چگونه افکار منفی خود را کاهش دهیم؟

آیا می‌دانید که در طی روز، چقدر افکار منفی به ذهنتان خطور می‌کند و آرامش و شادی را از شما سلب می‌کند؟ آیا می‌دانید که به هر چه بیندیشید و به آن وسعت بدهید، همان در زندگی‌تان واقعیت پیدا می‌کند؟

1

وقتی شما خود را از پیش بازنده قلمداد کنید، وقتی می‌گویید می‌دانم که نتیجۀ خوبی در آزمون سراسری نمی‌آورم، وقتی قبل از ورود به کلاس درس، به خود تلقین می‌کنید که درس سخت است و شما آن را نمی‌فهمید، وقتی قبل از زدن تست‌های یک درس، آن را سخت تصور می‌کنید و می‌گویید که این بار هم درصد خوبی کسب نخواهید کرد در واقع، شما خود را در دریایی از افکار منفی غرق کرده‌اید.

باید بدانید، همان‌طور که می‌توان روی نوار ضبط شده صدای جدیدی را ضبط کرد، تجربه و احساس ضبط شده در بخش خاکستری مغز هم قابل اصلاح است و می‌توان آن را تغییر داد؛ پس گذشته را می‌توان تغییر داد، اصلاحش کرد و جایش را با اندیشۀ نو پر نمود.

هر گاه دیدید که احساس نامطلوبی را تجربه می‌کنید، روی آن تمرکز نکنید؛ حتی فکر‌کردن روی بیرون‌ راندن افکار منفی، به نوعی تمرکز‌کردن روی آن است و حتی اگر بتوانید این اندیشه‌ها را از وجود خود بیرون بریزید، چه بسا اندیشه‌های منفی جدیدی جای اندیشه‌های قبلی را بگیرد؛ زیرا فضای ذهنی گذشته، هنوز منفی است؛ بنابراین، به جای آن، به سراغ تصورات مثبت بروید و ذهنتان را با خاطرات و تصاویر مطلوب و مثبت پرکنید؛ در این صورت، احساسات منفی از بین خواهند رفت.

 

در این راستا توجه به موارد زیر می‌تواند یاور شما باشد تا احساسات منفی کمتری را تجربه کنید:

  • برای چند روز، افکار مزاحم را یادداشت کنید تا متوجه شوید که فقط یادداشت‌کردن این افکار، تا حد زیادی از حجم آن‌ها کم خواهد کرد و احساس بهتری پیدا می‌کنید. به طور کلی، چیزی به نام احساس منفی و مثبت وجود ندارد و این ما هستیم که با پذیرش افکار منفی یا مثبت، آن‌ها را خلق می‌کنیم.

 

  • در مقابل هر فکر منفی، یک فکر مثبت معادل بیابید تا به کمک آن بتوانید با افکار منفی خود مقابله کنید؛ برای مثال، اگر شما در درس ریاضی ضعیف هستید، در عوض در درس عربی نتایج خوبی را کسب می‌کنید و دبیرتان از شما راضی است؛ یا اگر در مدرسه دانش‌آموز چندان موفقی نیستید، در عوض در ورزش یا آشپزی فردی ماهر و توانمند هستید.

 

  • اگر عادت دارید که دائم روی کمبودها و نقاط ضعف خود تأکید کنید، حتماً این عادت را کنار بگذارید و به جنبه‌های مثبت خود (که بدون شک کم هم نیست) فکر کنید.

 

  • هنگامی که بیش از حد از خود انتقاد می‌کنید دربارۀ یک نکته، یک حرکت یا رفتار مثبت خود فکر کنید و آن را برای خود بازگو کنید.

 

  • هر روز، چند کار یا رفتاری را که انجام داده‌اید و موجب رضایت و شادمانی خاطرتان شده است، روی کاغذ بنویسید.

 

  • هنگام انجام یک کار، هدفتان تنها انجام آن کار باشد و انتظار نداشته باشید که کامل و بی‌نقص آن را به پایان برسانید. گاهی بعضی از افراد، رسیدن به حد کمال را تبدیل به مانعی بزرگ برای زندگی خود می‌کنند و در نتیجه کاری را انجام نمی دهند و در واقع زندگی خود را متوقف می‌کنند؛ در صورتی‌که باید نقاط مثبت را دید و کار را انجام داد و از آن لذت برد.

 

  • بروز اشتباهات را فرصتی برای یادگیری بدانید و همیشه به خود بگویید که هر کسی ممکن است اشتباه کند و از اشتباه‌کردن نهراسید و خود را به خاطر اشتباهاتتان سرزنش نکنید.

