EQ یا هوش هیجانی

اگر می‌خواهید بدانید هوش هیجانی چیست و در زندگی روزمرۀ شما چه تاثیری دارد حتما این مقاله را دنبال کنید!

0

شاید هوش هیجانی، هوش عاطفی یا هوش احساسی مفهوم جدیدی برای شما داشته باشد، اما در واقع این مفهوم بیش از یک قرن دغدغه تمام روانشناسان بوده است.

در سال ۱۹۹۵، روانشناس و روزنامه‌نگار، دنیل گلمن، جهان را با مفهوم نوپا هوش هیجانی آشنا کرد.

در واقع هوش هیجانی به معنای توانایی کنترل و شناخت عواطف و هیجانات خود و دیگران است و شخصی که EQ بالایی دارد سه مؤلفهٔ اصلی هیجان را با هم تلفیق می‌کند که شامل: مؤلفهٔ شناختی، مؤلفهٔ فیزیولوژیکی و مؤلفهٔ رفتاری است.

این ایده و شناخت در رابطه با هوش هیجانی این قابلیت را به ما می‌دهد که احساسات خود را به خوبی کنترل کنیم و شانس خود را برای موفقیت در هر امری بالا ببریم و مهم‌تر از آن این است که می‌توانیم درک بهتری در رابطه با احساسات اطرافیان خود داشته باشیم.

جالب است بدانید که مدیران و رهبران با هوش هیجانی بالاتر کنترل بهتری برای هدایت سازمان تحت نظرشان دارند و کارکنانی هم که دارای وجدان کاری و احساس وظیفه‌شناسی هستند اما فاقد هوش هیجانی می‌باشند نسبت به کارکنان با همین خصوصیات که از هوش هیجانی بالایی برخوردارند، عملکرد ضعیف‌تری دارند.

پیشنهاد گاج مگ: با خانوادۀ بزرگی به نام هوش آشنا شوید.

روانشناسان در رابطه با همین موضوع و اینکه هوش هیجانی چگونه در دنیای واقعی ظاهر می‌شود، رفتار‌ها و واکنش‌های اشخاص را شناسایی کرده‌اند.

شما با یادگیری این روش‌ها می‌توانید به افزایش هوش هیجانی خود کمک کنید در اینجا به ۱۳ مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم :

۱- در رابطه با احساسات خود بیاندیشید.

هوش هیجانی با مشخصه‌هایی مثل خودآگاهی اجتماعی، توانایی تشخیص احساسات و تاثیر آن‌ها بر روی خودمان و دیگران آغاز می‌شود.

این آگاهی با تفکر شروع خواهد شد و می‌توانید این سوالات را از خود بپرسید:

* نقاط ضعف و نقاط قوت در رابطه با احساسات عاطفی من چیست؟

* احساسات من در شرایط مختلف چه تاثیری بر تصمیم‌گیری‌های من دارد؟

* حرف دیگران و اطرافیانم تا چه حد بر روی من تاثیرگذار است؟

۲-در کنترل افکار خود سعی بیشتری داشته باشید.

اگر کنترل زیادی روی احساسات خود در لحظه ندارید سعی کنید که تمرکز بیشتری بر روی افکار خود داشته باشید و واکنش خود را نسبت به آن احساسات کنترل کنید.

شما با کنترل افکار خود دیگر بردۀ احساسات نیستید و به خودتان اجازه می‌دهید به روشی زندگی کنید که با اهداف و ارزش‌های شما هماهنگ باشد.

۳-مکث کنید.

قبل از انجام هرگونه کاری و صحبت‌کردن ابتدا مکث کنید و به کار خود فکر کنید.
قبول داریم که این کار در تئوری آسان اما در عمل سخت است اما این روش می‌تواند شما را از اتفاقات بعدی که ممکن است یک فاجعۀ بزرگ باشد نجات دهد .

به عبارتی مکث کردن به شما کمک می‌کند تا بر اساس احساس موقت خود یک تصمیم‌گیری دائم نداشته باشید.

۴-انتقاد پذیر باشید.

هیچ‌کس علاقه ندارد تا از اطرافیان بازخورد منفی بگیرد اما باید بدانید که انتقاد دیگران به شما فرصت یادگیری خواهد داد حتی اگر بهترین روش نباشد.

اگر انتقاد از شما به جا و درست هم نباشد مانند یک پنجره است که می‌توانید از آن ببنید که دیگران در رابطه با شما چگونه فکر می‌کنند.

