مهارت آزمون

0

در دو ماه آخر مانده به کنکور دانش‌آموزان پس از جمع‌کردن ته ماندۀ کارهایشان وارد مرحلۀ مرور و آزمون‌های سه روز یکبار می‌شوند. از آن‌جایی که هدف از این آزمون‌ها در وهلۀ اول شبیه‌سازی کنکور سراسری و ایجاد آمادگی لازم برای این آزمون می‌باشد، لازم است تا دانش‌آموزان با مهارت‌های آزمون آشنا شده و سعی کنند تمامی این مهارت‌ها را در این آزمون‌های سه روز یکبار به طور کامل پیاده نمایند. در واقع منظور از مهارت آزمون این است که دانش‌آموزان بتوانند از تلاش و سواد خود در روز آزمون حداکثر استفاده را نمایند.

مهارت‌های آزمون به دو بخش تقسیم می‌شود
۱- مقدمات کار:

مقدمات کار در واقع نکاتی هستند که علیرغم ساده بودن بسیار تأثیرگذار هستند. اولین نکته در مقدمات کار، خواب‌آلودگی سر جلسۀ آزمون می‌باشد.

به دانش‌آموزان توصیه می‌کنیم از همین حال سعی کنند خوابشان را تنظیم نمایند. برای این منظور لازم است تا به تدریج و با جابه‌جایی‌های نیم ساعته خوابشان را منظم کنند و این مسأله را برای هفته‌های آخر و یا ماه آخر نگذارند.

به این ترتیب بدنشان عادت می‌کند که شب‌ها زودتر خوابیده و صبح‌ها زودتر بیدار شوند. بنابراین دیگر خواب‌آلودگی روز آزمون را نخواهند داشت. بارها مشاهده شده که خیلی از دانش‌آموزان خوب و قوی به علت سرحال نبودن در روز آزمون متأسفانه نتیجۀ خوبی کسب نکرده‌اند.

دومین نکته موضوع تصویر ذهنی می‌باشد. دانش‌آموزان باید سعی کنند تا تصویر ذهنی مثبتی نسبت به آزمون برای خود ایجاد کنند.

به جای تکرار مداوم این مساله که تا الان آزمون‌های زیادی را بد دادم پس کنکور را هم بد خواهم داد، باید این تصویر را در ذهن خود ایجاد کنند که من باید آزمون را خوب بدهم و اگر من آزمون را خوب ندهم چه کسی آزمون را خوب خوب بدهد؟ همچنین نباید به مباحثی که مطالعه نکرده‌اند فکر کنند و لازم است مدام برای خود یادآور شوند که حتی دانش‌آموزان خوب نیز گاهاً به صورت حذفی عمل می‌کنند پس نخواندن برخی مباحث تأثیری بر بد‌ دادن یا خوب‌ دادن آزمون نخواهد داشت.

در واقع به زبان دیگر این دانش‌آموزان‌اند که باید سوار بر کنکور باشند و نباید بگذارند کنکور بر آن‌ها سوار شود.

پس لازم است رفتاری کنش‌گرانه داشته‌ باشند و نه این که واکنش نشان دهند و فراموش نکنند که آرامش به علاوه سواد، می‌شود رتبۀ آن‌ها و سهم آرامش در این رابطه بیش‌تر از ۵۰ درصد و سهم سواد کم‌تر از ۵۰ درصد است. پس تنها چیزی که از درس‌خواندن مهم‌تر است آرامش می‌باشد که این آرامش با ایجاد تصویر ذهنی مثبت به وجود خواهد آمد.

نکته‌ای که در اینجا لازم است به آن اشاره شود این است که سخت آمدن کنکور نه به نفع دانش‌آموزان قوی خواهد بود و نه به ضرر دانش‌آموزان ضعیف، آزمون سخت به درد کسی میخورد که اعصاب و روان قوی داشته و پیش از کنکور در دورۀ آزمون‌های سه روز یکبار سعی کرده تا با رعایت نکات گفته شده کنترل کافی بر اعصاب خود پیدا کند. پس دانش‌آموزان به هیچ عنوان نباید نگران سخت بودن آزمون باشند.

