چگونه متابولیسم بدن خود را افزایش دهیم؟

سوخت و ساز بدن فرآیندی است که طی آن مواد‌غذایی در راه تولید انرژی به کار گرفته می‌شوند، حال اگر متابولیسم کندی دارید به این مقاله توجه کنید.

0

سوخت و ساز بدن فرآیندی است که طی آن مواد‌غذایی در راه تولید انرژی به کار گرفته می‌شوند، حال اگر متابولیسم کندی دارید به این مقاله توجه کنید.

میزان متابولیسم یا همان سرعت سوختن کالری به عوامل زیادی بستگی دارد؛ مهم نیست تا چه حد به رژیم‌غذایی خود متعهد باشید یا در خوردن غذا خودتان را کنترل کنید، کالری در نهایت به عنوان چربی در بدن شما ذخیره خواهد شد و در نتیجه کاهش وزن برای شما مثل یک رویا می‌شود.

متابولیسم به دلایل متعددی مثل بالا رفتن سن، عدم تعادل هورمون‌ها، استرس و وراثت می‌تواند کند شود.

سوال اساسی این است که چگونه متابولیسم خود را افزایش دهیم؟

در ادامه به راه موثر که سرعت سوخت و ساز بدن شما را بالا می‌برد و به کاهش وزن شما کمک می‌کند بدون اینکه کار سختی انجام دهید اشاره می‌کنیم:

موثرترین راه‌ها برای افزایش سوخت و ساز بدن
۱-چای سبز بنوشید!

چای سبز شامل  epigallocatechin-3-gallate یک فیتون غذایی است که تأثیر مستقیمی بر روی متابولیسم دارد؛ خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت و چاقی را کاهش می‌دهد.

علاوه بر این‌ها کالری چای سبز صفر است و می‌توانید به آن زنجبیل، عسل، لیمو، دارچین، نعنا یا میخک اضافه کرده و هر روز یک لیوان از آن را میل کنید.

 

۲-زردۀ تخم مرغ را نادیده نگیرید!

اگر می‌خواهید میزان متابولیک خود را بالا ببرید، باید تخم مرغ بخورید.

زردۀ تخم مرغ سرشار از اسیدهای چرب ضروری، ویتامین‌های محلول در چربی و کولین است که میزان ذخیرۀ چربی در کبد شما را تنظیم می‌کند.

مصرف یک تخم مرغ کامل موجب افزایش سطح کلسترول HDL (کلسترول خوب) در بدن می‌شود.

پیشنهاد گاج مگ: سبزیجات مبارز
۳-پروتئین بدون چربی بخورید

پروتئین

برای افزایش متابولیسم بسیار مهم است که در وعده‌های غذایی خود حتما پروتئین مصرف کنید.

این یک برداشت کاملاً غلط است که مصرف پروتئین منجر به بالا رفتن کلسترول و چربی در بدن می‌شود.

پروتئین رو ماهیچه‌های شما تاثیر میگذارد و همراه با ورزش‌های مخصوص باعث افزایش وزن خواهد شد اما میزان چربی بدن را کاهش می‌دهد.

پروتئین‌های بدون چربی تا ۳۵ درصد متابولیسم را افزایش می‌دهد.

این منابع شامل: ماهی، سینۀ مرغ، بوقلمون، سویا، قارچ، حبوبات و تخم مرغ است.

 

۴-میوه و سبزیجات

میوه ها و سبزیجات سرشار از فیبر، ویتامین و مواد معدنی و یک سری کنابع دارویی هستند که به سم زدایی بدن، رفع گرسنگی کاذب، بهبود عملکرد روده، جلوگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی و همچنین افزایش میزان سوخت و ساز کمک بسیاری می‌کنند.

مصرف این مواد باعث کاهش التهاب در بدن خواهند شد که یکی از دلایل اصلی کاهش متابولیسم و چاقی است.

بنابراین، سبزیجات دارای برگ سبز مانند کلم، کلم بروکلی، کرفس و گوجه فرنگی، فلفل، چغندر، هویج، سیب زمینی و بادمجان مصرف کنید.

در مصرف میوه‌هایی مثل آلو، گلابی، سیب، نارنگی، گریپ فروت، آناناس، آووکادو، زغال اخته، توت فرنگی، تمشک و… هم بسیار دست و دلباز باشید.

۵-سیر بخورید

سیر به کاهش تری گلیسیرید، چربی و کلسترول خون کمک می‌کند. سیر دارای خواص ضد التهابی است که تولید آدیپوکین‌ها را متوقف می‌کند و در نتیجه التهاب را کاهش می‌دهد و باعث افزایش متابولیسم می‌شود.

مصرف سیر هر روز صبح به صورت ناشتا خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می‌دهد و میزان سوخت و ساز بدن را زیاد می‌کند.

 

۶- ماست یک میان‌وعده مفید

ماست

ماست سرشار از باکتری‌های مفید روده است که به هضم غذا کمک می‌کند. دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که مصرف ماست به کاهش انباشتگی چربی در قسمت‌های میانی بدن کمک می‌کند.

هضم نشدن غذا یکی از دلایل اصلی کاهش سرعت سوخت و ساز بدن است. شما می‌توانید از ماست به عنوان یک میان‌وعده یا بعد از نهار برای بهبود هضم غذا و افزایش میزان متابولیسم استفاده کنید.

 

۷-آجیل بخورید

آجیل

آجیل سرشار از چربی‌های سالم، ویتامین‌ها و پروتئین است.

چربی‌های سالم به کاهش التهاب و خطر چاقی کمک می‌کند همچنین با خوردن آن‌ها سیر می‌شوید و متابولیسم را افزایش می‌دهد.

شما میتوانید صبح‌ها ۴ یا ۶ عدد بادام به عنوان صبحانه بخورید و از گردو، پسته و آجیل های مخلوط به عنوان میان‌وعده استفاده کنید.

 

۸-صبح‌ها هنگام از خواب بیدار‌شدن یک لیوان آب بخورید

آب

این که بتوانید خود را به خوردن حداقل دو لیوان آب بعد از بیدار شدن از خواب عادت بدهید متوجه تاثیرات شگفت انگیز آب خواهید شد.

این کار به سم زدایی بدن بسیار کمک خواهد کرد و دانشمندان دریافتند که نوشیدن حداقل ۲لیتر آب در روز می‌تواند به افزایش میزان متابولیسم کمک کند.

 

۹-روغن زیتون خالص بخورید

روغن زیتون

روغن زیتون یک آنتی اکسیدان طبیعی و حاوی ۳۰ترکیب فنلی است.

این ماده دارای چربی سالم و کالری کم است و به عنوان یک طعم دهنده برای غذای شما بهترین گزینه می‌باشد.

روغن زیتون بدون اینکه باعث افزایش وزن شود به دفع رادیکال‌های آزاد موجد در اکسیژن هوا کمک می‌کند و باعث افزایش میزان متابولیک بدن و سوزاندن چربی خواهد شد.

 

۱۰-خوردن صبحانه را فراموش نکنید

صبحانه

اینکه صبحانه یک وعدۀ غذایی مهم به شمار می‌رود بر هیچکس پوشیده نیست.

نخوردن صبحانه سرعت انتقال اطلاعات را به مغز کاهش می‌دهد؛ در نتیجه باعث کاهش میزان سوخت و ساز بدن خواهد شد.

شما می‌توانید از پروتئین‌های بدون چربی، آجیل، میوه و سبزیجات و موادی که دارای فیبر کافی هستند برای وعدۀ صبحانه استفاده کنید.

 


عارفه حقیقی

منبع: stylecraze

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.