روز شبکه‌های اجتماعی؛ شبکه‌های اجتماعی از کجا آمدند؟

0

شبکه‌های اجتماعی
امروزه بیشتر افراد با شبکه‌های اجتماعی آشنایی دارند. حتی دورافتاده‌ترین مناطق در دنیا هم حداقل اسم فیسبوک و توییتر را شنیده‌اند و احتمالا از آنها هم استفاده می‌کنند. شبکه‌های اجتماعی به شکل امروزی، خیلی وقت نیست که وجود دارد و شاید شما نتوانید زندگی خود را بدون آنها تصور کنید.

۱۹۹۷، تولد شبکه‌های اجتماعی
اولین شبکه اجتماعی وب‌سایتی به نام ۶ درجه (Six Degrees) بود که به دنبال تئوری شش درجه جدایی (six degrees of separation) نام‌گذاری شد. ۶ درجه به کاربران اجازه می‌داد تا یک پروفایل بسازند و با دیگر کاربران دوست شوند. ۶ درجه حتی به آن‌هایی که در سایت ثبت‌نام نکرده بودند، اجازه می‌داد تا از این طریق با تعدادی افراد دوست شوند و ارتباط برقرار کنند.

از ۶ درجه، اینترنت وارد عصر بلاگ‌ها و پیام‌های فوری شد. البته شاید بلاگ دقیقا مثل شبکه‌های اجتماعی نباشد، اما ناگهان افراد قادر بودند با دیگران ارتباط برقرار کنند. کلمه بلاگ (blog) از عبارت وبلاگ (Weblog) گرفته شده و توسط جان بارگر (یکی از بلاگرهای اولیه که ویرایشگر سایت Robot Wisdom بود)، رواج یافته است.

۲۰۰۰؛ اینترنت همه‌ جا هست
تا سال ۲۰۰۰، حدود صد میلیون نفر به اینترنت دسترسی داشتند و این به یک امر معمولی تبدیل شده بود که به صورت آنلاین به فعالیت‌های اجتماعی بپردازند. البته بعدها به یک سرگرمی عجیب تبدیل شد، اما هنوز افراد زیادی چت‌روم‌هایی را برای دوست‌یابی، قرار گذاشتن و بحث کردن درباره موضوعات مختلف درست می‌کردند.

۲۰۰۳؛ اولین موج شبکه‌های اجتماعی
البته شاید نسل جوان امروز ندانند، اما اوایل سال ۲۰۰۰، MySpace یک سایت بسیار مشهور برای درست کردن پروفایل و دوست‌یابی بود. MySpace اولین شبکه اجتماعی اورجینال بود که الهام‌بخش سایت‌هایی مثل فیسبوک شد.

با اینکه امروزه MySpace کاربران کمتری نسبت به فیسبوک و توییتر دارد، اما نوازنده‌هایی وجود دارند که از MySpace استفاده کرده‌اند تا کارشان را ارتقا دهند یا اینکه کارشان توسط شرکت‌های بزرگ شنیده شود. کولبی کایلات یکی از آن‌هاست.

LinkedIn یکی دیگر از وب‌سایت‌هایی از اولین شبکه‌های اجتماعی بوده که هنوز هم هست. این وب‌سایت به این دلیل ساخته شده تا متخصصانی که می‌خواهند با هم ارتباط داشته باشند، به هم وصل کند.

۲۰۰۵؛ فیسبوک و توییتر
در سال ۲۰۰۴ مارک زاکربرگ چیزی را راه انداخت که به غول شبکه‌های اجتماعی تبدیل شد. امروزه فیسبوک در بین شبکه‌های اجتماعی اول است و بیش از یک میلیارد کاربر دارد، البته در سال ۲۰۰۴ فیسبوک فقط برای دانشجویان هاروارد قابل استفاده بود. زاکربرگ پتانسیل آن را دید و تصمیم گرفت که این سرویس را برای تمام دنیا ارائه کند.