سومین نکته از مقدمات کار صبحانه خوردن است. دانش‌آموزان باید از همین حال سعی کنند تا این عادت را به تدریج در خود به وجود بیاورند. البته تغییر عادت ناگهانی در صبحانه‌ای که می‌خورند اصلاً توصیه نمی‌شود پس سعی کنند برای صبحانه چه در دوران شبیه‌سازی و چه در روز آزمون همان چیزهایی را بخورند که قبلا مصرف میکرده‌اند.

نکتۀ بعدی اضطراب سر جلسۀ آزمون است. همۀ دانش‌آموزان حتی آرام‌ترین افراد هم در صبح آزمون این اضطراب را احساس خواهند کرد. اما نکتۀ جالب اینجاست که این اضطراب نه تنها بد نبوده و نگران کننده نیست بلکه می‌تواند بسیار مفید هم باشد.
این اضطراب سبب می‌شود که دانش‌آموز بتواند از بخشی از اطلاعات و دانسته‌های خود استفاده کند که در شرایط عادی از آن‌ها استفاده نمی‌کرده‌است که به آن یادگیری نهفته گفته می‌شود. این اضطراب پس از زدن چند تست و درگیرشدن با آزمون از بین خواهد رفت.

مورد بعدی نگرانی‌هایی مثل مکان داوطلب سر آزمون و سروصدای افراد می‌باشد. دانش‌آموزان باید بدانند که جای بد یا سروصدا موجب بد دادن آزمون نخواهد شد، چیزی که باعث می‌شود دانش‌آموزان آزمون خود را بد بدهند فکرکردن به این موارد مزاحم و داشتن افکار منفی است.
رتبه‌های تک رقمی بسیاری بوده‌اند که در جلسه آزمون در مکان نامناسبی نشسته بودند اما با بیرون‌کردن افکار منفی توانستند بر آزمون سوار شده و در نهایت رتبۀ خوبی کسب کنند.

سه چیز به عنوان موارد واجب سر جلسه آزمون باید برده شود:

شکلات و آبمیوۀ شیرین برای جلوگیری از افت قند خون، ترجیحاً آبمیوه ابتدای جلسه خورده نشود و اواسط دفترچه اختصاصی مصرف شود و حتماً تا انتها خورده و کنار گذاشته شود تا خدایی نکرده روی دفترچه نریزد.

سومین مورد هم ساعت است که برای مدیریت زمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. آخرین نکته در مقدمات کار موضوع چهار ساعت یک جا نشستن و صاف نشستن در سر آزمون هست که قطعاً تمرین آن در آزمون‌های سه روز یکبار کمک زیادی خواهد کرد تا دانش‌آموزان در سر جلسه کنکور مشکلی نداشته باشند.

توصیه می‌کنیم که حتماً در پایان هر درس و یا نیم ساعت یک‌بار کشش عضلانی در دست‌ها و پاها ایجاد کنند به این صورت که دست‌ها را در راستای افق و پاها را در راستای عمود به طور همزمان بکشند.

۲- نکاتی که سر جلسه آزمون باید رعایت شود:

این نکات به سه بخش تقسیم می‌شوند. اولین دسته از نکات جلسه آزمون نکات مرتبط با دقت هستند. در واقع موضوع دقت شامل دو قسمت قبل از جلسه آزمون و سر جلسه آزمون می‌شود. اولین نکته در مبحث دقت که با راه‌حل صفرم مطرح می‌شود بحث وراثت است.
بعضی از افراد ذاتا دقیق‌تر هستند و بی‌دقتی کم‌تری انجام می‌دهند اما افرادی که به‌طور ذاتی بیش‌تر بی‌دقتی انجام می‌دهند نیز نباید نگران باشند. برای افزایش دقت ده راه‌حل وجود دارد که در صورت رعایت آن‌ها بی‌دقتی به میزان زیادی کاهش می‌یابد. از این ده راه‌حل دو راه‌حل اول مربوط به قبل از جلسه آزمون و باقی آن‌ها برای سر جلسه آزمون می‌باشد که قطعاً عوامل مرتبط با جلسه آزمون مهم‌تر هستند.

