چگونه در روزهای امتحان زمان استراحت خود را تنظیم کنیم؟

چگونه در روزهای امتحان زمان استراحت خود را تنظیم کنیم؟

1

 

یک مشاور تحصیلی در مورد نحوه صحیح استراحت به نکاتی اشاره و عنوان کرد: در محیطی که می‌خوابیم، نباید لوازم مغناطیسی وجود داشته باشد مانند تلویزیون، ضبط، کامپیوتر و هرگونه وسیله الکترومغناطیسی که امواجی را به محیط می‌فرستد البته اگر امکان خارج کردن این لوازم از اطاق یا جابه‌جایی آن‌ها را ندارید، بهتر است آن‌ها را خاموش کنید.
وی ادامه داد: دانشمندان ثابت کرده‌اند که بهترین شکل خوابیدن، این است که دست‌ها در کنار بدن قرار گیرد و کمر به‌طور کامل روی سطح تخت یا زمین قرار داشته باشد (به‌اصطلاح طاق‌باز به طوری‌که جهت بدن رو به قبله باشد.) این کار سبب تنظیم بار‌های مثبت و منفی و روان شدن جریان خون می‌شود.
این مشاور تحصیلی بیان کرد: گرم یا سرد بودن محل استراحت سبب می‌شود تا ما خواب کاملی نداشته باشیم و دیرتر به قسمت خواب عمیق وارد شویم؛ به همین دلیل، دقت کنید تا محیطی که در آن می‌خوابید، خیلی سرد یا خیلی گرم نباشد.
مکان ثابت برای استراحت داشته باشید
سعی کنید برای استراحت، یک محل ثابت داشته باشید که در آن‌جا فقط استراحت کنید و متاسفانه بسیاری از داوطلبان به‌دلیل خستگی، هنگام تماشای تلویزیون و گاهی درس خواندن، به خواب می‌روند.
وی بیان کرد: هنگامی که خسته هستید به هیچ عنوان مطالعه نکنید، زیرا علاوه‌بر این‌که به‌دلیل پایین بودن توانایی ذهن، مطلب را درک نمی‌کنید، مجبور خواهید بود دوباره آن را بخوانید.
این مشاوره تحصیلی به مساله نور و سروصدا هنگام استراحت اشاره داشته و گفت: بهتر است محیطی که در آن استراحت می‌کنید، دارای نور بسیار کمی بوده و هیچ‌گونه سروصدایی وجود نداشته باشد.

راهبرد‌های رفتاری و ذهنی را جدی بگیرید!

این مشاور تصریح کرد: بسیاری از داوطلبان کنکور و نیز بسیاری از انسان‌ها، زمانی که دیگر هیچ انرژی برای کارکردن یا درس‌خواندن ندارند، تصمیم می‌گیرند که بخوابند و در اصل، خوابیدن را به‌عنوان یک فعالیت، به‌حساب نمی‌آورند در حالی‌که تصویر ذهنی ما از کاری که می‌خواهیم انجام دهیم، تاثیر بسیار زیادی در آن کار دارد. پس برای خوابیدن، ارزش قائل باشید و آن را بسیار مهم تلقی کنید.
این مشاور تحصیلی بیان کرد: تصور بیشتر انسان‌ها این است که فقط در صورتی انرژی کسب خواهند کرد که به خواب عمیق بروند؛ در حالی‌که همین طرز فکر سبب می‌شود تا ذهن ما فشار بسیار زیادی به جسم وارد کند که به خواب عمیق برود. از این به بعد فقط برای آرامش و کسب انرژی، استراحت کنید یعنی روی تخت خود دراز بکشید و بدن خود را به‌طور کامل رها نمایید تا در حالت آرام قرار بگیرد. ممکن است حتی به خواب هم نروید ولی انرژی بسیار زیادی کسب خواهید کرد.
وی به نکته دیگر اشاره کرده و تصریح کرد: دوش آبگرم ایجاد آرامیدگی عضلانی و آماده شدن برای آرامش و استراحت خواهد شد. سعی کنید هر شب چند دقیقه قبل از خواب این کار را انجام دهید.

