تاثیر ورزش در عملکرد مغز

ورزش از طریق آزاد‌کردن هورمون‌ها مختلف اثرات فوق‌العاده‌ای بر عملکرد مغز می‌گذارد. اگر می‌خواهید توانایی‌های مغزی خود را بالا ببرید، ورزش‌ به عنوان موثرترین گام می‌تواند نقطۀ آغازتان باشد.

0
ما قصد داریم در این مقاله شما را با اثرات مثبت ورزش بر عملکرد مغز آشنا کنیم.

از جمله تاثیرات ورزش بر عملکرد مغز عبارتند از:

 

کاهش استرس:

تمرینات ورزشی به‌خصوص زمانی‌که باعث عرق‌کردن شما شود، می‌تواند تاثیر شگفتی در کاهش استرس‌های جسمی و ذهنی شما داشته باشد. با ورزش، غلظت نوراپینفرین یا نورآدرنالین (هورمونی که از غدد فوق کلیوی ترشح و به عنوان پیام‌رسان عصبی می‌تواند پاسخ‎ مغز به استرس را متعادل سازد) در بدن افزایش می‌یابد. استرس موجب ایجاد ماده‌ای مضر در خون و مغز می‌شود. اما ورزش‌کردن، پروتئینی تولید می‌کند که می‌تواند به از بین‌رفتن ماده مضر حاصل از استرس کمک کند.

افزایش تمرکز:

ورزش‌کردن سبب فعالیت و شناخت مغز می‌شود و با تقویت مهارت‌های یادگیری تأثیر به‌سزایی بر افزایش تمرکز می‌گذارد. با آغاز تمریناتی (مانند: پیاده‌روی سریع، یوگا، شطرنج و غیره) که باعث ایجاد هماهنگی در بدن و تقویت ارتباط بین ذهن و جسم می‌شوند، شما می‌توانید تمرکز خود را افزایش دهید.

رشد مغز:

ورزش حجم ماده سفید و ماده خاکستری در مغز را افزایش داده و طبعاً باعث افزایش رشد مغز می‌شود. حتی در افراد بزرگسال نیز انجام شش ماه ورزش هوازی باعث افزایش رشد بافت‌های مغزی می‌شود.

افزایش قدرت تصمیم‌گیری:

توانایی تصمیم‌گیری نیز با افزایش مقدار ماده سفید در مغز تقویت می‌شود. قدرت تصمیم‌گیری و مهارت حل مسالۀ افراد مسنی که به طور مرتب تمرینات هوازی انجام می‌دهند بالاتر از مابقی افراد است به دلیل اینکه از ماده سفید قوی‌ و منسجم‌تر و سرعت شناختی بالاتری برخوردارهستند.

افزایش قدرت اراده:

اراده، نیروی درونی است برای پرهیز از بداندیشی که توسط قدرت مغز کنترل می‌شود. ورزش به صورت مستمر با ایجاد روحیه مثبت، باعث ایجاد انگیزه در فرد می‌شود، که در نتیجه ارادۀ افراد را در رسیدن به اهداف تقویت می‌کند. بررسی‌ها نشان داده است که ورزش‌کردن در موقعیت‌های مختلف با افزایش کنترل رفتاری در فرد، باعث تأثیر در بهبود عملکرد مغز شده و اراده را افزایش می‌دهد.

افزایش خلاقیت:

در مقاله‌ای که در سال ۲۰۱۴ منتشر شد، بیان شده که قدم‌زدن موجب تقویت تفکر خلاقانه می‌شود. راه‌رفتن با آزادسازی ذهن سبب سامان‌دادن به خیال و افکار شده و در نتیجه افزایش خلاقیت را به دنبال دارد. بنابراین یکی ازتاثیرگذارترین اثرات ورزش بر مغز، افزایش خلاقیت از طریق تقویت تمرکز و حذف مغز از افکار بی‌جهت است.

افزایش هوش:

هیپوکامپ قسمتی از دستگاه کناره‌ای مغز است که مرکز یادگیری و مسئول حافظه در مغز است. عملکرد هیپوکامپ که باعث تقویت هوش می‌شود با فعالیت بدنی افزایش می‌یابد.

پیشگیری از آلزایمر و پیری مغز:

هیپوکامپ مغز که با حافظه و یادگیری در ارتباط است، با افزایش سن تحلیل می‌رود اما ورزش می‌تواند این روند تحلیلی را آهسته‌تر کند. همچنین ورزش‌کردن با تقویت نورون‌ها باعث محافظت از قسمتی در مغز می‌شود که وظیفۀ یادآوری خاطرات را برعهده دارد. ۳۰ دقیقه پیاده‌روی سه الی چهار بار در هفته تأثیر فوق‌العاده‌ای در پیشگیری از آلزایمر خواهد داشت.

کنترل احساسات:

ورزش‌های روزانه نتیجه مثبتی بر بلوغ عاطفی و کنترل احساسات افراد خواهد داشت. اگر نمی‌توانید احساسات خود را کنترل کنید و زود‌رنج هستید و به سرعت اشک‌تان جاری می‌شود، ورزش امکان برخورد شایسته‌تری در مواجهه با چالش‌های احساسی به شما می‌دهد.

افزایش انرژی:

ورزش حتی به صورت سبک، اثری ایجاد می‌کند که بدن و ذهن را تحت تاثیر قرار می‌دهد و با افزایش سطح انرژی باعث کاهش خستگی می‌شود.

زندگی شادتر:

ورزش‌کردن میزان ترشح اندورفین را افزایش می‌دهد. اندورفین با ایجاد احساس مثبت در بدن باعث نشاط افراد شده، بنابراین ورزشکاران، افرادی سرحال‌تر و شاداب‌تر خواهند بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.