این ده راه‌حل به شرح زیر است:

۱- افزایش تعداد تست: زدن تست‌های بیش‌تر باعث افزایش سرعت‌عمل شده و خیلی از بی‌دقتی‌هایی که ممکن است دانش‌آموزان سر جلسۀ آزمون انجام دهند را در خانه و در هنگام زدن تست مرتکب می‌شوند.

۲. مرور اشتباهات قبلی: تحلیل سوالات آزمون و مرور اشتباهات مرتکب شده در آزمون شانس ارتکاب بی‌دقتی را کاهش می‌دهد.

۳- خواندن کامل سوال: خواندن کامل سوال کمک خواهد کرد تا نکاتی را که ممکن است در انتهای سوال آمده باشد از قلم نیفتند.

۴- خط کشیدن دور کلمات کلیدی به هنگام خواندن سوال: این کار کمک می‌کند تا به هنگام حل‌کردن سوال و زدن جواب، نکته‌ای از قلم نیفتد.

۵- خواندن تمام گزینه‌ها: دانش‌آموزان باید توجه کنند همیشه حتی اگر جواب مورد نظر خود را در گزینه‌ای یافتند، بازهم تمامی گزینه‌ها را بخوانند چون ممکن است نکته‌ای از قلم افتاده باشد و با دیدن سایر گزینه‌ها آن را دریابند.

۶- درست نشستن: صاف نشستن می‌تواند به دلایل پزشکی روی سرعت، دقت و تمرکز تاثیرگذار باشد.

۷- تمرکز بر روی سوالی که حل می‌کنند: به هنگام حل‌کردن هر سوال تنها باید روی همان سوال تمرکز کرد و دانش‌آموزان باید فکر کنند که دفترچۀ آزمون تنها دارای همین سوال است و به سوالات قبل و بعد به هیچ عنوان توجهی نداشته باشند.

۸- اشتباهات موردی: توجه به این که اشتباهاتی مانند وارد‌کردن جواب به اشتباه در پاسخ‌نامه و یا انتخاب اشتباه گزینه به جای جواب سوال رخ ندهد.

۹- تمیز نوشتن: نوشتن راه‌حل سوالات را با فونتی مناسب و تمیز در دفترچه.

۱۰- دغدغه:

به عنوان آخرین راه‌حل تاکید بر این موضوع است که باید دغدغۀ رعایت همه راه‌حل‌های گفته شده وجود داشته باشد و هیچ یک از این راه‌حل‌ها به تنهایی برای کاهش بی‌دقتی کافی نمی‌باشند و رعایت همۀ آن‌ها در کنار هم می‌تواند شانس ارتکاب بی‌دقتی را به شدت کاهش دهد.

دومین دستۀ نکات سر آزمون مرتبط با مدیریت زمان می‌باشند. در مدیریت زمان اولین نکته این است که دانش‌آموزان نباید روی درس خاصی گیر کنند و نگذراند سخت بودن یک درس به باقی درس‌ها لطمه بزند. راهکاری که برای این موضوع پیشنهاد می‌کنیم استفاده از زمان نقصانی است.
در آزمون برای هر درس یک زمان پیشنهادی وجود دارد دانش‌آموزان باید برای هر درس یک تایم دومی را تعیین کنند که از تایم پیشنهادی کوچک‌تر بوده و عدد رندی باشد. مثلاً برای دروس عمومی چهارتا ۱۵ دقیقه و برای اختصاصی‌ها این تایم می‌تواند با توجه به تسلط هر فرد متفاوت باشد هر درسی را که فرد بیش‌تر تسلط دارد از زمان آن کم‌تر، کم می‌کند.