برای خوابیدن، آماده شوید و از این کار لذت ببرید

این مشاور اظهار کرد: اقدام دیگری که به‌طور معمول رعایت نمی‌شود، آماده نشدن برای خوابیدن است؛ ارزش قائل بودن برای خوابیدن، نکته‌ی بسیار مهمی است، اما برای این‌که با حالت آرامش به خواب بروید، باید نزدیک به ۱۰ تا ۱۵ دقیقه فرصت داشته باشید تا برای خوابیدن آماده شوید و در این مدت به‌آرامی مسواک بزنید، یک لیوان شیر بنوشید، محل استراحت خود را مرتب کنید و برای خوابیدن آماده شوید.
وی تاکید کرد: توصیه می‌کنیم که برای انجام این کار‌ها هرگز عجله نکنید و با آرامش، این‌کار را انجام دهید و برای آن وقت بگذارید.
این مشاور تحصیلی به تصریح کرد: اگر محیطی که در آن استراحت می‌کنید، سکوت باشد، می‌توانید صدای آن را بشنوید. این صدا بیشتر شبیه صدای «سوت» است؛ شنیدن و دقت کردن به این صدا، علاوه بر احساس امنیت و آرامش، سبب از بین رفتن فکر‌های منفی می‌شود.

با فکر‌های خود مقابله نکنید

 این مشاور تحصیلی گفت: اگر هنگام خواب، فکر‌های مزاحم به‌سراغ شما آمدند، با آن‌ها مقابله نکنید؛ زیرا در این‌صورت، تقویت می‌شوند. آن‌ها را روی یک برگ کاغذ یادداشت کنید تا در موقع مناسب در مورد آن‌ها فکر کنید. ولی اگر حوصله‌ی نوشتن آن‌ها را روی کاغذ نداشتید، به فکر‌های خود حساسیت نشان ندهید و اجازه دهید ذهن شما آزادانه به آن‌ها بپردازد.

خواب ظهر به ما کمک می‌کند؟

 این مشاور تحصیلی علاوه بر نکات مهمی که در روند استراحت موثر است به مساله خواب و بیداری و اصول آن در ایام مطالعه اشاره کرد و گفت: بسیاری از محصلان عادت به خواب ظهر دارند که البته مزیت‌ها و عیب‌های آن، بستگی مستقیمی به روحیه‌افراد دارد، اما اگر عادت به خواب ظهر دارید، سعی کنید کمتر از ۹۰ دقیقه بخوابید، چراکه پس از این، خواب وارد مرحله‌ی عمیق می‌شود و درنتیجه فرآیند بیداری با دشواری صورت می‌گیرد.
وی افزود: اگر عادت به خواب زمستانی بعدازظهر دارید، باید کم‌کم آن را حذف کنید. به این معنی که اگر ظهر ۳ ساعت می‌خوابید، یک هفته سعی کنید ظهر‌ها دوساعت‌ونیم بخوابید و… البته در تمامی این مورد‌ها به میزان کاسته‌شده از خواب ظهر، به خواب شب اضافه کنید تا مجموع میزان خواب شما تغییری نکند.
این مشاور تحصیلی به فرآیند بیداری هم توجه داشته و تصریح کرد: فرآیند بیداری به‌طور معمول بسیار مشکل است البته مشکل بیشتر داوطلبان در فرآیند بیداری مربوط به میزان کم‌خوابی آن‌هاست البته برای آن‌که بتوانید راحت‌تر بیدار شوید، از روش ساعت زنگ‌دار و برنامه‌ریزی دقیق برای ساعت بعد از بیداری می‌توان استفاده کرد.
1 نظر
  1. شکیبا می گوید

    واقا عالی و کاربردی
    ممنون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.