مصرف بیش از حد ویتامین‌ها چه اختلالاتی در بدن شما ایجاد می‌کند؟

این روزها نیاز نیست که شما دچار ژرمافوب* یا هیپوکندریاک* باشید تا نگران بیمارشدن شوید. اخبار پر از داستان‌هایی در رابطه با شیوع بیماری‌ها در سطح جهان است که به ظاهر قابل تأمل و خطرناک هستند.

0

در این راستا ممکن است شما برای محافظت از خودتان و آرامش خاطر از عدم هرگونه ابتلا به بیماری، شروع به مصرف بیش از حد ویتامین‌ها و مکمل‌های غذایی کنید تا سیستم‌ایمنی بدن خود را تقویت کنید اما متخصصان بر این باورند که این کار اشتباه است!

سایت‌های غذایی و بهداشتی  مانند Cooking Light شروع به هشدار در مورد مصرف مکمل‌های غذایی کردند، زیرا که این مکمل‌ها نه تنها از ابتلا به بیماری جلوگیری نمی‌کنند بلکه به درمان و معالجه آن نیز کمکی نخواهند کرد. آن‌ها خاطرنشان کردند که در شرایط مطلوب، مکمل‌ها باید فقط برای مدت کوتاهی استفاده شوند. درست است که ویتامین‌ها و مواد معدنی برای شما مفید هستند ولی استفاده بیش از حد از آن‌ها تأثیرات منفی بر روی سلامتی شما می‌گذارد.

 

مکمل‌ها همیشه تاثیر یکسانی ندارند!

اکثراً سخت است که بگوییم مکمل‌ها چه تاثیراتی روی بدن شما می‌گذارند زیرا این امر تنها در صورت انجام آزمایش‌های متفاوت و یا استفاده مکمل‌ها طی مدت زمان طولانی قابل تشخیص است. جون منسون پزشک متخصص و استاد دانشکده پزشکی هاروارد می‌گوید: میل شدید برای استفاده از ویتامین‌ها و مکمل‌ها بیشتر از شواهد معمول است و زمانی که شواهد دقیق و آزمایش‌های خود را با مشاهدات عینی مقایسه می‌کنیم اغلب مغایرت دارند.

همچنین گفت: کسانی که از مکمل‌ها استفاده می‌کنند هوشیاری بیشتری دارند، بیشتر ورزش می‌کنند، رژیم‌غذایی سالم‌تری دارند و سبک زندگی آن‌ها متفاوت است.

 

هنگام استفاده بیش از حد ویتامین در بدن شما چه اتفاقاتی می‌افتد؟

در بعضی موارد مکمل‌هایی که قرار است برای سلامتی شما مفید باشند نه تنها این کار را نمی‌کنند بلکه در واقع سلامتی شما را هم به خطر می‌اندازند. در ابتدا محققان فکر می‌کردند که ویتامین E به محافظت از قلب کمک می‌کند، اما بعداً مشاهده شد که خطر سکته مغزی را افزایش می‌دهد. اسید فولیک، به عنوان یکی از عوامل مؤثر در جلوگیری از بیماری‌های قلبی شناخته شده بود ولی مشخص شد می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد. حتی در صورت استفاده بیش از حد مولتی ویتامین‌ها، با مشکلاتی شامل تکرر ادرار، ضربان نامنظم قلب، درد مفاصل، ریزش مو، حالت تهوع یا اسهال مواجه می‌شوید.

باید بدانید تا زمانی که شما تغذیه سالم داشته باشید سیستم ایمنی بدن از شما در برابر بیماری‌ها محافظت می‌کند. پزشکان می‌گویند بهتر است به ویتامین‌هایی که از خوردن غذاهای کامل و تازه از جمله سبزیجات دریافت می‌کنیم اعتماد کنیم و حتی در فصل‌هایی که آنفولانزا شیوع پیدا می‌کند اگر احساس می‌کنیم که باید ویتامین و مکمل مصرف کنیم بهتر است با یک متخصص مشورت کنیم.

 

ویتامین‌هایی که نیاز است به صورت روزانه آن‌ها را مصرف کنید!