پس در مواجهه با این شرایط احساسات خود را کنترل کنید و از خود بپرسید که چگونه این انتقاد می‌تواند مرا بهتر کند؟

۵-اصالت خود را حفظ کنید.

اصالت به معنای اشتراک گذاشتن احساسات و علایق شما برای هر شخصی و در حرف نیست بلکه به معنی آن است که ارزش‌ها و اصول اولیه خود را اولویت قرار دهید و به آن‌ها در عمل پایبند باشید.

این را بدانید که ممکن است هرکسی این موضوع را درک نکند اما در نهایت شخصی پیدا می‌شود که با شما هم‌عقیده باشد.


۶-همدلی با دیگران را بیاموزیم.

توانایی نشان دادن همدلی که شامل درک افکار و احساسات می‌باشد به شما کمک می‌کند تا با دیگران ارتباط برقرار کنید.

به جای قضاوت یا برچسب‌زدن به دیگران سعی کنید دنیا را از دریچه نگاه آن‌ها ببینید. فراموش نکنید که همدلی به معنای موافقت کردن با دیدگاه شخصی آن فرد نیست و در واقع تلاش برای درک او و ایجاد یک رابطه عمیق‌تر می‌باشد.

۷-دیگران را مورد تمجید و تحسین قرار دهید.

همه انسان‌ها از مورد تشویق قرار گرفتن، قدردانی و تحسین شدن لذت می‌برند. وقتی از دیگران تعریف و تمجید می‌کنید باعث می‌شود تا آن‌ها به شما اعتماد کنند.

این درست زمانی است که شما بر روی دیگران تمرکز می‌کنید و الهام‌بخش آن ها می‌شوید تا بهترین نسخه خودشان باشند.

 

۸-حمایت‌گر باشید.

تلاش کنید تا همیشه یک رویکرد مثبت داشته باشید زیرا بازخورد منفی پتانسیل زیادی برای صدمه‌زدن به دیگران دارد.

با درک این موضوع انتقاد یک بازخورد سازنده خواهد شد، بنابراین شخص مورد نظر به جای ناراحت شدن از انتقاد شما آن را مفید می‌داند.

۹-از عذرخواهی کردن هراسی نداشته باشید.

یک مقدار زمان می‌برد تا این نیرو و شجاعت را کسب کنید اما عذرخواهی کردن نشان دهنده فروتنی شماست.

این کار به صورت طبیعی دیگران را به شما جذب خواهد کرد. هوش هیجانی به شما کمک می‌کند تا درک کنید که عذرخواهی کردن همیشه به معنای اشتباه بودن نیست بلکه بدین معناست که شما ارزش روابط خود را بیشتر از نفس خود ارزیابی کرده‌اید.

 

۱۰-به راحتی ببخشید و فراموش کنید.

اینکه بخواهید از دیگران کینه به دل بگیرید مثل آن است که چاقویی را همواره در بدن خود فرو کنید در حالی که آن شخص حتی دیگر به شما فکر هم نمی‌کند، شما با این افکار هرگز به خود اجازه بهبود پیدا کردن نمی‌دهید.

ببخشید و فراموش کنید این کار باعث می‌شود همیشه به جلو حرکت کنید.

 

۱۱-نسبت به تعهدات خود پایبند باشید.

امروزه بین مردم معمول است که زیر حرفشان بزنند و قول و قرار خود را فراموش کنند.

در این دوران شما سعی کنید که در میان همه به عمل‌کردن به عهد خود و پایبند بودن به آن مشهور باشید این کار باعث افزایش میزان اعتماد به نفس خودتان خواهد شد.

۱۲-همیشه به دیگران کمک کنید.

یکی از بهترین راه‌ها برای تاثیر مثبت گذاشتن بر احساسات دیگران کمک کردن به آن‌هاست.

اکثر مردم اهمیت نمیدهد که شما از کدام دانشگاه فارغ التحصیل شدید؟ در زندگی خود چه کارهایی انجام داده‌اید؟ و…

اما آن‌ها زمانی که در کنارشان بوده‌اید به حرف‌هایشان گوش کرده‌اید و به آن‌ها کمک کرده‌اید را همیشه به خاطر می‌سپارند.

اقداماتی مانند این باعث می‌شود تا دیگران به شما اعتماد کنند و روی شما حساب و از شما پیروی کنند.


منبع: www.inc.com 
مترجم: عارفه حقیقی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.