چطور برای درس‌خواندن انگیزه پیدا کنیم؟

0

آیا به وجود آمدن انگیزۀ درس‌خواندن در شما سخت است؟

بهتر است با واقعیت مواجه شویم:

فکر فقط یک بار دیگر چرخیدن در شبکه‌های اجتماعی و گذراندن چند دقیقه‌ای بیش‌تر در اینترنت قطعاً وسوسه‌انگیز است، ولی امتحانات هم نزدیک است و احساس استرس شما نیز احتمالاً در حال افزایش است و شما نمی‌دانید که باید از کجا شروع کنید.

هر چه اضطراب شما بیش‌تر می‌شود، تصمیم برای آغاز به درس‌خواندن هم سخت‌تر می‌شود. اگر این وضعیت، همان شرایطی است که در آن گرفتار شده‌اید، حتماً به نکاتی که در این جا گفته می‌شود عمل کنید؛ چون به کارتان می‌آید.

در این مقاله به چند نکته که دانش‌آموزان موفق برای درس‌خواندن به کار می‌بندند تا در خود انگیزۀ درس‌خواندن ایجاد کنند، می‌پردازیم:

  • دلایل اصلی حواس پرتی خود را پیدا کنید.

نداشتن تمرکز و انگیزه، یک مشکل پیچیده است که می‌تواند دلایل فراوانی داشته باشد. ممکن است به خود قبولانده باشید که پرداختن به این حجم از دروس، از توانایی شما خارج است. گاهی نیز درس‌نخواندن، راهی است برای افراد تا علیه معلم یا والدین خود عصیان کنند.

شاید فکر می‌کنید که مطالب دروس خسته‌کننده است یا آن‌قدر حجم دروس زیاد است که نمی‌دانید از کجا شروع کنید، بالاخره امکان دارد که شما منتظر آن زمان خاص و مناسب برای شروع درس‌خواندن باشید. فهمیدن دلیل اصلی نداشتن انگیزه و به تعویق‌انداختن درس‌خواندن، اولین قدم برای ایجاد انگیزه است.

زمانی را صرف تفکر در این مورد کنید. انجام این کار به شما اجازه خواهد داد که بفهمید کدام یک از موارد زیر می‌تواند به شما کمک کند تا براى ایجاد انگیزه بیش‌تر از آن بهره ببرید.

  • مطالب را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کنید.

یکی از دلایل اصلی نداشتن انگیزه و فرار از درس، این است که حجم مطالب درسی به نظر بسیار زیاد می‌آید. برای همین، بهتر است که مطالب را به بخش‌های کوچک‌تری تقسیم کنید و برنامه‌ریزی کنید که در هر روز مقدار مشخصی از این بخش‌های کوچک‌تر را مطالعه کنید؛ بنابراین شما دیگر یک دفعه با حجم بالایی از مطالب درسی مواجه نخواهید بود، بلکه یک مجموعه از بخش‌های کوچک‌تر و با مدیریت آسان‌تر را مقابل خود خواهید داشت. این بخش‌های کوچک‌تر، بسته به حجم مطالب درسی، می‌تواند شامل تنها چند صفحه یا چند بخش از مطالب درسی‌تان یا حتی چندین بخش مختلف از دروس متفاوت باشد.

  • به خود پاداش دهید.

هر بار که مطالب تقسیم‌بندی شده را طبق برنامه‌تان مطالعه کردید، مدت زمان کوتاهی را به عنوان پاداش و استراحت برای خود در نظر بگیرید. این زمان را می‌توانید به انجام بازی مورد علاقۀ خود، قدم‌زدنی کوتاه یا حتی به موسیقی اختصاص دهید.

بخش پاداش‌دهی به خودتان، نقش بسزایی را در تکنیک تقسیم‌بندی دروس به بخش‌های کوچک‌تر ایفا می‌کند.

  • یک قاعدۀ درسی برای خود ایجاد کنید.

ما مخلوقاتِ عاداتمان هستیم. اگر ایجاد انگیزۀ درس‌خواندن، برای شما یک چالش است، ایجاد یک قاعدۀ کلی می‌تواند به شما در این زمینه کمک کند. عادات، بسیار قدرتمند هستند و به محض این که یک قاعدۀ درسی در شما ایجاد شود، خارج‌شدن از این قاعده و فرار از درس، نسبت به پیش، برایتان بسیار مشکل‌تر خواهد شد.

برای ایجاد یک قاعدۀ درسی، اولین قدم، بنیان گذاشتن یک برنامۀ درسی منسجم است. به یاد داشته باشید که عادات، یک شبه به وجود نمی‌آیند و تحقیقات نشان داده‌است که حداقل حدود ۲۰ روز طول می‌کشد تا کاری تبدیل به عادت شود؛ پس برای این که درس‌خواندن را به یک عادت تبدیل کنید، باید برای آن، وقت و انرژی صرف کنید.

  • دلیل این که چرا می‌خواهید نمرات بالا و نتایج خوبی را کسب کنید برای خود مشخص کنید.

یکی از راه‌های ایجاد انگیزه، شفاف کردن دلایل درس‌خواندن و گرفتن نمرات خوب برای خودتان است. فهرستی از دلایل خود برای رسیدن به موفقیت‌های درسی‌تان را تهیه کنید. از جمله دلایل شما می‌تواند موارد زیر باشد:

* من می‌خواهم با درس‌خواندن پیشرفت کنم.

* می‌خواهم به دانشگاه خوبی وارد شوم.