تایم‌های پیشنهادی برای دروس اختصاصی به صورت زیر است:

تجربی: زمین ۲۰، ریاضی ۳۵، زیست ۳۵، فیزیک ۳۰ ،شیمی ۳۰

ریاضی: ریاضی ۶۰، فیزیک ۴۵، شیمی ۳۰

انسانی: ریاضی ۱۵، اقتصاد ۱۰، ادبیات ۲۵، عربی ۱۵، تاریخ و جغرافیا ۲۵، علوم اجتماعی ۱۵، فلسفه ۲۰، روانشناسی ۱۵

بنابراین اگر دانش‌آموز در هر درسی که باشد و زمان آن درس تمام شود کنار سوالی که هست یک دایره با فلش می‌کشد و آن درس را رها می‌کند و به درس بعدی می‌رود. دومین نکته این است که مهم‌تر از این که افراد در درس خاصی گیر نکنند نباید در تست خاصی گیر کنند.

برای گیر نکردن در تست خاص سه نماد تعریف می‌کنیم:

نماد اول هیچی است به این معنا که کنار تست هیچ علامتی گذاشته نمی‌شود.

نماد دوم ضربدر است، در کنار تست‌هایی که هنگام خواندن هیچ راه‌حلی به ذهن نمی‌رسد و یا جز مباحث حذفی بوده و خوانده نشده علامت ضربدر می‌گذاریم.

نماد سوم دایره است که خودش پنج مفهوم دارد.

اول سوالاتی که پس از حل جواب را در گزینه‌ها پیدا نمی‌کنیم، این سوالات را دوباره حل نکرده و کنارش دایره می‌زنیم.

دوم سوالاتی را که بلد هستیم و می‌دانیم در کجای کتاب هست ولی در لحظۀ خواندن سوال به یاد نمی‌آوریم، روی این سوالات بار اول فکر نکرده و در کنارش دایره می‌زنیم.

سوم سوالاتی که بلد هستیم ولی راه‌حلشان طولانی است، این سوالات را نیز در بار اول حل نکرده و کنارش دایره می‌زنیم.

چهارم سوالاتی که در تایم نقصانی موفق به حل آن‌ها نشدیم و کنارش فلش و دایره زده‌ایم و پنجم سوالاتی که شک بین دو گزینه داریم.

در انتهای دفترچه با رعایت تایم نقصانی زمانی اضافه خواهد آمد در این زمان به ابتدای دفترچه برگشته و روی سوالات دایره‌دار زمان می‌گذاریم. این نکته را نباید فراموش کرد که اولویت دایره‌هایی است که اصلا زمان برای خواندن آن‌ها نداشته‌ایم. باقی دایره با هم فرقی نکرده و مهم نیست که هر سوال از کدام نوع دایره است و در نهایت پس از زدن سوالات دایره‌دار اگر زمان بود به سوالات ضربدردار اختصاص می‌دهیم.

فقط دانش‌آموزان توجه داشته باشند که این تایم پس‌انداز باید بین همه دروس تقسیم شود و روی یک درس خاص دوباره نباید گیر کرد.

آخرین دسته از نکات سر جلسۀ آزمون به عنوان نکات رایج و روتین شناخته می‌شوند که شامل موارد زیر است:

دانش‌آموزان سعی کنند به هیچ عنوان ترتیب دفترچه را به هنگام پاسخ‌گویی بهم نریزند مگر کسانی که در طی سال همیشه این کار را می‌کرده‌اند.

از دوباره زندن تست‌های جواب داده شده باید پرهیز کرد.

از نوشتن مجدد اطلاعات مسأله خودداری کنند.

به‌درستی پاسخ‌های داده شده شک نکنند.

معمولاً سوالاتی که صورت طولانی دارند پاسخ ساده دارند از این سوالات به هیچ وجه نباید غافل شد.

توجه به اطراف و این که ببینیم اطرافیان با چه سرعتی به سوالات پاسخ می‌دهند به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. تمام تمرکز دانش‌آموزان باید روی دفترچه و سوالات خودشان باشد.

به‌ این ترتیب با رعایت موارد بالا در آزمون‌های سه روز یکبار دانش‌آموزان مهارت‌های آزمون را در خود تقویت کرده و برای روز کنکور آمادگی لازم را خواهند داشت.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.