در سال ۲۰۰۶، محبوبیت SMS باعث شد که جک دورزی، بیز استون، نوآه گلس و ایوان ویلیامز توییتر را به وجود بیاورند. یک سرویس یگانه که به کاربران اجازه می‌داد توییت‌هایی با ۱۴۰ کاراکتر یا کمتر ارسال کنند. امروزه توییتر، بالای ۵۰۰ میلیون کاربر دارد.

۲۰۱۰؛ سایر شبکه‌های اجتماعی
کمی بعد، چندین سایت دیگر خدمات شبکه‌های اجتماعی را ارائه ‌کردند. Flickr اولین آنهاست و هنوز هم یکی از محبوب‌ترین سایت‌های به اشتراک‌گذاری عکس است. همچنین Photobucket و اینستاگرام جزء شبکه‌های پرطرفدار هستند.

یکی از اتفاقاتی که در این دوران رخ داد این بود که شبکه‌های اجتماعی نه تنها به طور گسترده استفاده می‌شدند، بلکه در تجارت نیز وارد عمل شدند. وب‌سایت‌ها آدرس شبکه‌های اجتماعی خود را در اختیار کاربران می‌گذاشتند، تجارت‌های مختلف آدرس فیسبوک و توییتر خود را در تبلیغات تلویزیونی خود پخش می‌کردند و ابزارهای گوناگون دیگر را مستقیما در سایت قرار می‌دادند. آیکون‌های شبکه‌های اینترنتی در همه‌جا دیده می‌شد و تقریبا غیرممکن شد که یک تجارت یا برند را بدون آن‌ها ببینیم.

در واقع شبکه‌های اجتماعی به یکی از راه‌های جذب مشتری و بیننده برای صاحبان مشاغل اینترنتی تبدیل شد. کم‌کم مزایای شبکه‌های اجتماعی برای صاحبان تجارت‌های بزرگ و کوچک مشخص شد.

شبکه‌های اجتماعی در حال حاضر
در حال حاضر هزاران پلتفرم از شبکه‌های اجتماعی وجود دارد که که همه تقریبا یک کار را انجام می‌دهد، ولی با هدف‌هایی متفاوت. درست است که بعضی از آن‌ها محبوب‌ترند، ولی حتی کوچک‌ترین آن‌ها هم کاربران خود را پیدا می‌کنند.

تأثیر شبکه‌های اجتماعی بر مشاغل
همانطور که اشاره کردیم شبکه‌های اجتماعی تأثیر بسزایی بر مشاغل مختلف دارد. مدیران ۱۹ درصد استخدامی‌های خود را از طریق اطلاعات موجود در شبکه‌های اجتماعی انجام می‌دهند. بر اساس CareerBuilder در سال ۲۰۱۶، ۶۰ درصد از کارمندان از شبکه‌های اجتماعی برای پیدا کردن شغل استفاده کردند. شبکه‌های اجتماعی ویژه‌ای همچون LinkedIn به کاربران اجازه می‌دهد که تجارت و برند خود را ایجاد کنند.

تأثیر شبکه‌های اجتماعی بر روابط شخصی
یکی از تأثیرات شبکه‌های اجتماعی تشویق افراد به ایجاد روابط مجازی به جای دوستان واقعی است. کلمه دوست در شبکه‌های اجتماعی خالی از صمیمیتی است که در روابط دوستانه واقعی وجود دارد؛ جایی‌ که افراد واقعا همدیگر را می‌شناسند و با هم صحبت می‌کنند و گاهی همدیگر را می‌بینند.

