چگونه در ایام نوروز تغذیه سالمی داشته باشیم؟

0

غذا در فرهنگ ما ایرانیان چیزی بیشتر از یک وعده‌ خوراکی است. غذا خوردن بخشی از فرهنگ ما به شمار می‌آید، از خوردن انواع مختلف آن در مراسم و جشن‌ها گرفته تا نحوه‌ پذیرایی از میهمانان. همواره بخش مهم و اجتناب‌ناپذیری از مراسم عید نوروز ما با این موضوع گره خورده است.

طبق آداب هر ساله، این روزها با مهمانی و دید و بازدید و سفر گذرانده می‌شود.
تغذیه‌ سالم مسئله‌‌ای است که رعایت کردن آن منحصر به زمان و ایام خاصی نیست و با حفظ رژیم غذایی مناسب در تمام طول سال، سلامت خود را برای آینده تضمین می‌کنیم، اما با فرا رسیدن تعطیلات نوروز نوع غذا خوردن و حفظ رژیم مناسب غذایی نادیده گرفته می‌شود. در ادامه برای اثبات این مسئله به آخرین تحقیقاتی که در این‌باره صورت گرفته‌، می‌پردازیم.

تحقیقات نشان داده است که افراد در طول تعطیلات بین ۰.۵ تا ۱ کیلوگرم افزایش وزن پیدا می‌کنند.
همینطور این مطالعات ثابت کرده است صرف زمان‌های طولانی برای غذا خوردن در کنار یکدیگر، باعث افزایش مصرف غذا تا ۷۵ درصد می‌شود!
این تحقیقات همچنان نشان می‌دهد، در ایام نوروز به دلیل نوسان سطح استرس و نداشتن فرصت کافی (به دلیل سپری کردن بیشتر اوقات در خارج از منزل یا در خانه پرداختن به پذیرایی از مهمان) مصرف غذاهای آماده و ناسالم افراد افزایش می‌یابد و در کنار این موارد، کم تحرکی موجب تشدید عوارض مواد غیر مغذی صرف شده می‌گردد.
به همین دلیل آشنا بودن با پخت چند نوع غذای سالم که سریع آماده می‌شوند، شما را از نیاز به غذای بیرون و یا یکی کردن وعده‌ها (که خود از دلایل اضافه وزن در این ایام است) بی‌نیاز می‌کند.

بهتر است وعده غذایی شما مخصوصا در تعطیلات نوروز موارد زیر را دربرداشته باشد:
سالادها به علت داشتن سبزیجات با فیبر بالا، احساس سیری به شما می‌دهند و باعث می‌شوند تا جذب و هضم غذاهایی که میل کرده‌اید، راحت‌تر شود و میل کمتری به تنقلات معمول این ایام داشته باشید.
لازم به یادآوری است که افراط در مصرف شیرینی و قندهای مصنوعی موجب چاقی و افزایش تری گلیسیرید خون نیز می‌شود. تری‌گلیسیرید یکی از انواع چربی‌های نامطلوب خون است و افزایش دراز مدت آن در خون موجب بالا رفتن سایر چربی‌های نامطلوب و بروز اختلالات قلبی–عروقی می‌شود.

میوه‌ها به علت داشتن انواع ویتامین‌ و فیبر به هضم راحت غذا کمک می‌کنند و موجب کاهش کلسترول و سایر چربی‌های نامطلوب بدن می‌شوند. همچنین فشار خون را تنظیم و تعدیل می‌کنند و موجب سلامت قلب و عروق می‌شوند. مصرف میوه‌ها به علت داشتن قند طبیعی  و خواصی که گفته شد، برای افرادی که دیابت دارند بسیار توصیه می‌شود.

از خوراکی‌هایی که مصرف‌شان در این دوران معمول است، مغزها هستند. مغزها و آجیل (البته با نمک کم) به دلیل داشتن چربی‌های گیاهی غیر اشباع، بسیار برای بدن مفید بوده و حتی چربی‌ خون را کاهش می‌دهند. آجیل‌ها همچین به دلیل داشتن ویتامین‌های گروه B و مقادیر قابل توجهی آهن در سلامت افراد به خصوص کودکان و نوجوانان تأثیر دارند. با همه‌ خاصیت‌هایی که این دانه‌های مغذی دارند، مصرف بیش از حد آنها سبب افزایش وزن می‌شود.

با شروع سال جدید، سبزیجات و میوه‌های تازه و خشک را به وعده‌های غذایی خود بیفزایید و تا جایی که ممکن است از مصرف فست‌فودها اجتناب کنید.

تفاوت دیگر این دوران با روزهای عادی، گذراندن زمان بیشتری خارج از خانه است، دلیلی که گاهی باعث کاهش چشمگیر مصرف آب می‌شود. در حالی که کاهش مصرف آب، در واکنش‌های بیوشیمی بدن اختلال ایجاد می‌کند و موجب مشکلات گوارشی و خشکی پوست می‌شود. پس مصرف روزانه آب را فراموش نکنید!

از جمله افرادی که در این ایام رژیم غذایی متفاوتی را تجربه می‌کنند، کودکان هستند. بهتر است به جای چیپس و پفک‌ (اگرچه بسیار محبوب آنهاست و باعث می‌شود تا بیش‌فعال شوند یا مشکل عدم تمرکز پیدا کنند)، از میوه‌های خشک و انواع مغزها استفاده کنند. همچنین اگر تمایل به مصرف شیرینی‌‌ها دارند، از انواع کم‌شیرین و غنی شده آن میل کنند.
لازم به یادآوری است تحرک، ورزش و پیاده‌روی را فراموش نکنید تا در عین لذت بردن از تعطیلات، از بروز چاقی و افزایش چربی‌های نامطلوب خون جلوگیری شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.