آیا شیر به همان اندازه که فکر می‌کنیم برای سلامتی ما مفید است؟

بسیاری از افراد روزانه شیر می‌نوشند و آن را در رژیم‌غذایی خود قرار می‌دهند اما تعداد کمی هم این‌کار را نمی‌کنند و برایشان اهمیتی ندارد. کارشناسان در رابطه با اینکه آیا ممکن است شیر آن‌قدر که فکر می‌کنیم برای سلامتی ما مفید نباشد تحقیقاتی انجام دادند!

0

از زمانی‌که شیرهای جو دو سر، شیر‌بادام و شیرسویا به عنوان گزینه‌های سازگارتر با محیط زیست مورد توجه مردم قرار گرفتند شاهد افت مصرف روزانه شیر بوده‌ایم.

اما برای هر قشری از مردم شیر گاو هنوز هم به عنوان یک مکمل لذیذ با جو دو سر برای صبحانه، یک همراه جدانشدنی از قهوه و بهترین نوشیدنی در زمان خواب باقی‌مانده است.

طبق توصیه‌های وزارت بهداشت و درمان، افراد از سن ۹ سال به بالا باید روزانه معادل ۳ لیوان لبنیات کم چرب (۱٪) که شامل شیر، ماست، پنیر و شیرسویا است مصرف کنند.

با توجه به این بیانیه متوسط ​​میزان مصرف لبنیات در بزرگسالان، روزانه حدوداً ۱/۶ لیوان است و همان‌طور که می‌بینید بسیار کمتر از میزان توصیه شده‌می باشد.

  • آیا به این فکر افتادید که بیشتر لبنیات مصرف کنید ؟

کارشناسان مجله پزشکی نیوانگلند این چنین فکر نمی‌کنند. آن‌ها این توصیه را رد کرده‌اند و در ازای آن منابع جایگزین را برای سلامتی ما پیشنهاد کردند.

  • این موضوع تا چه حد حقیقت دارد؟

بحث در مورد اینکه شیر مفید است یا نه موضوع جدیدی نیست!

در سال ۲۰۱۴ استاد برجسته Connie M Weaver و رئیس سابق گروه علوم تغذیه دانشگاه پوردو، مقاله‌ای نوشت که نشان دهندۀ عدم حمایت جمعی از مصرف لبنیات بود.

او در مقاله خود که بخشی از آن توسط موسسه بین المللی دانون تایید شد، به دلایل اهمیت نوشیدن شیر در رژیم غذایی ما در طول تاریخ اشاره کرد و اینکه در همه‌جا مصرف لبنیات در رژیم غذایی روزانه توصیه شده زیرا آن‌ها مواد مورد نیاز بدن که برای سلامتی مفید هستند را فراهم می کنند و جایگزین دیگری نیز برایشان وجود ندارد.

در ادامه اشاره کرد که از زمان انقلاب کشاورزی هنگامی که تنها غذاهای گیاهی موجود بود منبع اصلی کلسیم در جیره شکارچیان شیر بوده است.

شیر از همان ابتدا و در سال ۱۹۱۷ در دستورالعمل‌های رژیم غذایی ایالات متحده گنجانده شده‌ بود و هر ۵ سال این شواهد به روز رسانی می‌شد.

در طی تحقیقات مختلفی که انجام شد کارشناسان در نظر داشتند که نوجوانان ۹ تا ۱۸ ساله در یک رژیم غذایی، بدون مصرف لبنیات به میزان کلسیم مورد نیاز روزانه خود دست پیدا کنند.

در همین راستا با در نظر گرفتن مواد غذایی مصرفی روزانه به این نتیجه رسیدند که شیر و پنیر ۴۶/۳% کلسیم ، ۱۱/۶٪ پتاسیم و ۷/۹٪ منیزیم بدن را فراهم می‌کنند.

با این‌حال هنوز وقتی صحبت ازمفید بودن لبنیات می‌شود کارشناسان با توجه به آزمایشات زیادی که انجام داده‌اند دچار تردید هستند .

نتیجه مطالعات به تدریج اشاره به جدی بودن این موضوع دارد!

کارشناسان در تحقیقات خود به اهمیت غذایی شیر بر روی سلامتی ما اشاره کردند که تاثیر آن بر روی استخوان احتمالاً برای همه شناخته شده است.

شیر یکی از منابع مهم غنی از کلسیم است و به عنوان یک ماده معدنی ویژه برای حفظ عملکرد بهتر استخوان‌ها به شمار می‌رود ولی با این حال شواهدی که این امر را تایید کنند بسیار کم است.