* می‌خواهم در رشتۀ مورد علاقۀ خودم درس بخوانم.

باید بدانید که هیچ موضوع خسته‌کننده‌ای وجود ندارد و تنها ذهن‌های ماست که گاهی رغبت به پرداختن به موضوعی را ندارد یکی از راه‌های جذاب‌کردن مطالب، ایجاد سؤال‌های متفاوت از داخل متن و پاسخ‌دادن به آن‌هاست.

آلبرت انیشتین: «اگر نتوانید موضوعی را به صورت ساده توضیح دهید، پس آن را به خوبى درک نکرده‌اید.»

* می‌خواهم شغل مورد علاقۀ خود را در آینده داشته باشم.

* می‌خواهم برای خود و خانواده‌ام در آینده درآمد خوبی داشته باشم.

* می‌خواهم به خودم ثابت کنم که آنچه را که می‌خواهم، می‌توانم به دست آورم.

* می‌خواهم در آینده، هیچ‌گونه پشیمانی در زندگی‌ام نداشته باشم.

فهرست خود را تهیه کنید و آن را روی میز کارتان قرار دهید و هرگاه احساس کردید که در حال از دست‌دادن انگیزۀ خود هستید، به فهرستتان مراجعه کنید و آن را یک بار دیگر بخوانید.

  • برای سازمان‌دهی به مطالب، از ترسیم نقشۀ ذهنی استفاده کنید.

بسیاری از مواقع توصیه می‌شود که برای خلاصه‌کردن مطالب، از تهیۀ فهرست خطی استفاده شود، ولی گاهی ایجاد نقشۀ ذهنی برای درس‌خواندن، از خلاصه‌کردن مطالب به صورت فهرست خطى هم مؤثرتر است؛ زیرا نقشه‌های ذهنی، با ساختار شعاعی که دارند و خطوطی که برای خلاصۀ مطالب در آن‌ها به کار برده می‌شود، به خوبی آنچه را که در مغز شما در مورد یک موضوع خاص اتفاق می‌افتد، ترسیم می‌کنند.

انجام این کار، به خاطر سپردن یک موضوع را برای شما بسیار آسان‌تر می‌کند و دسترسی به خلاصۀ مطالبی را که پیش از این مطالعه کرده‌اید و مى‌خواهید دوباره به آن مراجعه کنید نیز آسان خواهد کرد.

  • یک موضوع خسته‌کننده را به موضوعی جذاب تبدیل کنید.

اگر خسته‌کننده بودن برخی از مطالب درسی، شما را از درس‌خواندن باز می‌دارد، باید بدانید که هیچ موضوع خسته کننده‌ای وجود ندارد و تنها ذهن‌های ماست که گاهی رغبت به پرداختن به موضوعی را ندارد. یکی از راه‌های جذاب کردن مطالب، ایجاد سؤال‌های متفاوت از داخل متن و پاسخ دادن به آن‌هاست.

انجام این کار، در ایجاد ارتباط با موضوع، به شما کمک فراوانى می‌کند.

  • به جای حفظ کردن مطالب، آن‌ها را درک کنید.

یکی از راه‌هاى مؤثر درس خواندن، درک موضوع و مطلب است تا آن که بخواهید بدون فهمیدن مطلب، آن را حفظ کنید. به طور کلی، هرچه سال‌های بیش‌تری را در مدرسه گذرانده باشید، مهارت ایجاد ارتباط بین دروس و موضوعات متفاوت، در شما افزایش می‌یابد.

درک و فهم مطالب به شما کمک می‌کند تا آسان‌تر به نتیجه‌گیری نهایی دست پیدا کنید و از آنجایی که درک مطالب بسیار لذت بخش‌تر از حفظ کردن آن‌هاست، نه تنها مؤثر است، بلکه انگیزه شما را نیز افزایش خواهد داد.

  • بخش‌هایی را که به خوبی درک نکرده‌اید، پیدا کنید.

با توضیح دادن مطالب برای دوستان یا اعضای خانوادۀ خود، چه به صورت رسمی و چه دوستانه، اطلاعات خود را در مورد موضوع عمیق‌تر کنید.

با انجام این کار، بخش‌هایی را که به خوبی درک نکرده‌اید، پیدا خواهید کرد. به قول آلبرت انیشتین: «اگر نتوانید موضوعی را به صورت ساده توضیح دهید، پس آن را به خوبى درک نکرده‌اید.»

  • با ایجاد فواصلی کوتاه درس بخوانید.

تحقیقات نشان داده است هنگامی که ما با ایجاد فواصل کوتاه، درس می‌خوانیم آن را بهتر یاد خواهیم گرفت. به این روش یادگیری، «یادگیری با ایجاد فاصله» می‌گویند.

حافظۀ ما از طریق ارتباط بین نورون‌ها شکل می‌گیرد. برای این که این مطالب به خوبی در ذهن ما جای گیرند، نورون‌ها باید برای مدتی دست نخورده باقی بمانند.

بنابراین ما با ایجاد فواصل کوتاه بین مطالب، می‌توانیم این زمان را به نورون‌ها بدهیم تا اطلاعات تازه را در خود حفظ کنند.

ابتدا مطلبی را که می‌خواهید مطالعه کنید، انتخاب کنید، زمانی مشخص را به آن اختصاص دهید و با تمام شدن زمان تعیین شده، دست از مطالعه بردارید، چند دقیقه استراحت کنید و دوباره مطالعه را از سر بگیرید.

 


منیع: پیک سنجش

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.