جلوگیری از خستگی در حین کتاب خواندن

0

دلایل بی‌میلی و خواب‌آلودگی در حین مطالعه به سه عامل بازمی‌گردد:

  • وضعیت و حالت کتاب خواندن
  • زمان مطالعه
  • نوع کتابی که خوانده می‌شود

جلوگیری از خستگی در حین کتاب خواندن

اکثر ما برای مطالعه مناسب‌ترین و راحت‌ترین حالت را انتخاب می‌کنیم. این حالت باعث می‌شود  که اسید لاکتیک وارد خون و مایع بین سلولی شده و بدن خسته شود. (اسیدلاکتیک، مقدار زیادی از اکسیژن خون را جذب می‌کند.)

توصیه می‌کنیم به‌منظور جلوگیری از احساس کسالت و خواب‌آلودگی در حین مطالعه راهکارهای زیر را امتحان کنید:

  • حالت نشستن شما باید صاف باشد و از دراز کشیدن در حین مطالعه خودداری کنید؛ چرا که در چنین وضعیتی مغز باید همزمان دو کار مطالعه و درازکشیدن را انجام دهد. در ضمن برای مدت طولانی در شرایط ثابت قرار نگیرید؛ زیرا این موضوع نیز باعث احساس خواب آلودگی می‌شود. پس جای خود و وضعیت نشستن‌تان را تغییر دهید تا تمرکزتان بالا رود.
  • زمان مناسبی را برای مطالعه انتخاب کنید و اگر احساس خواب‌آلودگی دارید، قسمت‌های جالب کتاب را بخوانید. اگر انرژی دارید یک دوش کوتاه با آب متمایل به سرد بگیرید تا انرژی مغز شما افزایش یابد.

جلوگیری از خستگی در حین کتاب خواندن

نکاتی که در بالا ذکر کردیم بیشتر برای مطالعه درسی است و به درد دانش‌آموزان می‌خورد. در ادامه نکاتی را برای جلوگیری از خواب آلودگی به هنگام مطالعه غیر درسی می‌آوریم:

  • در خواندن کتاب، استقامت داشته باشید. منظور از استقامت، لجاجت نیست؛ بلکه نوعی پشتکار است که ذوق شما را پرورش می‌دهد و شما را برای ادامه دادن مطالعه ترغیب می‌کند.
  • بهترین مکان را برای مطالعه انتخاب کنید؛ جایی را انتخاب کنید که به شما انرژی خوبی می‌دهد و آن فضا را بسیار دوست دارید.
  • تمام تمرکز خود را به کتابی که می‌خوانید اختصاص دهید؛ این کار باعث می‌شود موضوعات دیگر حواس شما را پرت نکند و شما از ادامه کتاب خواندن منصرف نشوید.
  • زمانی که خسته هستید، کتاب نخوانید؛ زیرا موجب خواب‌آلودگی شما می‌شود و نسبت به کتابی که می‌خوانید، بی‌انگیزه و بی‌علاقه می‌شوید.
  • اگر می‌خواهید حتماً مطالعه داشته باشید، کتابی را انتخاب کنید که آن را دوست دارید؛ به طوری که هیچ‌چیز  حتی خواب مانع شما برای خواندن نشود.
  •  میان مطالعه و سایر کارهای خود، تعادل به وجود آورید؛ به طوری که هم از خواندن خسته نشوید و هم تجربه و عمل را به بهره‌وری مطالعه خود بیفزایید.
  • برخی مسائل جسمی و روحی نیز می‌توانند تمرکز شما را به هم بزنند؛ مانند گرسنگی، تشنگی، بیماری، نگرانی و اضطراب. پس سعی کنید این مشکلات را قبل از شروع مطالعه برطرف کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.