راهکارهای تقویت اراده

جملاتی از قبیل «از شنبه شروع میکنم»، «از اول ماه شروع میکنم»، برای همه ما آشناست. ولی باید به یاد داشته باشید که هر وقت اراده کنید، می‌توانید شروع کنید و نیاز به اولین ماه از سال، اولین روز از ماه و یا اولین روز هفته ندارید. در ادامه چند راهکار تقویت اراده معرفی می‌کنیم. ولی نباید فراموش کنید که همه این موارد نیازمند تمرین هستند.

0

هدف‌گذاری صحیح
دقیق مشخص کنید چه هدفی دارید؛ هدف شما باید منطقی، واضح و با توانایی‌هایتان مطابقت داشته باشد چون در غیر این صورت با موانعی مواجه می‌شوید که باعث ناامیدی و دلسردی شما خواهد شد. در هر شخصی استعدادهای خاصی نهفته است که فقط باید آن را کشف کند. می‌توانید اهداف کوتاه‌مدت و یا بلند‌مدت خود را در یک دفترچه، یادداشت کنید و هر از گاهی به آن رجوع کنید و ببنید چه اندازه در رسیدن به آن‌ها گام برداشته‌اید.

باور به خود و تلقین مثبت
وقتی هدفی را با علاقه انتخاب می‌کنید ولی بعد از مدتی انگیزه‌ی خود را از دست می‌دهید فقط نشان دهندۀ ناباوری شما نسبت به خودتان است.
ضمیر ناخودآگاه شما دلایلی برای توجیه بی‌انگیزگی شما پیدا می‌کند. ممکن است شما اعتماد به نفس خود را از دست بدهید و نسبت به تلاش برای هدف خود سست شوید در این صورت خود را در آن موقعیت ایده‌آل و بعد از رسیدن به هدف تصور کنید. نیروی ذهن را جدی بگیرید و دست از انتقاد یا تمجید‌های بیش از اندازه از خود بردارید.

برنامه ریزی
هر شب برای روز بعد، طبق اولویت برنامه‌ریزی کنید و هر روز خود را مجبور به انجام آن‌ها کنید و هرشب برنامه خود را بررسی کنید که کدام را درست و در زمان خود انجام داده‌اید؟

پاداش یا تنبیه
روزهایی که طبق برنامه جلو رفتید به خودتان پاداش دهید و اگر در انجام کارها تنبلی کردید برای خودتان مجازاتی در نظر بگیرید.

پله پله تا هدف

زمانی که شما هدفی بزرگ در نظر دارید بهتر است آن را به اهداف کوچکتر تقسیم کنید تا پشتکار خود را برای انجام آن هدف از دست ندهید.

انتخاب الگو
اشخاصی که در زمینه هدف شما موفقیت‌هایی داشتند را شناسایی کنید و فعالیت‌های آن ها را بررسی کنید و از تجربیات آنها استفاده کنید.
خواندن نوشته‌های انگیزشی و زندگینامه‌های افراد موفق نیز بی‌تاثیر نخواهد بود.

خواب کافی
بیشتر انرژی ما در قالب گلوکز ذخیره می‌شود و در هنگام خستگی سلول ها به سختی گلوکز مورد نیاز را از خون دریافت می‌کنند و بحران انرژی رخ می‌دهد و عملکرد کورتکس که در مغز مسئول رفتارهای ارادی ماست، دچار اختلال می‌شود پس حداقل ۶ ساعت خواب در طول شبانه‌روز می‌تواند به تقویت اراده شما کمک کند.
در هنگام برنامه‌ریزی باید به داشتن زمان استراحت و تجدید قوا نیز توجه کنید.

ورزش کردن
ورزش به عملکرد مغز نیز کمک می‌کند و باعث می‌شود بخش‌هایی از مغز که در اراده نقش دارند، بهتر عمل کنند.

تغذیه مناسب
تغذیه مناسب باعث ترشح اندروفین در بدن می‌شود این هورمون باعث ایجاد حس خوب در انسان می‌شود.
مصرف روزانه میوه ها، سبزیجات، پروتئین و آب کافی در تقویت اراده بسیار موثر است.

تغییر محیط
عواملی که باعث تضعیف اراده و وسوسه‌شدن شما می‌شود را از محیط اطراف خود دور کنید. با جلوی چشم گذاشتن عوامل مشوق می‌توانید به اهداف خود نزدیکتر شوید.

دلسوز خود باشید
انتقاد زیاد از خودتان باعث کاهش اعتماد به نفس و تضعیف اراده می‌شود. بعد از شکست، بهترین کار دلسوزی برای خودتان است تا بتوانید از اشتباهات گذشته درس بگیرید و با اراده قوی‌تر دوباره شروع کنید.

دوستانی با اهداف مشترک
دوستانی انتخاب کنید که دارای اراده قوی برای رسیدن به هدف خود و به فکر پیشرفت و تعالی خود هستند تا درصورت از دست دادن انگیزه خود، آن‌ها بتوانند به شما انرژی و نیرو دهند و شما را در راه رسیدن به هدف‌تان یاری کنند.

کنترل استرس
برای تقویت اراده باید استرس خود را مدیریت کنید تا زمانیکه استرس داشته باشید احساسات و افکار منفی مانع رسیدن به هدف‌تان هستند.
با انجام تمریناتی می‌توانید بر استرس خود غلبه کنید.

عادات مثبت
اغلب کارهایی که در طول روز انجام می‌شود طبق عادت است مثلا مسواک‌زدن هر شب طبق عادت شماست و برای انجام آن نیاز نیست از اراده و نیروی خود استفاده کنید.
شما باید انجام کارهایی که در راستای رسیدن شما به هدف‌تان است را به یک عادت روزانه تبدیل کنید.

مطالعه مستمر
برای انجام هر فعالیتی که برای رسیدن به هدف خود انجام می‌دهید حتما مطالعه داشته باشید و از تجربه افرادی که قبلا در آن زمینه فعالیت داشتند نیز استفاده کنید.

ساعات مختص خود
درست است که همیشه گفتند سحرخیز باش تا کامروا باشی ولی اگر شما آدم سحرخیزی نباشید شروع کار در صبح برای شما اصلا مناسب نیست.
باید عملکرد خود را بررسی کنید تا مشخص شود در چه ساعاتی از شبانه‌روز بازدهی بیشتری در انجام امور دارید.

تمرین کنید
اراده نیز مثل عضلات شما، برای قوی‌شدن نیاز به تمرین دارد هرچه بیشتر تمرین کنید اراده شما به تدریج قوی‌تر خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.