معلمان ورزش و بهداشت آموزش را در دوران کرونا تعطیل نکردند

معاون تربیت‌بدنی و سلامت آموزش و پرورش گفت: معلمان تربیت بدنی و مربیان بهداشت مدارس پس از کرونا طرح‌هایی موفقیت‌آمیز برای نظام تعلیم و تربیت ارائه کردند که علاوه‌بر حفظ نشاط دانش‌آموزان به سلامت آن‌ها نیز کمک کرد.

0

به گزارش گاج‌مگ، به نقل از خبرگزاری ایرنا، مهرزاد حمیدی اظهار کرد: وظایف معلمان تربیت بدنی و مربیان بهداشت مدارس در حوزه فعالیت‌های خود در دوران کرونا مضاعف شد.

وی ادامه داد: هرچند که دانش‌آموزان در مدارس حضور نداشتند، اما معلمان تربیت بدنی سراسر کشور یک جنبش بزرگ برای تهیه محتوای تدریس درس تربیت بدنی ایجاد کردند و همچنین کانون‌های بدنسازی و آموزش رشته‌های مختلف ورزشی در هشت رشته در سه بخش مبتدی، متوسطه و پیشرفته که این‌ها را نیز دنبال کردند.

حمیدی با یادآوری نقش معلمان و مربیان بهداشت در اجرای طرح کوچ، توضیح داد: طرح کنترل وزن و چاقی دانش‌آموزان که در  ایام کرونا اجرایی شد، بی ام آی یا شاخص توده بدنی ۱۳ میلیون و ۲۹۰ هزار دانش‌آموز در مرحله اول در ابتدای سال تحصیلی  به صورت حضوری گرفته شد و معلمان وضعیت سایر دانش‌آموزان که در مدارس حضور نداشتند را با آموزش‌های ویژه پیگیری کردند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین بی ام آی ۱۰ میلیون و ۲۹۰ هزار دانش‌آموزدر سامانه سناد به نام دانش‌آموز، مدرسه و شهرستان ثبت شده است، معلمان و مربیان در این ایام به صورت ویژه درصد وضعیت چاقی، اضافه وزن و لاغری و وزن دانش‌آموزان را پیگیری کردند.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در سنجش ثانویه  طرح کوچ که در اسفندماه اتفاق افتاد، بی ام آی نزدیک به یازده میلیون و هشتصد هزار دانش‌آموز مجددا گرفته شد.

حمیدی افزود: در زمان اجرای آزمایشی طرح کوچ، تصور می‌شد که مدارس در ابتدای سال تحصیلی بازگشایی شوند اما مدارس تعطیل و اجرای این طرح به مراتب سخت‌تر شد. همچنین هدف کاهش سه درصد  پیش‌بینی می‌شد ک خوشبختانه سه درصد به دانش‌آموزان دارای تناسب افزوده شد.

وزارت آموزش و پرورش بسته محتوای علمی برای کنترل وزن و چاقی دانش‌آموزان تدوین کرده و این پروژه را با یاری معلمان، دبیران، مدیران مدارس، مراقبان، دبیران تربیت‌بدنی و روئسای مناطق و مدیران کل آموزش و پرورش استان‌ها با نام طرح کوچ اجراست.

بر اساس طرح کنترل وزن و چاقی دانش‌آموزان برنامه هایی در زمینه راهنمایی، حمایت و مشاوره کنترل تغذیه و افزایش تحرک بدنی، برای دانش آموزان اجرا می شود.

وزارت آموزش و پرورش در طرح کوچ با مشارکت معلمان، خانواده‌ها و دستگاه‌های عضو ائتلاف اجرای این طرح به ویژه وزارت بهداشت، ضمن کنترل وزن و BMI دانش‌آموزان، با مداخله و ارائه برنامه‌های لازم، دانش‌آموزان را در تناسب وزن و افزایش تحرک و شادابی یاری می‌کند.

