معرفی رشته دانشگاهی مدیریت جهانگردی

0

هر گوشه از کشور پهناورمان ایران، دارای جلوه و لطفی تازه و زیبایی و صلابتی دو چندان است. اما با وجود این همه جلوه و جذابیت، تنها سهم اندکی از صنعت سودآور جهانگردی را به خود اختصاص داده است. لازمه توسعه و تقویت صنعت جهانگردی، اطلاع از زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی، جغرافیایی و فرهنگی کشور است تا بتوان امکانات موجود و همچنین مسائل و مشکلاتی که در راه توسعه این صنعت وجود دارد، شناسایی کرد و سپس بر اساس تحقیقات موجود، یک برنامه‌ریزی دقیق و عملی داشت. کاری که به یاری افراد متخصص در صنعت جهانگردی امکان‌پذیر است؛ یعنی تخصصی که در شاخه مدیریت جهانگردی آموزش داده می‌شود. پس متخصص این رشته در نهایت باید بداند که چه نوع جهانگردی را جذب کند، چگونه جذب کند و چطور بازارهای جهانگردی جدیدی برای جذب توریست ایجاد نماید. بیشتر افرادی که تمایل دارند در این رشته به تحصیل بپردازند، فکر می‌کنند این رشته همچون نامش محوریتی بر گشت‌وگذار و گردش دارد، اما باید بگوییم این تصوری نادرست است و بیشتر مطالبی که در این رشته آموزش داده می‌شود به صورت تئوریک و نظری است.

متقاضیان رشته مدیریت جهانگردی پس از دریافت دیپلم در رشته علوم انسانی می‌توانند برای تحصیل، درکنکور سراسری شرکت کنند و وارد این رشته شوند.

دروس اصلی و تخصصی این رشته و گرایش به شرح زیر است:

تاریخ و فرهنگ ایران، شناخت روحیات ملل، قوانین و مقررات حقوقی جهانگردی، مبانی مردم‌شناسی جهانگردی، مدیریت بازاریابی و تبلیغات جهانگردی، اقتصاد جهانگردی، شناخت صنایع دستی ایران، نقشه‌خوانی و آشنایی با نقشه، جغرافیای جهانگردی ایران، شناخت صنعت جهانگردی، گذراندن اوقات فراغت، آداب سفر در اسلام، تجزیه و تحلیل مسائل اجتماعی در ایران، باستان‌شناسی ایران، هنر و معماری ایران، آشنایی با موزه‌های ایران، امور مسافرت و صدور بلیط، فن راهنمایی، برنامه‌ریزی توسعه جهانگردی، مطالعات تطبیقی سیاست‌های جهانگردی، فرهنگ عامه، زبان انگلیسی مکاتبات تخصصی، زبان انگلیسی مکالمه، آشنایی با سازمان‌های دولتی ایران، نقش جهانگردی در بسط روابط بین‌الملل و گسترش منابع اقتصادی کشور، کارآموزی، اصول حسابداری، ریاضیات و کاربرد آن در مدیریت، آمار و کاربرد آن در مدیریت، کامپیوتر و کاربرد آن در مدیریت، اقتصاد خرد، اقتصاد کلان، روش تحقیق در مدیریت، مبانی سازمان و مدیریت، تحقیق در عملیات، مدیریت رفتار سازمانی، مدیریت منابع انسانی، حقوق اساسی، مبانی مدیریت اسلامی، مبانی سازمان و مدیریت و سیستم‌های اطلاعاتی در مدیریت .

اعتماد به نفس، آشنایی با زبان‌های خارجی (ترجیحا انگلیسی، آلمانی، عربی و …)، روابط عالی، روحیه‌ای پویا، علاقه‌مندی به مفاهیم بازاریابی و جهانگردی، آشنایی با فرهنگ و تاریخ کشورها، تجزیه و تحلیل و حل مشکلات مدیریتی.

بیشتر فارغ‌التحصیلان رشته مدیریت جهانگردی بر این اندیشه هستند که بتوانند با کسب مهارت‌های لازم، وارد فعالیت در صنعت گردشگری شوند و در سازمان‌های خصوصی و دولتی مشغول کار شوند، اما باید بگوییم کسانی‌که به کسب مهارت‌های کافی و تجربه‌ مطالعات آزاد می‌پردازند، در اولویت ورود به بازار کار قرار دارند. این رشته در صنعت توریسم یکی از مقوله‌های جذاب و البته سودآور است. فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در موارد زیر مشغول به کار شوند:

  1. مدیریت هتل‌ها و مراکز اقامتی
  2. مدیر روابط عمومی
  3. آموزش در حوزه گردشگری
  4. پژوهش در حوزه گردشگری
  5. مراکز و نهادهای دولتی
  6. رستوران‌ها و مراکز خدمات خوراک و نوشیدنی
  7. مشاغل مرتبط با گردشگری
  8. مدیریت کنفرانس‌ها، رویدادها و جشنواره‌ها
  9. راهنمای انواع تورها و موزه‌ها
  10. عضو هیئت علمی و تدریس

دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه تهران، دانشگاه تبریز، دانشگاه شیراز، دانشگاه بم، دانشگاه سمنان، دانشگاه مازندران، دانشگاه یزد، دانشگاه محقق اردبیلی و … .

ناگفته نماند این رشته در مقاطع بالاتر (کارشناسی ارشد و دکتری) دانشجو می‌پذیرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.