شما باید بدانید که رژیم‌های غذایی توصیه شده بسته به نیاز جوامع همیشه در حال تغییر هستند. یک زمانی توصیه می‌شد که تخم مرغ نخوریم! امروزه توصیه شده که حتما روزانه یک عدد تخم مرغ در رژیم غذایی شما باشد. بسیار مشکل است متوجه شویم چه چیزی مضر و چه چیزی برای سلامتی ما نیاز است مخصوصا زمانی که صحبت از ویتامین‌ها باشد.

این‌که همیشه باید به اندازه از مکمل‌های غذایی و ویتامین‌ها استفاده کنیم امری بدیهی است ولی این درست نیست که چون شرکت‌های ساخت این مکمل‌ها توسط سازمان غذا و دارو (FDA) تایید شده‌اند می‌توانند بدون هیچ گونه مشکلی باشند و سلامتی ما را تضمین کنند. همه ما دوستانی داریم که به خوردن ویتامین‌ها اعتقاد دارند و آن‌ها را به ما پیشنهاد می‌کنند و اغلب از آن‌ها می‌شنویم که مثلاً حالا که هر روز ویتامین C مصرف می‌کنم، دیگر دچار سرماخوردگی نمی‌شوم! ولی نمی‌شود گفت که آیا واقعا ویتامین‌ها باعث جلوگیری از بیماری می‌شود یا اینکه ما فکر می‌کنیم با مصرف ویتامین‌ها دیگر بیمار نمی‌شویم! بنابراین نظرات راجع به این موضوع همیشه در حال تغییر است و شرکت‌ها می‌توانند هر چیزی را که دوست دارند تولید کنند.

ولی متوسط سلامتی چیست؟ ما برای پیدا‌کردن اطلاعات در این زمینه به سراغ متخصصان رفتیم و در ادامه توضیح می‌دهیم که شما چه ویتامین‌هایی را باید مصرف کنید!

  • ویتامین‌هایی که بدن ما به آن‌ها نیاز دارند به دو گروه تقسیم می‌شوند:
  1. ویتامین‌های محلول در چربی
  2. ویتامین‌های محلول در آب

بدن ما برای عملکرد صحیح به هر دو نوع نیاز دارد.

ویتامین‌های محلول در چربی ویتامین‌هایی هستند که از طریق بافت چربی در بدن جذب می‌شوند. ویتامین A، ویتامین E و کاروتنوئیدها ویتامین‌های محلول در چربی هستند. از آن‌جا که این ویتامین‌ها بر پایه جذب چربی هستند باید از یک رژیم پر از چربی‌های طبیعی پیروی کنید. آماندا هنهام، متخصص تغذیه می‌گوید: عدم مصرف چربی‌های سالم در رژیم‌غذایی می‌تواند منجر به کمبود ویتامین‌های محلول در چربی شود که سرانجام به بیماری و سوء‌تغذیه تبدیل می‌شود همچنین مصرف بیش از حد چربی می‌تواند مضر باشند، زیرا چربی اضافی در بافت ذخیره می‌شود.

ویتامین بعدی، ویتامین‌های محلول در آب هستند ولی مثل گروه قبلی در بافت‌های ما ذخیره نمی‌شوند. این ویتامین‌ها در موادغذایی یافت می‌شوند و هنگامی‌که بدن مقدار مورد نیاز از آن را استفاده کرد مقدار اضافی موجود از طریق ادرار دفع می‌شود. از آن‌جا که بدن ما نمی‌تواند این ویتامین‌ها را تولید کند، باید آن‌ها را از طریق موادغذایی یا مکمل‌ها به بدن خود برسانیم. ویتامین‌های محلول در آب شامل فولات، ویتامین C و ویتامین‌های گروه B هستند. به گفته هنهام، همه افراد باید در رژیم‌های روزانه خود این ویتامین‌ها را بگنجانند و بسته به نیازهای متفاوت در شرایط مختلف مانند اختلالات سیستم ایمنی، مشکلات کلیوی و کبدی، استرس بیش از حد و مصرف داروهای خاص میزان مصرف آن‌ها افزایش یا کاهش پیدا می‌کنند.

 


  • ژرمافوب: وحشت از میکروب، کسی که دچار اختلال ترس از میکروب است.
  • هیپوکندریاک: وسواس شدید نسبت به بیماری.

مترجم :عارفه حقیقی
منبع: thelist

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.