BMI شاخص توده بدنی است که بر اساس نسبت قد و وزن شخص، چربی‌های بدن محاسبه می‌شود.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: مداخله، نمره درس تربیت‌بدنی و کار پوشه‌های پیش‌بینی شده، آموزش‌های ارائه شده به معلمان و آموزش‌های ارتقایی  برای خانواده‌ها از دیگر اقدامات این معلمان و مربیان در ایام کروناست.

حمیدی خاطر نشان کرد: یک کار بزرگ دیگر که در ایام کرونا در این حوزه اتفاق افتاد این بود که توانستیم خلاف جریان آب شنا کنیم، یعنی در حالت قرنطینگی و یک جا نشینی، دانش‌آموزان با افزایش وزن مواجه می ‌شدند، از این‌رو با هشدارهای اجتماعی و پیام‌های معلمان و مربیان اطلاع رسانی در این زمینه صورت گرفت.

 

وی افزود: شاد یک ابزار ارزشمند بود که یک کانال برای طرح کوچ در آن راه‌اندازی شد و در این زمینه اطلاع رسانی و آموزش مناسب برای مداخله صورت گرفت.

وی همچنین درخصوص نقش معلمان در استعدادیابی دانش‌آموزان اظهار داشت: موضوع استعدادیابی از کانال کانون‌های ورزشی درون مدرسه ای و مسابقات دانش‌آموزی فراهم می شود.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: بحث کانون‌های ورزشی درون مدرسه‌ای پی ریزی شد که هشت هزار کانون نیز به تازگی اضافه شد و هفت هزار کانون برون مدرسه‌ای در فضای ورزشی و مجتمع ورزشی آموزش و پرورش که خارج از مدارس قرار دارند.

حمیدی گفت: معلمان با استاندارهایی که به آن‌ها داده شد، دانش‌آموزان خود را که استعداد ویژه در یک رشته ورزشی دارند، راهنمایی می‌کنند تا به کانون تخصصی رشته ورزشی مورد نظر بروند، ثبت‌نام کنند و آموزش‌های تکمیلی داشته باشند.

وی افزود: همچنین در مسابقات دانش‌آموزی از میان پنج میلیون نفری که در المپیادهای ورزشی درون مدرسه‌ای شرکت کردند، غربالگری شد و ترکیب تیم‌های مدرسه تشکیل شدند.

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: این تیم‌ها با طرح مدرسه قهرمان و یا کانون قهرمان به منطقه، از منطقه به استان، از استان به کشور و در نهایت به خارج از کشور راه یافتند.

حمیدی یادآورشد: در مدرسه معلم با فراست و تجربه عملکرد دانش‌آموزان را بررسی کرده و به عنوان استعداد می‌شناسد و در مرحله بعد با ابزار و تست‌هایی آن‌ها را به کانون‌ها رهنمون می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: در نهضت المپیادهای درون مدرسه‌ای که اتفاق افتاد، کمتر استعدادی از این جریان غربالگری و طرح مویرگی مغفول ماند.

معاون وزیر آموزش و پرورش با یادآوری انعقاد تفاهم‌نامه با وزارت ورزش و جوانان، افزود: پس از این تفاهم‌نامه المپیاد نوجوانان دو دوره برگزار شد اما بخاطر شیوع ویروس کرونا متوقف شد ولی طرح  و تفاهم‌نامه هنوز وجود دارد.

حمیدی علمدار استعدادیابی را مربیان تربیت‌بدنی عنوان کرد.

وی گفت: مسئولیت مربیان بهداشت با وجود شیوع کرونا  مضاعف شد، غیر از اینکه باید آموزه‌های عمومی بهداشت را اطلاع رسانی کنند، باید در حوزه آموزه‌های ایمنی پیشگیری از کرونا هم وارد می‌شدند.

وی عنوان کرد:همچنین مربیان بهداشت پیش از شیوع ویروس کرونا در امتحانات حضور نداشتند اما پس از آن تمامی مربیان بهداشت در حوزه‌ها نقش آفرینی کردند، همچنین سفیران سلامت را نیز ترغیب کردند تا پیام‌های خود را به خانواده و همسالان برسانند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.