راهکارهایی برای مقابله با حواس پرتی

1

راهکارهایی برای مقابله با حواس پرتی

“یک بار، دو بار، سه بار از روی صفحه کتاب می‌خوانم، اما اصلاً نمی‌توانم تمرکز کنم. واژه‌ها بدون آنکه متوجه معنی آنها شوم، از جلوی چشمانم رژه می‌روند. یک نفس عمیق می‌کشم و سعی می‌کنم که دقتم را بیشتر کنم، اما بعد از خواندن چند جمله، دوباره ذهن و دلم از کتاب و درس فاصله می‌گیرد و به قول معروف: «من در میان جمع و دلم جای دیگر است!».

موقع تست زدن نیز همین مشکل را دارم. هنوز سوال را به طور دقیق نخوانده‌ام، ذهنم درگیر گزینه‌ها می‌شود و هنوز خواندن چهارتا گزینه را تمام نکرده به فکر سوال‌ها و تست‌های درس بعدی هستم. این روزها مشکلم چند برابر شده است؛ فکر اینکه اگر کنکورم خوب نشود، چه کنم، اینکه اگر رتبه خوبی کسب نکنم، پیش خانواده و معلم‌هایم شرمنده خواهم شد، اینکه اگر در رشته‌ای که می‌خواهم قبول نشوم، چه کنم و ده‌ها «اگر» دیگر، ذهنم را به خود مشغول می‌کند و تمرکزم را به صفر می‌رساند.”

متن بالا درد دل یک دانش‌آموز کنکوری است که بدون شک می‌توان آن را حرف دل تعداد بسیاری از داوطلبان آزمون سراسری نیز دانست. افرادی که از عدم تمرکز و به قولی حواس‌پرتی رنج می‌برند و به جای اینکه روی کاری به خوبی تمرکز کنند، ذهن‌شان درگیر افکار پراکنده مغزشان است و در نتیجه نمی‌توانند به آرزوها و امیدهای خود برسند؛ زیرا کیفیت زندگی ما بر اساس میزان تمرکز ماست. در واقع خوشبختی و موفقیت ما بستگی به توانایی‌مان در متمرکز کردن انرژی‌هایمان دارد.

راهکارهایی برای مقابله با حواس پرتی

اما راه حل رفع این مشکل چیست؟

هنگام مطالعه یک فصل یا یک کتاب، ابتدا باید به کل محتوای آن نگاه انداخته و سپس به مطالعه جزئیات آن بپردازید. این کار اشتباه است که از همان آغاز فصل، پاراگراف به پاراگراف مطالعه را شروع کنید. با سازماندهی مطالب نیز می‌توان به راحتی آنها را یاد گرفت، حفظ کرد و سپس به یاد آورد. پس از مطالعه هر فصل نیز ، خلاصه آن فصل را به دقت بخوانید، عنوان‌های مهم آن را از نظر بگذرانید و آنها را روی یک صفحه کاغذ بنویسید.

راهکارهایی برای مقابله با حواس پرتی

شبکه‌های اجتماعی، سایت‌ها و نوتیفیکیشن‌ها عامل اصلی بر هم زدن تمرکز هستند؛ همچنین این ابزار استرس را به این مجموعه اضافه می‌کنند. در همین راستا توصیه می‌شود که نوتیفیکیشن برنامه‌های غیرضروری خود را خاموش کنید یا حداقل در حین کار صدای موبایل خود را قطع کنید.

مغز شما برای عملکرد مناسب به اکسیژن احتیاج دارد. وقتی خسته هستید، تنفس شما عمیق نیست و در نتیجه میزان اکسیژنی که از طریق خون به مغزتان می‌رسد کاهش می‌یابد و این مسئله روی عملکرد مغز شما تأثیر می‌گذارد. ورزش کردن، بهترین راه‌‌حل ممکن برای رساندن حد ماکزیمم اکسیژن به مغز است. اگر به تازگی بسیار فراموشکار شده‌اید، یک برنامه ورزشی منظم و نه خیلی سخت و طاقت‌فرسا، برای خودتان تدارک ببینید؛ حتی می‌توانید یک برنامه پیاده‌روی چند دقیقه‌ای روزانه برای خودتان در نظر بگیرید و بعد از مدتی متوجه شوید که ذهن‌تان چقدر شفاف‌تر و دقیق‌تر شده است.

بخوانید: چگونه برای درس خواندن انگیزه داشته باشیم؟

یک ذهن آشفته و مشوش، نیاز دارد که هر چند وقت یک بار تمیز شود. برای انجام این کار، لازم است که انتظارات منفی از خود را رها کنید و بگذارید که آرامش جای آن را بگیرد. ذهن انسان در آرامش بهترین عملکرد را دارد؛ بنابراین هر تکنیکی را در جهت تقویت این قابلیت‌ها بیاموزید؛ چراکه برای مغزتان مفید است. البته راه‌های رسیدن به آرامش برای افراد مختلف، متفاوت است. فعالیت‌هایی مانند مدیتیشن، دعا و نیایش، تصویرپردازی، یوگا، دویدن، شنا، کوهنوردی و … نیز می‌تواند راهکارهای مناسبی برای شما باشد.

راهکارهایی برای مقابله با حواس پرتی

یکی از کارهایی که به تمرکز حواس شما کمک می‌کند این است که میز یا مکان مطالعه خود را همیشه مرتب نگه دارید و همواره برای مطالعه، کاغذ و قلمی همراه خود داشته باشید و نت‌برداری کنید یا خلاصه‌ای از مطالب را یادداشت کنید تا در فضای روانی درس و مطالعه قرار داشته باشید. در ضمن برای خودتان سوال مطرح کنید و در صورتی که تعدد کارها و فعالیت‌های غیردرسی باعث عدم تمرکز شما می‌شود آنها را به حداقل ممکن برسانید و سپس مطالعه را شروع کنید.

اگر مشکلات شخصی، اجتماعی، خانوادگی و … باعث عدم تمرکز حواستان می‌شود، بدانید که زندگی فردی هیچ‌کس خالی از مشکل نیست و ذهن هیچ فردی نیز خالی محض نیست؛ از طرف دیگر، با صرف فکر و مشغولیت ذهنی درباره چنین مشکلاتی، هیچ دردی دوا نخواهد شد؛ پس به خود تلقین کنید که هنگام درس یا مطالعه، باید ذهن خود را از آن مسائل رها کنید.

به اندازه کافی بخوابید؛ زیرا در هنگام خواب است که اطلاعات جدید در مغز پردازش می‌شود.

اگر نمی‌توانید عوامل بر هم خوردن تمرکز را حذف کنید و مدام در حین کار به آنها فکر می‌کنید، بهتر است حداقل ترتیبی دهید که این عوامل در زمان‌های مشخصی وقت شما را تلف کند. به همین منظور، همیشه دفترچه‌ای را در کنار خود داشته باشید و هر زمان که به فکر سوژه‌ای افتادید که وقت‌تان را هدر می‌دهد، آن سوژه را روی کاغذ یادداشت کنید. با استفاده از این روش فشار از روی ذهن شما برداشته می‌شود و خیال‌تان راحت است که بعد از اتمام کار، می‌توانید به کلیه فعالیت‌های بیهوده خود بپردازید.

منبع: پیک سنجش

1 نظر
  1. Ebrahim_bahmanz می گوید

    عالی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.