دانش‌آموزان پایۀ نهم برای انتخاب رشته باید چه نمراتی بیاورند؟

مدیرکل آموزش و پرورش تهران با اشاره به اینکه خانواده‌ها، رشتۀ مورد علاقۀ خود را به دانش‌آموزان تحمیل نکنند دربارۀ نمرات لازم برای انتخاب رشته‌ توضیحاتی داد.

0
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ امتحانات دانش‌آموزان پایۀ نهم به پایان رسیده است و حالا آن‌ها باید وارد مرحلۀ مهم انتخاب رشتۀ تحصیلی شوند، طبق اعلام وزارت آموزش و پرورش هدایت تحصیلی دانش‌آموزان از ۲۳ تیر آغاز می‌شود.

در سال‌های گذشته استقبال دانش‌آموزان از رشتۀ علوم تجربی بالا بود و همین موضوع تعداد بالایی از داوطلبان کنکور را در گروه علوم تجربی رقم می‌زند؛ اگر چه آموزش و پرورش به دنبال اجرای سیاست توسعۀ متوازن و تقسیم منطقی دانش‌آموزان بین رشته‌های تحصیلی مختلف است اما خب این سیاست هم چندان در روند گرایش دانش‌آموزان به رشتۀ علوم تجربی تأثیر‌گذار نبوده است‌.

آن‌گونه که مسئولان آموزش و پرورش می‌گویند، امسال دانش‌آموزان برای دریافت نمونه برگ‌های شمارۀ ۶ و ۷ هدایت تحصیلی نیاز به حضور در مدرسه ندارند و می‌توانند از ۲۳ تیرماه آن را به صورت مجازی از سامانه همگام دریافت کنند.

در همین رابطه عبدالرضا فولادوند دربارۀ هدایت تحصیلی دانش‌آموزان پایۀ نهم اظهار کرد: هدایت تحصیلی یکی از مراحل انتخاب رشتۀ تحصیلی و شغلی است که در طول ۱۲ سال تحصیل در کلاس نهم برای همۀ دانش‌آموزان اتفاق می‌افتد و آن‌ها باید به تناسب علاقه، استعداد، امکانات و نیاز روز بازار کار رشته‌ای را انتخاب و تحصیلات را ادامه دهند.

وی افزود: طبق قانون آموزش و پرورش باید تلاش کند تا ۵۰ درصد دانش‌آموزان در شاخۀ فنی و حرفه‌ای و کاردانش و ۵۰ درصد در شاخل نظری تحصیل کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران گفت: خانواده‌ها توجه کنند تحصیل در رشته‌های فنی و مهارتی به اشتغال منتهی می‌شود اما با تحصیل در رشته‌های شاخه نظری باید ۴ سال هم در دانشگاه ادامه تحصیل دهند و بعد وارد بازار کار شوند؛ با توجه به اینکه موضوع اشتغال در کشور مهم است خانواده‌ها حتماً به این موضوع توجه کنند و پس از آن به تناسب استعداد، توانایی و امکانات برای انتخاب رشتۀ تحصیلی دانش‌آموز تصمیم بگیرند.

خانواده‌ها رشته مورد علاقه خود را به دانش‌آموز تحمیل نکنند

فولادوند ادامه داد: خانواده‌ها انتخاب رشته را به دانش‌آموزان محول کنند چون اگر دانش‌آموز بخواهد در رشته‌‌ای تحصیل کند که به آن علاقه نداشته و استعداد هم نداشته باشد بعدها با مشکل مواجه می‌شود، میزان علاقه‌مندی دانش‌آموز به رشته مهم است نه علاقۀ خانواده. هم اکنون والدین تلاش می‌کنند علاقه‌مندی خود را به فرزندشان تحمیل کنند و این در آینده مشکل‌ساز خواهد شد.

وی متذکر شد: برخی رشته‌های گروه تجربی مانند پزشکی بازار کار خوبی دارند اما باید توانمندی آموزش عالی در کشور، وجود مدرس، نیروی انسانی و امکانات آموزش و پرورش و نیاز بازار کار نیز باید لحاظ شود. قرار نیست همۀ بچه‌ها به رشتۀ تجربی بروند و سایر رشته‌ها و مشاغل متولی نداشته باشد.

