مدیتیشن یا مراقبه و زندگی روزمرۀ ما

0

مدیتیشن از قرن‌ها پیش در بین جوامع مختلف رایج بوده است، اما همۀ تمرین‌ها شامل یک سری تکنیک نبوده و شاهد تنوع در حرکات بوده‌ایم.

تمرینات مدیتیشن انواع مختلفی دارد اما در نهایت همۀ آن‌ها یک هدف مشترک دارند که آن چیزی جز ایجاد آرامش از طریق آموزش‌های درست ذهنی نیست.

مدیتیشن ریشۀ بودایی (Buddhism) دارد و به کارگیری این سبک به شما کمک می‌کند تا شناخت بهتری از خود واقعی‌تان پیدا کنید؛ این نوع از مراقبه یکی از موثرترین تکنیک‌های مدیتیشن برای ذهن است که باعث هوشیاری شما به دور از هرگونه تعصب بیش از حد و قضاوت خواهد شد.

بدون شک مدیتیشن برای اشخاصی که به دنبال تمرکز و آرامش هستند بهترین ورزش ذهن و بسیار مفید خواهد بود و یکی از حیرت انگیزترین ویژگی‌های این ورزش کاهش استرس ناشی از خستگی روزمرۀ شما است.

مدیتیشن هیچ محدودیتی ندارد اگر به دنبال راهی برای کنترل بیماری آسم، برای رفع مشکل بی‌خوابی و رفع خستگی سفر هستید مراقبه همیشه بهترین گزینه برای کمک به شما خواهد بود.

مراقبه حتی بر روی بدن و سلول‌های شما هم تأثیر خواهد گذاشت در ادامه به یک سری نکات مثبت که در صورت تمرین روزانه مدیتیشن برای شما رخ خواهد داد اشاره کرده‌ایم:

۱. شما می‌توانید اضطراب و عصبانیت خود را کنترل کنید

استرس یک بخش جدایی‌ناپذیر در زندگی روزمرۀ ما است. فرقی ندارد که شما چند سال دارید و تا چه حد می‌توانید روی رفتار خود کنترل داشته باشید. اما خبر خوب این است که تمرینات روزانۀ مدیتیشن می‌تواند به کاهش نگرانی‌ها و اضطراب شما کمک بسیاری کند.

طبق تحقیقاتی که انجام شده تمرینات مدیتیشن تأثیر مستقیمی بر روح و روان و مغز شما خواهد گذاشت. در زمان بروز اضطراب و عصبانیت مرکز کنترل اصلی مغز و آمیگدال یا مرکز کنترل احساسات با هم ارتباط برقرار می‌کنند اما مدیتیشن می‌تواند این ارتباط را قطع کند.

توصیۀ ما به شما این است که در زمان اجرای تمرینات بهتر است احساسات منفی و استرس را از خودتان دور کنید.

۲. مدیتشین تغییراتی در حجم ماده خاکستری مغز شما ایجاد می‌کند

این که مدیتیشن باعث آرامش بدن و ذهن شما می‌شود و روح شما را تسکین می‌دهد قابل درک است اما این موضوع که با تمرینات روزمرۀ شما بتوانید به صورت فیزیکی تغییراتی در مغز خود ایجاد کنید غیر قابل تصور است.

ولی جالب است بدانید که محققان دریافتند که تمرینات مداوم می‌تواند به صورت جدی تأثیرات فیزیولوژیکی خود را بگذارند.

قسمت خاکستری مغز وظیفۀ یادگیری، کنترل استرس و حافظه را به عهده دارد. یکی از تحقیقات نشان داده است که مدیتیشن روزانه می‌تواند غلظت مادۀ خاکستری مغز را تغییر دهد و همین امر موجب عدم ابتلا به بیماری آلزایمر خواهد شد.

علاوه بر این موضوع مدیتیشن حجم سلول آمیگدال را نیز کاهش می‌دهد و از آن جا که این بخش مسئول کنترل استرس و ترس است با کاهش اضطراب نیز رابطه مستقیم دارد.

۳. با تمرینات روزانه، حافظۀ خود را تقویت کنید

تحقیقات جدید حاکی از آن است که یکی از انواع مدیتیشن که تنها ۱۲ دقیقه زمان می‌برد، می‌تواند حافظه را تقویت کند و خطر ابتلاء به بیماری آلزایمر را تا حد زیادی کاهش دهد.