کارشناسان منبع نظریه جذب کلسیم از شیر را با توجه به آزمایشاتی که بر روی ۱۵۵ نمونه بزرگسال انجام شده بوده بیان کردند که این نه تنها از نظر تعداد کم نمونه‌ها اشتباه است بلکه از نظر مدت زمان کوتاه این آزمایش (حدود ۲ تا ۳ هفته) و میزان جذب کلسیم از موارد دیگر هم قابل بحث و تامل است.

آنها به این نتیجه رسیدند که مصرف شیر بر روی کاهش خطر شکستگی لگن تاثیری ندارد و حتی در کشورهایی که مصرف شیر بالایی دارند شاهد آمار بالای شکستگی لگن بوده ایم .

دکتر ویلت آزمایشی را در سال ۲۰۱۴ انجام داد که شامل خطر شکستگی لگن مردان و رابطه آن با میزان مصرف شیر در سال‌های نوجوانی آن‌ها بوده است. نتایج نشان داد که مصرف هرچه بیشتر شیر منجر به افزایش خطر شکستگی لگن شده است!

با توجه به تحقیقات انجام شده کارشناسان هنوز درستی این نظریه را تایید نکرده‌اند.

محققان بیان کردند که میزان ابتلا به بیماری و سلامت جسمی در طی رشد و بلوغ در بزرگسالان موضوع پیچیده‌ای می‌باشد که کم‌ترین آن‌ها شامل بیماری‌های قلبی عروقی است و تا خطر ابتلا به بسیاری از سرطان‌ها، شکستگی لگن و مشکلات ریوی هم ادامه دارد.

وزن، سلامت قلب و سرطان

دکتر ویلت و دکتر لودویگ توجه خود را بر روی جنبه‌های دیگر این موضوع نیز معطوف کردند.

مطالعات آن‌ها بر روی کنترل وزن کودکان و بزرگسالان نشان داد که مصرف شیر هیچ تاثیری بر این موضوع ندارد و برخلاف توصیه‌های معمول برای استفاده از لبنیات کم‌چرب به نظر می‌رسد که مصرف این شیر برای کنترل وزن تاثیری ندارد. هم‌چنین بیان کردند که مصرف شیر تاثیر بسزایی بر روی فشار خون بالا و کلسترول خون ندارد و مطالعات نشان داده که شیر به عنوان یک عامل خطرناک برای دیابت نوع ۱ یا ۲ می‌باشد.

نتایج آزمایش بر روی سرطان متفاوت بوده است و نشان داده که مصرف شیر خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش می‌دهد و احتمالاً دلیل آن مقادیر زیاد کلسیم موجود در شیر است از طرف دیگر مطالعات نشان داده که شیر باعث افزایش میزان سرطان پستان، پروستات و آندومتریوز می‌شود .

اما وقتی پای بیماری‌های قلبی به میان می‌آید و با در نظر گرفتن این موضوع که در کشورهای فقیر رژیم غذایی شامل نشاسته‌ی بسیار کمی می‌باشد مصرف متوسط ​​لبنیات ممکن است خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی را کاهش دهد.

بالاخره شیر بخوریم یا نه؟

وقتی این سوال را از یک پزشک متخصص پرسیدند پاسخ داد که: در آزمایشات مختلفی که انجام دادیم نتیجه گرفتیم که شیر جزء اساسی رژیم‌ غذایی روزانه ما نیست اما مصرف مقدار متوسط آن ​​برای سلامتی مفید خواهد بود بنابراین ما پیشنهاد می‌کنیم که روزانه در صورت امکان یک لیوان شیر بنوشید و این را هم در نظر بگیرید که افراد مختلف در شرایط مختلف نیازهای متفاوتی دارند.

در ادامه توضیح داد که وابسته به شرایط متفاوت زیست محیطی مصرف روزانه لبنیات در یک وعده بسیار مهم است.

شما فکر می‌کنید چه تعدادی از مردم از مقدار توصیه شده توسط متخصصان آگاه هستند؟

جالب است بدانید اکثر مردم این توصیه‌ها را می‌دانند اما به آن‌ها توجه نمی‌کنند ولی مجدداً در نظر داشته باشید که این توصیه‌ها به گونه‌ای است که نمی‌تواند همه افراد را شامل شود و بسیاری از جمعیت جهان نوعی عدم توانایی در سوخت‌ و ساز و هضم لاکتوز یا قند شیر را دارند بنابراین مصرف لبنیات جزء رژیم غذایی روزانه آن‌ها نیست.


مترجم: عارفه حقیقی

منبع: medicalnewstoday

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.