خانواده‌ها حتما دفترچه راهنمای انتخاب رشته را بخوانند

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در پاسخ به این پرسش که برای آشنایی دانش‌آموزان با رشته‌های مهارتی چه اقداماتی را انجام داده‌اید؟ گفت: اقدامات مختلفی در راستای آگاهی‌بخشی به خانواده‌ها و دانش‌آموزان انجام شده است اما امسال به دلیل شیوع کرونا فعالیت‌ها کمتر انجام شد ولی به هر حال برنامه‌هایی را با حضور کارشناسان طراحی کردیم. دفترچه‌هایی برای هدایت تحصیلی چاپ شده و در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفته است توصیل ما این است دانش‌آموزان و خانواده‌ها حتماً دفترچۀ راهنمای انتخاب رشته را مطالعه کنند.

فولادوند با اشاره به اینکه هنوز فرم‌های ۶ و ۷ هدایت تحصیلی صادر نشده است، گفت: نمرات باید از سامانۀ دانا به همگام منتقل شود، مدارس در حال انجام کار هستند و هر منطقه‌ای که تمام مدارس این کار را انجام دادند سامانه برایش باز می‌شود و می‌توانند فرم‌های هدایت تحصیلی را کپی گرفته و بر اساس اولویت‌های مشخص شده انتخاب رشته را آغاز کنند.

وی متذکر شد: در دفترچه‌های هدایت تحصیلی به طور دقیق مشخص شده است هر منطقه چه هنرستان‌هایی با چه تعداد ظرفیت‌ و چه رشته‌هایی دارد همچنین مشاوران در مدارس مستقر هستند و دانش‌آموزان میتوانند از آنها راهنمایی بگیرند علاوه بر آن در ادارات ۱۹گانه شهر تهران میز هدایت تحصیلی داریم و مشکلاتی که به وجود می‌آید و در مدرسه قابل حل نیست اینجا مطرح می‌شود، ظرفیت مدارس مشخص است و یکی از کارهای میز هدایت تحصیلی این است، دانش‌آموزان را به مدارسی که ظرفیت دارد هدایت می‌کند.

 

استقبال زیاد از رشته‌های شاخه نظری

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران دربارۀ هدایت تحصیلی دانش‌آموزان در شاخۀ نظری عنوان کرد:

کمک به انتخاب آگاهانه رشته‌های تحصیلی وکمک به هدایت متوازن که تکلیف قانون برای آموزش و پرورش است از جمله اهداف هدایت تحصیلی است، بر اساس سیاست‌های ابلاغی کشور باید بیش از ۵۰ درصد دانش‌آموزان را به هنرستان‌ها هدایت کنیم اما تصمیمات خانواده‌ها باعث شده تا فشار به شاخۀ نظری را شاهد باشیم و در تهران رشته‌های ریاضی، تجربی و انسانی بیشترین داوطلب را دارند.

وی با اشاره به سه گام اساسی برای هدایت تحصیلی گفت:

نخست تعیین هدف‌های تحصیلی و شغلی بر اساس استعداد، مهارت، علاقه و امکانات است.

گام دوم شناسایی راه‌حل رسیدن به هدف‌های تحصیلی و شغلی است که پیش‌ نیاز آن شناخت فرصت‌ها و امکانات تحصیلی و شغلی موجود در جامعه است.

گام سوم تصمیم‌گیری و انتخاب رشتۀ تحصیلی است که در اینجا دانش‌آموز دچار مشکل شده و خانواده به جای اینکه او را آزاد بگذارد به جای دانش‌آموز تصمیم می‌گیرد و بعدها در ادامه تحصیل دچار مشکل خواهد شد و گاه به سراغ تغییر رشته می‌رود که تأثیر منفی بر روحیۀ دانش‌آموز خواهد گذاشت.