در واقع مدیتیشن یک داروی موثر برای تقویت حافظه و تمرکز حواس است. شما در این تمرینات می‌توانید دست‌های خود را محکم نگه دارید تا ۲۰ بشمارید و سپس باز کنید، تمرکز خود را بر روی یک موضوع خواص مانند یک شیء، درخت یا هر چیزی که در میدان دید شماست قرار دهید و یا موسیقی مورد علاقه خود را پخش کنید و به تمرین بپردازید.

۴. کاهش فشار خون با تمرینات روزانۀ مدیتیشن

مدیتتیشن از نظر فیزیکی و روانی تأثیرات شگفت‌انگیزی روی بدن دارد. شما می‌توانید با این ورزش برخی مشکلات مزمن و علائمشان را تا حد زیادی کاهش دهید.

با توجه به بالا رفتن آمار اشخاصی که دچار بیماری فشار خون هستند این بیماری قاتل خاموش نام‌گذاری شده و هرساله باعث مرگ بسیاری از افراد می‌شود. مدیتیشن یک سری تأثیرات هورمونی را بر روی سیستم عصبی مرکزی و در نهایت بر روی کل بدن خواهد گذاشت.

دانشمندان دریافتند که تمرینات روزانۀ مراقبه با کاهش فشار خون، بالا رفتن مقاومت در برابر انسولین و تقویت فعالیت سلولی رابطۀ مستقیمی دارد.

۵. کیفیت خواب شبانه‌روزی خود را بهبود ببخشید

اگر تمرینات مدیتیشن خود را روزانه و به صورت مداوم انجام دهید دیگر لازم نیست برای خوابیدن به تکنیک شمردن گوسفند پناه ببرید.

طبق آخرین تحقیقاتی که در این رابطه انجام شده، خوشبختانه مدیتیشن تأثیر مثبت و مستقیمی بر مشکل بی‌خوابی مداوم بسیاری از اشخاص داشته است.

شما با این تمرینات و کم کردن اضطراب و استرس خود می‌توانید خواب راحت‌تر و طولانی‌تری داشته باشید.

۶. مدیتیشن به کاهش ابتلاء به سرطان کمک خواهد کرد

مدیتیشن امروزه علمی برای درمان بسیاری از بیماری‌ها است. بیمارانی که نیاز به روحیه و روان بالایی دارند به واسطۀ این ورزش می‌توانند تا حدود زیادی از دردها و علائم بیماری بکاهند.

در واقع مدیتیشن را نمی‌توان به عنوان درمانی برای سرطان در نظر گرفت اما می‌توان شاهد کاهش ابتلاء به این بیماری بود.

در این ورزش نحوۀ نفس‌کشیدن و تمرکز کردن بر روی مسائل مهم و اساسی آموزش داده خواهد شد.

به واقع ذهن روی هر چیزی که شما تجسم می‌کنید تمرکز خواهد کرد و با این روش می‌توانید واکنش مثبتی را نسبت به درمان مشاهده کنید.

۷. مدیتیشن سیستم‌ ایمنی بدن را تقویت می‌کند

با شیوع انواع بیماری‌ها در جهان و با توجه به انتشار ویروس کرونا یکی از بهترین راه‌های جلوگیری از ابتلاء به این بیماری‌ها تقویت سیستم ایمنی بدن است.

مطالعات نشان داده است که باید از استرس پرهیز کرد و افکار مثبت می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند.

مراقبه یا همان مدیتیشن باعث می‌شود که منطقه‌‎ای از مغز که مسئول احساسات مثبت و هوشیاری است، فعال شود و دقیقا همین منطقه مرکزی سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

در نهایت باید به شما بگوییم خارج از هرگونه تاثیرات مثبتی که مدیتیشن بر سلامت روح و روان شما خواهد گذاشت با تمرینات روزانه، شما می‌توانید احساس بهتری هم نسبت به خودتان داشته باشید.

در نهایت با توجه به تمرینات آسان و مفید این ورزش شما تنها برای آغاز کار کافی است که اراده این کار را داشته باشید.

 


عارفه حقیقی

منابع: thelistacefitness

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.