیرتر برگزار می‌شود همه مجموعه‌ها و نهادهای کشور باید برای اجرای کنکور به کمک بیایند. اگر الزامات و پروتکل‌های بهداشتی سختگیرانه‌ای نیاز دارد لازم است یک فضای عمومی به وجود بیاید و همه کمک کنند.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تا حال حاضر که زمان برگزاری کنکور پایان مرداد ماه اعلام شده است؛ هیچ تغییر و تصمیم جدیدی دربارۀ زمان کنکور صورت نگرفته است. سه کنکور سراسری، ارشد و دکترا برگزار می‌شود. کنکور سراسری یک میلیون و ۵۰ هزار، کنکور ارشد ۴۵۰ هزار و دکترا ۱۷۵ هزار نفر شرکت کننده دارند که کنکور ارشد و دکتری به تعویق افتاد، ولی برای کنکور سراسری هنوز یک ماه فرصت وجود دارد و نباید استرسی ایجاد کنیم که ممکن است زمان آن تغییر کند بلکه باید این فضا را ایجاد کنیم که برنامه محور حرکت می‌کنیم. نباید صورت مسئله را پاک کنیم.

وی افزود: یک میلیون دانش‌آموز پایۀ دوازدهم امسال حداقل در۱۲ جلسه امتحان نهایی شرکت کردند و پروتکل‌ها رعایت شد. باید همۀ جوانب دیده شود؛ اگر کنکور امسال را به تاخیر بیندازیم مشکل سربازی پسران را باید چه کنیم؟ سال آینده کلاس دوازدهمی‌های جدید هم اضافه می‌شوند، این‌ها باید با هم کنکور بدهند یا جدا؟ پس باید سناریوهای مختلفی مطرح باشد که حقی از کنکوری‌ها تضییع نشود. اگر سال آینده مدارس کاملا باز باشد آیا آن‌ها که امسال سه ماه مدرسه نرفتند با دانش‌آموزان جدید در رقابت برابر هستند؟ یا اگر آموزش کلا مجازی شود وضعیت آن‌ها که امسال چندماه به مدرسه رفتند بهتر نیست؟

وی افزود: سال ۹۹ شرایط کشور ویژه است و می طلبد که به کنکور هم نگاه فراگیر داشته باشیم. مجموعه‌ای مانند ستاد ملی کرونا و دستگاه‌های مختلف اجرایی باید کمک کنند؛ برخی کشورها برای برگزاری کنکور ادارات را تعطیل و از فضای دولتی استفاده کردند، باید حداقل به فضای فعلی برگزاری کنکور ۵۰ درصد اضافه کنیم. باید در یک ماه همه خودشان را موظف کنند که کنکور بخوبی برگزار شود.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه «برای آنکه امن‌ترین کنکور برگزار شود نظر شما چیست که موسسات کنکوری به میدان بیایند و خودشان هزینه برگزاری کنکور را تامین کنند و از جیب خودشان برای این موضوع هزینه کنند؟» گفت: از جیب خودشان هم نیست، از جیب کسانی است که برای کنکور هزینه کردهاند؛ از سودی است که تا کنون کسب کردهاند.

وی ادامه داد: آن‌ها از محل عدم بر گزاری آزمون‌های حضوری است که پولش را قبلا گرفته بودند ولی مجازی برگزار کردند. درآمد انبوهی  از این محل به جیب این موسسات رفته است. سازمان سنجش این‌ها را موظف کند که پای کار بیایند. حتما با این پیشنهاد موافقم. زیرا حتما درآمدهای کلانی داشته اند؛ بر سردرشان می‌نویسند “وقف عام”، وقف عام برای چه روزی است؟

وحیدی درباره اینکه افراد در آموزش و پرورش با رسیدن به سن ۴۵ سالگی دیگر نمی توانند به عنوان مدیر مدرسه فعالیت کنند گفت: اگر برای کسی که میخواهد بعد از سال‌ها و برای اولین بار مدیر مدرسه شود چنین سقف سنی گذاشته شود اشکالی ندارد، اما یک اشتباهی که صورت گرفته این است که اگر کسی ۲۰ سال سابقه مدیریتی داشته، چندسال به کلاس رفته و حالا میخواهد در سال‌های آخر خدمتش دوباره مدیر بشود دیگر بر اساس این مصوبه نمی‌تواند. یعنی کسی که تجربه مدیریتی دارد کنار برود.

وی ادامه داد:  باید سنوات مدیریتی افراد را به سن مدیریتی اضافه می‌کردند نه اینکه مدیر را از مدیریت بردارند. چرا شرط سنی گذاشته شده است؟ اگر هدف این بوده که خیلی‌ها در سنین جوانی مدیر شوند یک افتخار است اما اگر کسی با ۲۰ سال سابقه بخواهد کنار گذاشته شود یک نوع تبعیض است.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی دربارۀ مدرسه تلویزیونی نیز اظهار کرد: مدرسه تلویزیونی حتما خوب است اما یکسویه است اگر تعامل بین دانش‌آموز و معلم برقرار نشود کلاس ماهیت خودش را از دست می‌دهد. فقط آموزش می‌دهیم ولی نمی‌دانیم دانش‌آموز گوش می‌دهد یا خیر. آموزش آنلاین می‌تواند در کنار آموزش تلویزیونی باشد با ترکیب هر دو روش موافقم. در استان‌ها هر دو روش انجام شد و موفق بود اما معتقدم در آموزش مجازی باری به تنهایی روی دوش آموزش و پرورش گذاشته شد که نباید به تنهایی این بار را به دوش بکشد.

وحیدی ادامه داد:  وزارت ارتباطات، شرکت‌های اینترنتی که میلیاردها درآمد کسب می‌کنند نباید به کمک خانواده‌های محروم بیایند و زیرساخت‌های اینترنتی فراهم کنند؟ اگر ستاد کرونا تصمیمی می‌گیرد و وزارت آموزش  و پرورش با فقر مالیاش شبکۀ آموزش مجازی را راه‌اندازی می کند دیگران نباید پشت آموزش و پرورش را خالی بگذارند. در ایام کرونا برخی از گرسنگی دارند تلف می شوند برخی هم از سیری دارند می‌ترکند. عده‌ای درآمدهای آنچنانی  از بستر اینترنت دارند. سیمکارت ملی و تبلت ملی نیاز است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.