فولادوند ادامه داد: پیشنهاد می‌کنم خانواده‌ها دانش‌آموزان را در راستای انتخاب رشته تحصیلی و شغلی آزاد بگذارند و علایق او را در نظر بگیرند.

مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به دو ملاک برای هدایت تحصیلی دانش‌آموزان گفت: فرم شمارۀ ۶ که بررسی‌های مشاوره‌ای بوده، ۶۵ نمره و فرم شماره ۷ که سوابق تحصیلی دانش‌آموز است ۳۵ نمره دارد و این دو فرم ملاک هدایت تحصیلی هستند.

 

رشته‌های فنی‌ و حرفه‌ای و کاردانش چه تفاوتی دارند؟

وی دربارۀ تفاوت رشته‌های فنی‌ و حرفه‌ای با کاردانش عنوان‌ کرد: از لحاظ کلاس‌های عملی تفاوت وجود دارد و به لحاظ تئوری تقریباً شبیه به هم هستند، در شاخۀ فنی و حرفه‌ای به کارگاه‌های بزرگ‌تر نیاز داریم و کار عملی بیشتری وجود دارد بعضی دانش‌آموزان که هیچ رشته‌ای نمی‌آورند چون در شاخه فنی حرفه‌ای و کاردانش ظرفیت خالی داریم به سمت آن هدایت می‌شوند چرا که بیشتر اولیا به سمت رشته‌های نظری گرایش دارند بنابراین در رشته‌های فنی‌ و حرفه‌ای و کاردانش ظرفیت خالی داریم.

فولادوند دربارۀ تجهیزات هنرستان‌ها بیان کرد: اگر در هنرستان‌ها وضعیت تجهیزات کامل نباشد برنامۀ برون‌سپاری را در آموزش و پرورش داریم یعنی خدمات کارگاهی را از بخش خصوصی و دولتی خریداری و در هنرستان‌ها مستقر می‌کنیم بنابراین نیازی نیست تمام تجهیزات را در کارگاه مدرسه داشته باشیم بلکه از موسسات خصوصی و دولتی بیرون که کار فنی انجام می‌دهند خدمات را خریداری می‌کنیم.

نمرات لازم برای ورود به رشته‌ های نظری

وی دربارۀ حد نصاب نمرات لازم برای ورود به رشته‌های شاخه نظری مطرح کرد: حدنصاب نمرات برای رشته علوم انسانی، زبان و ادبیات فارسی ۱۴، مطالعات اجتماعی ۱۳ و عربی ۱۲. رشتۀ علوم و معارف اسلامی، معارف اسلامی ۱۴، عربی ۱۳، فارسی ۱۲. رشتۀ تجربی، ریاضی ۱۳ و علوم ۱۴. رشتۀ علوم ریاضی، ریاضی ۱۴ و علوم ۱۳ است البته این کف نمرات بوده و نسبی است و در همه‌ جا به یک شکل نیست.ما دانش‌آموزان را بر اساس کف نمره ارزیابی می‌کنیم و برخی مواقع سطح نمرات دانش‌آموزان بالاست یعنی همه ۲۰ هستند و در آنجا باید ملاکی برای نمرات داشته باشیم همچنین نمرات پایه‌های هفتم و هشتم در هدایت تحصیلی ضریب ۱ و پایۀ نهم ضریب ۳ دارد.

فولادوند دربارۀ عواقب عدم علاقۀ دانش‌آموز به رشتۀ تحصیلی گفت: این موضوع بی‌انگیزگی به درس و تحصیل را رقم خواهد زد عدم تمرکز در مطالعه، کاهش یادگیری دروس، افت تحصیلی، بی‌هدفی، هدررفتن سرمایه و وقت و ایجاد بار اضافه برای سیستم از جمله تبعات عدم علاقه به رشتۀ تحصیلی است.از خانواده‌ها می‌خواهم به نظر کارشناسان و مشاوران توجه کنند، مدیران مدارس در حالت آماده باش هستند و تلاش می‌کنند سال تحصیلی آینده را به خوبی شروع کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.