معایب شبکه‌های اجتماعی

  1.  زورگویی مجازی: وقتی هرکس می‌تواند یک اکانت قلابی درست کند بدون اینکه قابل ردیابی باشد، پس برای هر فرد راحت است تا زورگویی مجازی کند. داستان‌هایی که گاهی به خودکشی فرد ختم شده است.
  2. هک شدن: اطلاعات شخصی‌ای که در اینترنت به اشتراک می‌گذارید، به راحتی قابل هک شدن است. چندین اکانت توییتر و فیسبوک در گذشته هک شده‌اند که هکرها مطالب این اکانت‌ها را به اشتراک گذاشته‌ و زندگی این افراد تحت تأثیر قرار گرفته است. این یکی از معایب خطرناک شبکه‌های اجتماعی است.
  3. اعتیاد: اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی زندگی افراد را مختل می‌کند. نوجوانان بیشتر به شبکه‌های اجتماعی اعتیاد پیدا می‌کنند و آنقدر جذب این شبکه‌ها می‌شوند که در آخر رابطه خود را با اجتماع قطع می‌کنند.
  4. مسائل امنیتی: این روزها سرویس‌های اطلاعاتی به حساب‌های شخصی افراد دسترسی دارند و حریم خصوصی افراد را مختل می‌کنند. هیچ‌وقت نمی‌فهمید که یک مأمور اطلاعات به خاطر موضوعی که ندانسته راجع به آن در اینترنت بحث کرده‌اید، به خانه شما می‌آید.
  5. شهرت: شبکه‌های اجتماعی به ‌راحتی می‌توانند شهرت یک شخص را با یک داستان دروغین خراب کنند یا به‌ طور مشابه یک شرکت را دچار زیان کنند.
  6. خیانت در روابط شخصی: افراد زیادی از شبکه‌های اجتماعی برای پیدا کردن فرد مورد نظر خود برای ازدواج استفاده کرده‌اند. هرچند بعد از مدتی متوجه اشتباه در تصمیم خود شده و از هم جدا شده‌اند. به‌طور مشابه زوج‌ها با نشان دادن احساسات دروغین و اطلاعات غلط به هم خیانت کرده‌اند.
  7. شبکه‌های اجتماعی منجر به مرگ می‌شوند: انجام حرکات نمایشی برای جذب فالور و توجه بیشتر که منجر به مرگ شخص می‌شود. برای مثال دوچرخه‌سواری روی قطار و پریدن از روی قطار. یک پسر ۱۴ ساله اهل بمبئی در حال دویدن روی قطار بود که کشته شد.

مزایای شبکه‌های اجتماعی:

۱. ارتباط: اولین ویژگی مثبت شبکه‌های اجتماعی ارتباط است. هرکس از هر جایی می‌تواند بدون در نظر گرفتن مکان و دین با شخص دیگری ارتباط برقرار کند.

  1. تحصیلات: شبکه‌های اجتماعی فواید زیادی برای دانش‌آموزان و معلمان دارد. به‌راحتی می‌توان از اشخاص ماهر در هر زمینه‌ای با شبکه‌های اجتماعی مطالب گوناگونی را یاد گرفت.
  2. کمک: شما می‌توانید مشکل خود را به اشتراک بگذارید و از دیگران کمک بگیرید. چه پول باشد چه نصیحت، می‌توانید از اجتماعی که به آن متصل هستید، آن را بگیرید.
  3. ارتقا: شما می‌توانید تجارت خود را به افراد بیشتری معرفی کنید. همه‌ دنیا به روی شما باز است. استفاده از شبکه‌های اجتماعی تجارت را سودمندتر و ارزان‌تر می‌کند.
  4. کارهای خیر: شبکه‌های اجتماعی می‌توانند برای انجام کارهای خیرخواهانه استفاده شوند. این روزها افراد از شبکه‌های اجتماعی برای جمع‌آوری کمک به مردم فقیر و نیازمند استفاده می‌کنند.
  5. آگاهی: شبکه‌های اجتماعی باعث بالا رفتن آگاهی عمومی شده و باعث شده تا افراد چیزهای خلاقانه‌ای را یاد بگیرند که برای پیشرفت زندگی خود از آن‌ها استفاده کنند. از کشاورزان گرفته تا معلمان، دانش‌آموزان و هر شخص دیگری در جامعه می‌تواند با استفاده از شبکه‌های اجتماعی آگاهی خود را بالاتر ببرد.
  6. کمک به دولت و مبارزه با جرایم: یکی از مزیت‌های شبکه‌های اجتماعی کمک به دولت‌ها برای جاسوسی و گرفتن مجرمان است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.