صد در صد کنکور (راهکارهای کاهش استرس)

0

استرس و اضطراب به خصوص در روزهای باقیمانده تا کنکور تأثیر مستقیمی بر نحوه عملکرد شما در آزمون و در نهایت نتیجه‌ آن خواهد داشت. علاوه بر خوب درس ‌خواندن کلید موفقیت شما در حفظ آرامش و خونسردی است؛ بنابراین لازم است برای کاهش استرس و افزایش کارایی ذهن خود در این روزهای باقیمانده عملکرد و برنامه‌ریزی متفاوتی داشته باشید. در ادامه با راهکارهای مفید به شما کمک می‌کنیم تا آرامش روحی خود را حفظ کنید.

به خودتان باور داشته باشید

همه‌ شما داوطلبان عزیز در طول یک سال تلاش خود را کرده‌اید و در حد توان خود کم و بیش مطالب را فرا‌گرفته‌اید، اما اگر با خود ‌فکر کنید که مطالب را فراموش کرده‌اید نه تنها کمکی به شما نخواهد کرد، بلکه استرس‌تان را افزایش خواهد داد. سطح استرس بالا، مخرب و منفی است و موجب قطع امید شما نسبت به نتیجه‌ کنکور می‌شود. توجه داشته باشید حس فراموشی مطالب درسی یک احساس کاذب است و معمولا در همان اوایل آزمون با فعالیت مغز از بین خواهد رفت؛ پس به خود باور داشته باشید.

به کم‌کاری‌های خود فکر نکنید

ممکن است در مدت تعیین شده برای مطالعه، عملکرد خوبی نداشتید یا دروس را آنطور که باید جمع‌بندی نکردید؛ اما به این نکته توجه کنید که فرصت شما تمام شده و وقتی برای جبران کم‌کاری‌هایتان نیست. با فکر کردن به گذشته و غصه خوردن نه تنها به دانش شما اضافه نمی‌شود، بلکه فقط استرس شما زیاد می‌شود؛ پس خود را اندوهگین نکنید و به آنچه که در حال رخ دادن است، فکر کنید.

نتیجه کنکور را پیش‌بینی نکنید

در این روزها به این موضوع فکر نکنید که چه رتبه‌ای خواهید گرفت و یا اینکه در چه رشته و چه دانشگاهی قبول خواهید شد.

این افکار مانع اصلی تمرکز و آرامش‌تان خواهد شد؛ در نتیجه برای ادامه دادن بی‌انگیزه می‌شوید. اگر خود را شکست خورده بدانید، شکست می‌خورید. پس به پیش‌بینی نتیجه‌ کنکور فکر نکنید و به خودتان سخت نگیرید.

استراحت کافی داشته باشید

هفت تا هشت ساعت خواب شب، غلبه بر استرس و پریشانی را آسان‌تر خواهد کرد. کسی که به اندازه کافی استراحت می‌کند، هوشیارتر است. بدن انسان برای تجدید قوا به خواب کافی و لذت‌بخش نیاز دارد. استراحت کافی بدن را برای مطالعه بهتر آماده می‌کند. بهتر است هنگام خواب به سمت چپ خود بخوابید و نفس عمیقی بکشید. در این حالت سوراخ راست بینی تحریک و سمت راست بدن فعال‌تر می‌شود؛ زیرا سمت راست، قسمت فعال بدن است.

تا دقیقه نود مطالعه نکنید، هرچه تا الان خوانده‌اید، کافیست. در این روزهای باقیمانده کم‌خوابی و استراحت کم ممنوع است. کم‌خوابی در این چند شب باقیمانده سیستم بدن را دچار فشار می‌کند و باعث خستگی، ضعف اعصاب و ایجاد دلهره می‌شود. در برخی از داوطلبین کم‌خوابی و کمبود استراحت باعث بروز مشکلات جسمانی مانند شکم‌درد و سردرد می‌شود. پس در جلسه امتحان مغز شما خسته است و بازدهی لازم را ندارد. سعی کنید زمانی را هم برای تفریح و گشت‌و‌گذار در نظر بگیرید؛ زیرا تأثیر مثبت آن را در روحیه خود خواهید دید و با آمادگی بیشتری در جلسه کنکور حاضر خواهید شد.

ورزش کنید

تمرین‌های هوازی تا حد زیادی در کاهش استرس موثر هستند. انجام فعالیت‌های ورزشی به طور میانگین ۳۰ دقیقه در روز موجب افزایش انرژی و بالا رفتن روحیه و نیز کاهش استرس می‌شود و برای قلب، ریه، شش‌ها و قوه تفکر مفید است. این فعالیت‌ها شامل قدم زدن، آهسته دویدن، دوچرخه‌سواری، شنا، ایروبیک و پیاده‌روی است. همچنین جالب است بدانید خندیدن روزانه به مدت ۳ دقیقه، در کاهش استرس شما بسیار مؤثر است و آن را به حد نرمال می‌رساند.

در پایان باید بگوییم کنکور مقطعی گذرا در زندگی شماست. تنها سرنوشت زندگی شما به نتیجه کنکور بستگی ندارد. پس آرامش‌تان را حفظ کنید و با توکل به خدا تمام سعی‌تان را به کار بندید. به سرنوشتی که برایتان رقم می‌خورد اطمنیان داشته باشید که بهترین است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.