 

  • به یاد داشته باشید که هر یک از ما، نمونۀ بی‌همتایی در آفرینش الهی با استعداد‌های خودمان هستیم؛ بنابراین آنچه را که می‌توانید، تغییر دهید و آنچه را که نمی‌توانید، مشخص کنید و سعی کنید از آنچه که هستید، لذت ببرید و با آن سازگار شوید.

 

  • ورزش کنید. با ورزش‌کردن، از استرس رهایی می‌یابید و سالم‌تر و شاداب‌تر خواهید بود.

 

  • سعی کنید که در گفتار و برخوردهای روزانۀ خود، از کلمات و جملات مثبت استفاده کنید؛ مثلاً در ملاقات با دیگران، به جای استفاده از عبارت «خسته نباشید» که دارای بار منفی و القای حس خستگی است، بگویید: «خدا قوت!» یا «پرتوان باشید» یا «شاد باشید»

 

  • از میان اهداف خود، هدفی را انتخاب کنید که امید بیشتری برای رسیدن به آن هدف و موفقیت در آن دارید و در تلاش برای تحقق آن، تأیید یا تکذیب دیگران، هرگز برایتان مهم نباشد.

 

  • از چشم و هم‌چشمی و حسادت، که باعث ایجاد افکار منفی می‌شود دوری کنید و سعی کنید که روش زندگی خود را خودتان انتخاب کنید.

 

  • اجازه ندهید که مسائل کوچک، شما را آشفته کنند. برای رسیدن به هدف خود، پایدار و مقاوم باشید. بی‌شک، در این راه با موانعی روبه‌رو می‌شوید؛ پس به سرانجام و پاداش تلاشتان فکر کنید و از ناخرسندی، به خاطر مسائل کم‌اهمیت، دوری کنید.

 

  • مشکلات و سختی‌های زندگی‌تان را لعنت نکنید و مدام با آه و ناله از آن‌ها سخن نگویید و به جای انجام این‌کار، مشکلات را به منزلۀ مسائلی ببینید که با تدبیرتان تا حد زیادی می‌توانید به حل آن‌ها همت بگمارید. این فکر را که «دنیا سرشار از مشکل است» به دور بریزید و درعوض، هرگاه موقعیت نامطلوب یا مسأله ناخوشایندی در زندگی‌تان پیش آمد، به دنبال یافتن راه‌های مثبت و طلایی برای حل آن مسائل باشید. به کار بردن این روش، باعث ایجاد رضایت در شما و حل شدن مسائل زندگی‌تان به گونه‌های مثبت و دلپذیر خواهد شد.

 

  • ساده‌ترین راه حل افراد در این مواقع، کنترل تنفس است که به شما آرامش می‌دهد و سبب ارتباط شما با زمان حال و طبیعت پیرامونتان می‌شود. هنگامی‌که ذهن ما به افکار منفی می‌پردازد، کنترل ذهن مشکل است ولی با این حال، ما باید آرامش خودمان را حفظ کنیم؛ چون در این زمان بیش از هر وقت دیگری، به آرامش ذهنی و بدنی احتیاج داریم.

 

  • برای تخلیۀ انرژی درونی بدن، هنگامی که افکار منفی به سراغ ما می‌آیند، پرداختن به ورزش‌هایی چون: دوچرخه سواری، شنا، یوگا، پیاده‌روی سریع، دویدن و بازی با کودکان می‌تواند مؤثر باشد.

 

برای آشنایی با تاثیرات ورزش در عملکرد مغز کلیک کنید

 

  • گاهی اوقات، تمام چیزی که برای داشتن یک حس خوب نیاز دارید، یک لبخند است. تمرین کنید، حتی زمانی که احساس خاصی ندارید، صورتتان حالتی شاد داشته باشد.

 

  • اگر می‌خواهید تغییر مثبتی در زندگی‌تان ایجاد کنید، همین حالا شروع کنید. پشت‌ گوش‌ انداختن انجام هر کار، فرصت کافی برای بهانه‌آوردن در اختیارتان قرار می‌دهد؛ پس در اولین فرصت ممکن شروع کنید.

 

  • حتی اگر در حال کنارآمدن با اندوه از دست‌دادن یکی از عزیزانتان هستید، به یاد داشته باشید که با گذر زمان احساس بهتری خواهید داشت. شاید همیشه بابت این فقدان غمگین شوید اما با گذر زمان، تحمل آن برایتان آسان‌تر خواهد شد. هر روز به خودتان یادآوری کنید که این شرایط بد، زودگذر است.

 

منبع: پیک سنجش

1 نظر
  1. زهرا می گوید

    متن فوق العاده خوب و موثر و انگیزشی😍

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.