روان‌شناسی در زندگی امروز

0

بگذارید اصلا با این سوال شروع کنیم که روان‌شناسی چیست و در زندگی ما چه نقشی دارد؟
بسیار ساده است. روان‌شناسی یعنی اینکه شما خود و روحیات‌تان را بشناسید و به درک عمیقی از آن برسید. به عبارت دیگر روان‌شناسی یعنی رفتارشناسی در ابعاد گوناگون. در این علم باید مفاهیم زبان بدن و چگونگی بهبود مهارت‌های ارتباطی، مهارت اعتماد به نفس و مهارت‌های ابراز وجود را یاد بگیرید.
روان‌شناسی دارای دامنه‌ بسیار گسترده‌ای است که شاخه‌های گوناگون روان‌شناسی عمومی، روان‌شناسی بالینی، روان‌شناسی راهنمایی و مشاوره، روان‌شناسی رشد، روان‌شناسی تربیتی، روان‌شناسی آزمایشگاهی (روان‌شناسی تجربی)، فرا روان‌شناسی، روان‌شناسی اجتماعی، روان‌شناسی شخصیت، روان‌شناسی سیاسی، روان‌شناسی کودکان استثنایی، روان‌شناسی مثبت‌نگر، روان‌شناسی جنایی، روان‌شناسی مرضی و روان‌شناسی رشد و کودک را در برمی‌گیرد و در هرکدام به‌صورت تخصصی به بررسی حوزه‌ مربوطه می‌پردازد.
روان‌شناسی علاوه بر شاخه‌های گوناگون رویکردهای متفاوتی نیز دارد. از جمله‌ رویکردهای آن می‌توان به رویکرد روان‌‌کاوی، رفتارگرایی، روان‌شناسی شناختی، رفتاردرمانی شناختی (درمان‌شناختی رفتاری – CBT )، روان‌شناسی انسان‌گرایانه، گشتالت، روان‌شناسی مثبت‌نگر و … اشاره کرد.
همه ما به دنبال بهتر کردن زندگی خود مانند شادی، خوشبختی، افزایش رضایت از زندگی، موفقیت، سلامت روحی و روانی، ثروت مالی، جایگاه اجتماعی بهتر، احساس قدرت، افزایش اعتماد به نفس و … هستیم.
با استفاده از علم روان‌شناسی می‌توانیم توانمندی‌های خود را شناسایی کنیم، طرز فکر خود را تغییر دهیم و به طور مؤثر احساسات ناگوار خود را مدیریت کنیم تا به خوشبختی، موفقیت و مهم‌تر از همه احساس رضایت از زندگی برسیم و طرز فکر خود را برای داشتن زندگی بهتر تغییر دهیم.
روان‌شناسی مقوله‌ای بسیار گسترده است که جنبه‌های رفتاری گوناگونی را در بر می‌گیرد و مطمئنا بدون علم کافی نمی‌توان وارد این حوزه شد.
بعضی از افراد هیچ‌گاه احساس رضایت از خود و زندگی‌شان ندارند و برای بهبود آن کاری نمی‌کنند، اما افراد دیگری هم هستند که با وجود تمام مشکلاتی که در مسیر زندگی خود دارند، همیشه خوشحال و راضی هستند. آرامش و خوشبختی چیزی است که همه افراد در هر شرایطی می‌توانند از آن بهره‌مند شوند، با آگاهی از یک‌سری اصول ساده و پرورش آنها می‌توانید به این احساس خوشایند دست یابید.
از اثرات مفید روان‌شناسی که در شاخه روان‌شناسی مثبت وجود دارد، این است که  می‌توانید توانمندی‌های خود را شناسایی کنید، ذهن و افکار خود را مدیریت کنید، احساسات دشوار را از خود دور کنید، به حس مثبت و خوشبختی دست یابید و بر بسیاری از ناراحتی‌های روانی غلبه کنید.
اگر تمایلی به مراجعه به روان‌شناس ندارید، می‌توانید با انجام برخی از تمرین‌ها رفتار درمانگر خود شوید؛ در برخی از کتاب‌ها نمونه‌ تمریناتی که در جلسات رفتار درمانی شناختی به بیماران ارائه می‌شود، موجود است. می‌توانید با انجام تمرین‌های این کتاب‌ها، رفتار درمانگر خود شوید و طی گذراندن یک دوره‌ رفتار درمانی شناختی، بسیاری از مشکلات خود را بهبود دهید.
با تمرین‌های آن مشکلاتی که مانع از آرامش شما می‌شوند، شناسایی کنید. آنها را رفع کنید، سطح استرس خود را تشخیص دهید و آن را به سطح متعادل برسانید. این تمرین‌ها راهکارهایی را برای رسیدن به آرامش و خوشبختی در دنیای متلاطم و بی‌ثبات امروزی پیش‌پایتان می‌گذارد و به شما می‌آموزد که چگونه مسائل و مشکلاتی را که زندگی پیچیده‌ امروزی برایتان به وجود آورده، از بین ببرید و در مسیری گام بردارید که زندگی ساده و آرامی را برایتان به ارمغان می‌آورد. اما در پایان اگر احساس می‌کنید باید از دانش متخصصان روان‌درمانگر نیز بهره ببرید، حتما یه یک روانشناس مراجعه کنید.
برای خرید کتاب‌های روان‌شناسی تا ۲۵ درصد تخفیف، کلیک کنید!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.